Gå til innhold

Manuelle Instillinger for Nikon D40

Anbefalte innlegg

Hei,

Har akkurat fått meg ett Nikon D40, og vil gjerne bruke noe av de manuelle instillingene da jeg ikke alltid syns auto-greiene er bra.

Tar mest bilder av løpende hunder, og da syns jeg det blir så flurrete..

Har noen tips om dette, og hvor jeg trykker for at bildene blir kick-ass bra ? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Manualene til Nikon pleier å være ganske bra til å forklare fordeler og ulemper med de forskjellig innstillingene. Det du må er jo å lære deg alle funksjonene slik at du kan "regne" frem til selv hva kamera bør stå på.

Men generelt for å ta bilder av ting som beveger seg raskt må du jo sørge for at kamera tar bilde så fort som mulig og dermed fryser "bevegelsen". Avhengig av lysforhold så oppnår du dette ved å sette lukkertiden så lav som mulig og fortsatt får en god lysmåling. For å gi mest mulig lys så må du har blenderen (f-stop) så stor som mulig. Da vil du få ett kort fokusområde og bakgrunnen vil være ute av fokus men det som du sikter på vil være skarpt.

Slå opp Lukkertid, blender/f-stop i manualen og forsk på de. Hvis du har ett stativ så sett kamera der og ta ett og ett bilde og juster de instillingene og noter deg forskjellen.

AKIRA

Lenke til kommentar

Det finnes dessverre ingen magisk knapp på kameraet som gir deg bra bilder :)

Speilreflekskameraer krever litt innsats fra fotografen for å gi optimale resultater så det viktigste i starten er å bruke det mye.

Den viktigste regelen er at jo mer lys du har jo enklere er det å få bildene skarpe. Valg av objektiv og lysstyrken på dette er også avgjørende. Typiske kit-objektiv som følger med er som regel ikke så veldig lyssterke.

Prøv å øk ISO-verdien hvis du merker at bildene blir for uskarpe. Det øker bildestøyen men gjør at du kan bruke kortere lukkertider.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...