Gå til innhold

Overklokke Q6600 på IP35 PRO

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er fullstendig fersk på overklokking, og lurer enkelt og greit på hvordan og OM jeg kan overklokke mitt system (først og fremst CPU).

Specs:

- ABIT IP35 PRO

- Q6600 2,4 Ghz

- Radeon Sapphire 3870 x2

- RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338074

Og hvilke programmer egner seg best til enkel overklokking? Har foreløpig bare stock kjøler, men skal vel kunne prøve litt allikevel? Og hvilken kjøler vil være godt egnet til mitt hovedkort? :)

Hjertelig takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har eksakt samme hovedkort og CPU med stock kjøler. Du trenger ikke noe ekstra programvare, alle innstillinger gjøres i BIOS.

CPU multiplier er satt til 8x og FSB er 425 MHz (1:1) = 3.4 GHz: CPU voltage er bumpet opp et par hakk.

Lenke til kommentar

Selv om det gjør vondt i sjelen å hjelpe en Liverpool supporter får jeg hoppe i det :thumbup:

Jeg anbefaler deg ikke å klokke Q6600 med stock kjøler, den er allerede i utgangspunktet for svak, det finnes mange bra kjølere - det spørs hvor mye du vil ut med, styr iallefall unna Zalmann - de er utgått på dato, overpriset og overhypet.

Lenke til kommentar

Hehe, vi får være fotball- nøytrale i akkurat denne tråden da :- )

Tusen takk for innspill begge to! Kan strekke meg til 500 kr for CPU kjøler, noen forslag da? Har hørt mye dritt om zalman, så tror jeg styrer unna det hvertfall..

Lenke til kommentar

Kan anbefale Noctua foreks. ..Thermalright sine....Det finnes nok å velge, men å klokke Q6600 med stock er ikke så smart, ene tingen er som PerUlv2 sier at den er rett og slett ikke bra nok, så den kommer til å holde deg tilbake. For de er ikke kalde for å si det sånn :!:

Spess. hvis man skrur opp volten litt.

Last ned coretemp for å se tempen, den er ikke nøyaktig. Men viser "nokelunde" riktig.

Last også ned Prime95 for å sjekke stabilitet når du skal sjekke det=)

Lenke til kommentar

Noctua er god kjøler som jeg sa=) Det er noen tester på nett hvis du søker på google, da kan du sikkert se åssen temps du kan regne med å ligge rundt.

Last ned core-temp får å se tempen på cpuen og last ned prime95 for å sjekke stabiliteten :thumbup:

Skal finnes også en tabell på nettet der du ser hvilken kjøler som er best til hvilken cpu, men husker ikke hvor dessverre.

Bare si i fra hvis det er noe annet du lurer på, klokking er utrolig morsomt når man begynner å få taket på det....veldig frustrerende også:p

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Fluesopp: TUUUUUSEN TAKK! :D Ikke tro at jeg har glemt deg og alle som hjelper meg rundt omkring. Hehe.

Lasta ned Prime95 og core- temp nå.. Frister å fikle litt med innstillinger før ny cpu- kjøler ankommer :p

Lenke til kommentar
Fluesopp: TUUUUUSEN TAKK! :D Ikke tro at jeg har glemt deg og alle som hjelper meg rundt omkring. Hehe.

Lasta ned Prime95 og core- temp nå.. Frister å fikle litt med innstillinger før ny cpu- kjøler ankommer :p

Klokka vel min E6550 nesten 1ghz med stock kjøler, 60 grader under load og det er ikke værst

Lenke til kommentar

Denne også har tatt noen seirer http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=100703

Men nå er jeg mest på vann, tørris osv.

Du må ikke være redd for å fikle Brax, det er beste måten å lære seg på...bare ikke sett all volt på maks og slå av alle viftene i kabinettet :!:

Setter du deg fast så spør.....så prøver du deg videre og setter du deg fast igjen så spør mer.....Ikke vær redd for å spørre=)

Lenke til kommentar

Klokka vel min E6550 nesten 1ghz med stock kjøler, 60 grader under load og det er ikke værst

Det er dual..ikke quad...er en meget stor forskjell=)

jeg klokket en e4300 fra 1,8 til 3,5 med stock kjøler.

dual er også lettere å klokke enn quad:D

Lenke til kommentar
Og romtempen er? hva andre vifter har du i kassa?

Bruker du kanskje Delta=)

Spør du meg?

3x90mm i siden foran for å kjøle disker(luften går tvers i gjennom, så har liten effekt i resten av maskinen) og en 120mm bak. Alle rimelig stille papst-vifter.

CPU-kjøleren er Zalman CNPS9700LED, så er ikke noen Delta her i gården nei.

Lenke til kommentar

Var en tur inne i BIOS nå, og fant uGuru- utility.

Gikk inn der og tok en titt. Mye tall og greier jeg var usikker på! FSB, estimated new clock osv..

Satte opp slik Uberbox foreslo, men turte aldri save.. Æsj, jeg tør liksom ikke =/ Trenger jeg røre volten? Og hva er det med 1:1 ratio saken? Trenger jeg bry meg om det?

Lenke til kommentar
Og romtempen er? hva andre vifter har du i kassa?

Bruker du kanskje Delta=)

Spør du meg?

3x90mm i siden foran for å kjøle disker(luften går tvers i gjennom, så har liten effekt i resten av maskinen) og en 120mm bak. Alle rimelig stille papst-vifter.

CPU-kjøleren er Zalman CNPS9700LED, så er ikke noen Delta her i gården nei.

Ja:) for det er noen som får gode resultater med de og andre ikke...derfor jeg lurte=)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...