Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) det har jo tross alt 7.1 støttte og det koster bare 600,- du skal ha bra anlegg for å trenge noe bedre.. Hvor mange høyttalere du har, sier ingenting om hvor bra et anlegg er. Det samme gjelder for lydkort når det kommer til kanaler. Selv om et lydkort støtter 7.1, betyr ikke dette at det er et kickass-lydkort. Endret 9. juni 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Fordi formfactoren ikke støtter det? Stort spor nedi en slot som ikke er lang nok? Fordi kortet har X antall ledre og bruker dem, men det er ikke nok mottakere om slotten evt. ikke skulle hatt sperre for større kort på enden av slotten? Tror vi er heldige at PCIe 1x kort passer i 4x, 8x og 16x slots som det er jeg.. . I maskinen til moren min satte jeg skjermkortet, som er 16x i en 1x eller 4x slot (husker ikke hvilken i farta). Jeg fikk bilde på skjermen, og alt fungerte normalt, men har ikke prøvd krevende spill på den. edit: finnes tydeligvis Mobo med open ended 1/4x slots ja... Endret 9. juni 2008 av MrLee Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 I maskinen til moren min satte jeg skjermkortet, som er 16x i en 1x eller 4x slot (husker ikke hvilken i farta). Jeg fikk bilde på skjermen, og alt fungerte normalt, men har ikke prøvd krevende spill på den. 1x og 16x er helt kompatible. De leverer akkurat like mye strøm til kortene. Det er bare båndbredden som er forskjellig. Det skal i utgangspunktet være 100% kompatibelt om hverandre men det er dessverre bugs i enkelte brikkesett som gjør det vanskelig ennå. f.eks kan det hende at lydkortet ikke fungerer i en PCIe-x16-port selv om det skal gjøre det. Særlig intels brikkesett er plaget med slike bugs. Lenke til kommentar
hanbjo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Kan ikke Creative bare gå og legge seg.. ? De kan komme tilbake når de har lært seg å lage drivere som fungerer... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Såvidt jeg husker så var creatives argument mot PCIexpress problemer med høyt latency i forhold til PCI. Noen som vet om dette har endret seg? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det var vel heller BS for å utsette kortene og pushe PCI designet enda litt lengre for å tyne mer penger utav kundene på eksisterende design.. Lenke til kommentar
Asken Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Kan ikke Creative bare gå og legge seg.. ?De kan komme tilbake når de har lært seg å lage drivere som fungerer... Creative lager jo greie drivere, finnes selvfølgelig noen som har problemer med driverne, men det betyr ikke at alle har det. Endret 9. juni 2008 av Extremetel Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) "PCIe sends all control messages, including interrupts, over the same links used for data. The serial protocol can never be blocked, so latency is still comparable to PCI, which has dedicated interrupt lines." http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express Dessuten er det bufferene som bestemmer latencyen i lydsammenheng, forsinkelsen på hardware nivå er sikkert langt under en hundredel av totalen. EDIT: glemte kilde Endret 9. juni 2008 av NorthWave Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 TOS-LINK optiske kontakter på et Creative-lydkort? Det tror jeg ingenting på, de har sannsynligvis gjort hullet 30% mindre eller på en annen måte gjort det ukompatibelt med standarden. Fatal1ty Professional Ah, the sweet smell of an oxymoron. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Creative suger. Ikke kjøp! De prøvde å ta betalt for Vista drivere til sine aller nyeste lydkort, og nektet å lage Vista-drivere for sine gamle lydkort. EAX vil aldri fungere i Vista uten Alchemy pga måten Vista håndterer lydkort/drivere. La meg argumentere i favor for Creative : *Overlegen på lavt ressursbruk når Eax 2 - 5 brukes. *Bra lyd for Gamer. *Ok pris på produktene. Det er litt synd å si det, men det har dessverre ikke kommet et produkt på markedet som er bedre enn creative sine lydkort når det gjelder gamer / entusiasten. Selvsagt så finnes det bedre produkter til den som bruker mye mer på et proffesionalt lydkort men det burde jo bare mangle når man betaler såpass mye for det. Hovedproblemet til Creative er at de har ikke funnet på en smart løsning for å få inn nye inntekter, som sånn for eksempel å selge lydbrikkene sine I en light versjon til hovedkortprodusentene og som har kunnet latt seg kombinere med ekspansjonskort. De fleste oppgraderer sjeldent lydkortet sitt, men behovet for å oppgradere skjermkotet er der hver gang nye grafiske funksjoner kommer på markedet som forbedrer ytelsen og den visuelle opplevelsen, dermed så er det ikke unormalt at brukerne kjøper seg et lydkort som de har i 4-5 år minst. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Creative har vel den "gode" vanen å kun lisensiere ut eldre versjonene av EAX til tredjepart, noe som er årsaken til at Creative-kort kan være overlegne i en del sammenhenger. Direkte ødeleggende for konkurransen imo, med tanke på den store markedsandelen EAX/Creative har. Lenke til kommentar
