Gå til innhold

Volt på mitt hk ?

tKila

Anbefalte innlegg

Har nettop slengt i 2 ny WD disker og har da totalt 3. Er litt redd for at det kan være noe lite strøm etterhvert. har 340W PSU.

3 WD 7200 rpm disker

1 IDE CDrom

1 SCSI Brenner

1 Ti4200 kort

2 kabinettvifter

Hvorfor jeg lurer er disse røde tallene. Hva vil dette si?

hw.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
minus volten er det samme som jord

Dagens sprøyt.

Hvis PCen din virker OK, så skal du ikke legge noe vekt på disse tallene. Mulig de er feil. Dessuten så blir de negative spenningene ikke så mye brukt.

I denne sammenhengen er minus det samme som jord, i en pc.....ingenting her som kjører med -12v og +12v

Selvsagt er ikke -12v og jord det samme, men i denne sammenhengen så er det det.

Lenke til kommentar
[selvsagt er ikke -12v og jord det samme, men i denne sammenhengen så er det det.

Vel, jeg fatter bare ikke hva du mener med dette. I min verden så er en negativ spenning aldri det samme som jord. For å stave det ut: Når du bruker et voltmeter så holder du den sorte ledningen på voltmeteret til jord (0 Volt) og måler spenninger med den røde kabelen. De fleste plassene i en PC finner du en positiv verdi, og noen plasser finner du en negativ verdi, fordi PSU også har utganger for -12V og -5V.

Så hva er det egentlig du snakker om?

Lenke til kommentar

Sorry, jeg som rotet litt her.... :p

Jeg har aldri opplevd å funnet -12v i en pc, men som jeg ser her så er det nok pga at nyere ATX kort ikke bruker -12v lenger.

Takk for at du rettet meg inn hårek, men istede for å skrive DAGENS SPRØYT så kunne du eventuelt forklart litt. Så jeg tar den det her:

+3,3V

Med ATX standarden kom også +3,3V (AT hadde den ikke) slik at hovedkortet ikke lenger trenger spenningsregulatorer til +3,3V kretsene. Brukes så godt som bare til elektronikken. Bærbare PCer bruker den i en viss grad til motorer.

+5V

Brukes til elektronikken og i en viss grad til motorer.

+12V

Brukes mest til motorer (disker, vifter m.m), i mindre grad til elektronikken.

+5Vsb

"5V stand-by" gir spenning til hovedkortet uavhengig om PCen står på eller ikke og tillater med det bestemte kretser på hovedkortet å alltid være aktive. Får ikke hovedkortet denne spenningen får du heller ikke skrudd på PCen.

-5V

Moderne ATX hovedkort bruker ikke denne spenning, den er der kun fordi ISA buss standarden krever den. Har ikke hovedkortet ekspansjonsspor for ISA kort har det heller ikke bruk for -5V

-12V

Blir i likhet med -12V rutet til ISA bussen. Hovedkortet gjør kun unntaksvis bruk av -12V. Har du nyere ATX hovedkort gjør det mest

sannsynlig ikke bruk av -12V.

*edit* -12v kommer vist gjennom den blå lederen i ATX pluggen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...