Gå til innhold

På ville veier

Anbefalte innlegg

Dette er min første gang på bildekritikken, så vær varsom :-)

Tok dette for et par dager siden i bråvarmen. Hageslagen lå ute, og ungene lekte. Og da ble det slik.

Hva kunne styrket komposisjonen? Hadde det vært bedre uten bilen? Er det litt tøft med S/H - fage eller bare tradisjonelt og dumt?

post-1140-1213008728_thumb.jpg

Har prøvd før, uten å få det til, så om denne kommer to ganger, så beklager jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke det hadde vært noe bedre uten bilen. Den lille blå bilen er jo komplementær til den gule slangen.

Siden det er din første gang så skal jeg være snill. Først må jeg få komplimentere din komposisjon. Du kunne ikke ha gjort det særlig bedre. Kanskje noen kommer til å etterspørre rule of thirds (feilaktig kalt det gyldne snitt av altfor mange), men det skal du ikke bry deg om. Her har du nemlig implementert to av de viktigste komposisjonsprinsippene. Du har en tydelig S, og en like tydelig diagonal. Bravo :thumbup:

Det kunstneriske innholdet synes jeg er litt intetsigende, men det er ofte slik for nybegynnere. Teknikken kommer uansett først, så får kreativiteten kommer etterpå. Det er der du feiler bittelitt. Du har gitt deg i kast med det kunstneriske innholdet før du er moden for det. Ikke det at det er innholdsløst, men motivet som sådan er ikke interessant nok for meg. Andre synes sikkert det er kult, men litt kritikk må jeg få lov til å komme med.

Når det gjelder teknikken, så har jeg også en kritisk bemerkning. Du bør begynne med mer basic bruk av teknikk. Du har løst det med komposisjon på en bevisst og svært tydelig måte, men etterbehandlingen synes jeg kunne vært mer moderne. Da sikter jeg til at selektiv fargebruk er så så ut i samtidskunsten. Selektiv fargebruk er veldig utbrukt, og det er nok kun i reklamesammenheng for kompaktkameraer. En blass grønnfarge vill vært mer effektivt, kanskje litt tøft også. Det er nettopp for å appellere til nybegynnere, og personer med et ikke oppdatert "bildesyn", at bl.a. Casio bruker den effekten i sine reklamer.

Det er derfor ikke noe som du bør klandres for, i og med at også mer erfarne medlemmer av fora synes det er kult. Du skal heller ikke bry deg så mye om hva jeg mener om det kunstneriske innholdet, for du har en lang vei å gå før du er mer kunstnerisk moden. Først må du uansett konsentrere deg om det tekniske, og komposisjonsregler. Du kan allerede to av dem, og jeg regner med at du også kjenner til rule of thirds.

Ikke en dårlig debut i det hele tatt. Fortsett den gode utviklingen, så kan du bli skikkelig flink til slutt :)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Takk for fyldig kommentar, PMnormal.

Joda, er godt kjent med komposisjonsreglene og bildet hadde egentlig bilen i det gyldne snitt opprinnelig. Men det funket dårlig, hvorfor vet jeg ikke helt.

Er helt enig i at selektiv fargebruk er oppbrukt. Er selv inderlig lei av S/H bilder med en rød klatt. Men fant altså ikke på noe bedre i farten for å fremheve slangen og bilen. Så om noe har forslag ...?

Har forresten ingen ambisjoner om at det skal fremstå som et kunstuttrykk. Dertil har jeg alt for stor respekt for de som faktisk driver med slikt. Prøver å leke litt med det hverdagslige, og hvordan vi kan lese det inn i andre kontekster med små grep.

Lenke til kommentar

Det hverdagslige kan jo også være kunst, slik som i dette tilfellet. Jeg ville nok neppe har tatt bildet i første omgang, men det er uviktig. Kanskje du kunne brukt samme teknikk til å gjøre gresset blast isteden?

Ps: Du trenger ikke bruke alle komposisjonsteknikker i et bilde. Det holder med en, og du har to.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...