WhiteFire Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det er litt synd å si det, men det har dessverre ikke kommet et produkt på markedet som er bedre enn creative sine lydkort når det gjelder gamer / entusiasten. Selvsagt så finnes det bedre produkter til den som bruker mye mer på et proffesionalt lydkort men det burde jo bare mangle når man betaler såpass mye for det. Auzentech??? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Problemet slik jeg ser det er at jeg ikke har lyst til å kjøpe gammel teknologi (i.e. PCI). Men jeg får vel prøve meg på en Xonar eller .no Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Fordi formfactoren ikke støtter det? Stort spor nedi en slot som ikke er lang nok? Fordi kortet har X antall ledre og bruker dem, men det er ikke nok mottakere om slotten evt. ikke skulle hatt sperre for større kort på enden av slotten? Tror vi er heldige at PCIe 1x kort passer i 4x, 8x og 16x slots som det er jeg.. . Som Simen1 er inne på, det finnes "åpne" 4x-slotter som fint støyyer større kort, litt av poenget var at PCIe skulle være en standard for alle kort, den ideen har jo chipset og ikke minst hovedkort-produsentene fint klart å kveste fullstendig dog. Nå er det jo mer virrvarr enn det var med PCI+AGP. Creative-kort orker jeg ikek å kjøpe pga driver-maset. AtW Lenke til kommentar
wiak Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 eerm, x-fi har vert PCI Express lenge ikke noe nytt, den nyheten om creative er at de har tatt råtta på driver teamet dems (aka Daniel!) http://www.techpowerup.com/62366/Creative_...e_for_Good.html Lenke til kommentar
phax Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Lyd&Bilde hadde en intr artikkel hvor de tok opp dette med behovet for HD lyd. HD bilde sier seg selv, det trengtes og var svært velkomment. På lydfronten derimot skal det godt la seg gjøre å høre store forskjellen. At lydbilde kan pumpes med x antall MB og inneholde langt mer informasjon betyr ikke at brukerne vil oppleve noen vanvittig forskjell. Bullcrap. For folk med et anlegg av grei kvalitet så er det mye og hente på "HD-lyd" som man kaller det. Dessuten tviler jeg på at alle har høytalere og annet HiFi utstyr som kreves for å dra nytte av det nye. Må ta med i betrakning at de fleste i dag bruker enten headset eller høytalere koblet rett til PC og de vil ikke kunne yte HD lyd. Selvsagt har ikke alle dette, men veldig veldig mange. Og stue pc-er koblet til flatskjerm og anlegg er et sterkt voksende marked. Bruker man headsett eller pc-høyttalere er man ikke i nærheten av den relevante målgruppen, så de brukerne ser jeg ikke helt poenget med å dra inn her. Når det gjelder HDMI, så burde dette vært en kontakt på skjermkortet og alt som skulle til var å dra kabel fra enten hovedkortet/lydkortet og vips så hadde du alt i en kabel. Hvorfor 2 stk HDMI kabel når man kan ha 1? Mja. Jeg ser gjerne at det kommer en løsning der man kan velge hvertfall, og ikke må være avhengi av skjemkort som støtter denne løsningen også. Frykter også at man kan plukke opp unødvendig støy ved å sende signalet den omveien, men det spørs om det egentlig er en reel fare eller bare paranoide tanken fra min side. Men jeg forstår deg godt om du har 7.1 surround oppsett med en forsterker i 20k klassen og høytalere verdt mer pr stk enn min månedslønn x 3. (det var noe ironisk, men setter det jeg mener på spissen). Man må ha utstyret som skal utnytte kapasiteten på plass, ellers kunne man ha hatt en lada med ferrari motor og forventet at bilen skulle ha kjøreegenskapene til ferrari også... Har nok ikke det, enda... Kjører faktisk stereo for tiden, men det betyr ikke at jeg ikke ønsker og se teknologien i salg. Og du overdriver nok litt for kraftig. Jeg hører fint forskjell på 24bit og 16bit på et par studiomonitorer i 8 000,- klassen. Så det er ikke så mye som skal til som du tror. Og forresten, du kan vel ikke nekte for at ladaen ville nok uansett fått langt bedre ytelse med en ferrari motor under panseret? Endret 9. juni 2008 av phax Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Lyd&Bilde hadde en intr artikkel hvor de tok opp dette med behovet for HD lyd. HD bilde sier seg selv, det trengtes og var svært velkomment. På lydfronten derimot skal det godt la seg gjøre å høre store forskjellen. At lydbilde kan pumpes med x antall MB og inneholde langt mer informasjon betyr ikke at brukerne vil oppleve noen vanvittig forskjell. Bullcrap. For folk med et anlegg av grei kvalitet så er det mye og hente på "HD-lyd" som man kaller det. Har nok ikke det, enda... Kjører faktisk stereo for tiden, men det betyr ikke at jeg ikke ønsker og se teknologien i salg. Og du overdriver nok litt for kraftig. Jeg hører fint forskjell på 24bit og 16bit på et par studiomonitorer i 8 000,- klassen. Så det er ikke så mye som skal til som du tror. Og forresten, du kan vel ikke nekte for at ladaen ville nok uansett fått langt bedre ytelse med en ferrari motor under panseret? Du hører fint forskjell på 24 bit og 16-bit med samme master? Hva slags lyder er det egentlig du hører på da? Det har kanskje mer for seg på film enn på musikk, menjeg har vansklig for å se for meg at en S/N på 96 db er noen nevneverdig begrensing på noe annet en helt ekstreme tilfeller. Det fordrer så høye lyder at jeg er usikker på om jeg vil oppleve en slik spennvidde for hørselens del. Eller er det jo gret med flere kanaler, og det er jo mer praktisk om lydkort kan videreføre nye lydformater, selv om de nødvendigvis ikke gir så fantastisk mye bedre kvalitet. AtW Lenke til kommentar
andylove Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Oj, her fikk jeg så hatten passet gitt Greit det, for dette er ikke noe jeg har voldsomt god peiling på, i allefall ikke på dagens standarder kontra tidligere da jeg var mer belest om enmet HiFi. Jeg kan nok ha tatt litt hardt i, men står vel på at "mannen i gata" ikke vil ha stort å tjene på nye formater med mindre andre investeringer blir gjort. Man skal ha ganske godt utstyr for å kunne utnytte forskjellen, og studiohøytalere til 8000,- er noe over hva gjennomsnitts normannen kjøper. Sånn er det bare. Enkelte deler av lydområde hører man ikke etter en viss alder eller antall timer med ipod på øra. Jeg sier ikke at det ikke er noe å hente ut av "hd lyd" og de nye formatene som kommer, men jeg tror pr i dag at det koster mer enn det smaker og da ikke nødvendigvis på selve lydkortet, men ramma rundt som skal til for å utnytte dette. Ta f.eks den høyfrekvente pipelyden fra vanlige rør TVer. Det er ikke mange som hører denne eller legger merke til at en TV står på i et rom når man kommer inn, uten å ha sett TVen. Jeg gjør det, merkelig nok, så for jeg vondt i hodet. Jeg sier ikke at jeg har overnaturlige evner til å høre lyd på enkelte frekvenser som ikke andre kan, men enkelte kan høre bedre enn andre, sånn er det bare. At de nye kortene til Creative er gode produkter betviler jeg ikke, men jeg har tilgode å se skikkelige drivere og støtte for Vista f.eks. Creative har ikke akkurat godt rykte på seg, og jeg ser at enkelte har det kjempefint med sine lydkort, det hadde jeg også for en del år tilbake, men jeg opplevde at kortene tok mer krefter av maskina enn jeg likte. Det var det flere som gjorde. Nå skal jeg ikke uttale meg om ting jeg ikke har peling på, og det virker om phax har mer kunnskaper enn meg, men jeg er vel ikke helt enig i at "hd lyd" formatene vil være til så mye nytte på dagens anlegg kontra det vi allerede har. Flere lydkanaler er veldig moro og det gir helt klart større fordeler ved film og spill. Phax sier i et avsnitt av det ikke er særlig relevant å dra inn brukere med "dårlige" pc høytalere og headsett. Jo, det vil jeg påstå at det i aller høyeste grad er. Det er temmelig mange her som er i den alderen at spill på gutterommet er høyst aktuelt med headsett o.l. Da spør jeg igjen hva evnt gevinsten av nye lydformater ville ha blitt. Den er temmelig liten, særlig om man ikke har headsett av type 2-3k klassen. Jeg selv bruker headsett ved spilling på kveldene når guttungen sover, og det sier seg kanskje selv hvorfor Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Nå er det vel slik at Fatal1ty = lydkortet har X-RAM, og vanlig X-FI har INGEN X-RAM! Ja kanskje Fatal1ty er litt brukt opp, men på den andre siden er det vel kun akkurat det som indikerer om du kjøper et creative lydkort med eller uten X-RAM Derfor tror jeg så lenge cretive kommer med 64MB X-RAM vil Fatal1ty navne leve videre. Hvis de skulle få f.eks 128MB så vil det komme et nytt navn for å skille 64MB og 128MB utgvaene vil jeg tro Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) eerm, x-fi har vert PCI Express lengeikke noe nytt, den nyheten om creative er at de har tatt råtta på driver teamet dems (aka Daniel!) http://www.techpowerup.com/62366/Creative_...e_for_Good.html Nei Bare X-FI Xtreme Audio eller hva det heter, og det er basert på gamle Audigy 2 chippen, selv om de kaller det "X-fi", så inneholder det ikke funksjonene ett ekte x-fi kort har. Endret 10. juni 2008 av MrLee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå