Eyefitness Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hei. Har planer om å kjøpe meg en bærbar pc eller mac til ca kr.10.000,- (vil seff ha mest mulig for pengene, kan gå noe opp om det lønner seg). Viktig at skjermen gjengir bildene brukbart, ellers blir vel redigering helt mislykket. Skal bruke maskinen til annet forefallende også, muligens til overføring av lyd til stereoanlegget via en squeesebox og dac - men er primært opptatt av fotoredigering. Alternativt beholder jeg en stasjonær pc i tillegg om det er lønnsomt. Mulig dette burde vært skrevet i harware forumet, men antar det er færre fotointeresserte der og at svarene blir deretter (dvs. blir veldig rettet mot maks datakraft og ikke nødvendigvis opptatt av skjermens egenskaper osv..) Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Bærbare har vel stort sett bare TN panel og det er ikke særlig godt egnet til fotoredigering. En annen ting er at en del av redigeringen bør gjøres i 100% visning og skal maksninen være bærbar, vil den lave oppløsningen gjøre redigeringen noe vanskelig. Ville muligens ha valgt en litt mindre maskin med rundt 15,4" skjerm og litt anstendig prosessor og minne, og heller satset på en ekstern skjerm av god kvalitet med f.eks S-IPS eller S-PVA panel. Pass på at du har DVI utgang. Et tegnebrett bør vel også settes på ønskelisten. Lenke til kommentar
Eyefitness Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Takk for info. Høres ut som det er lurt med en ekstern skjerm da ja (tar gjerne imot forslagt på en som er å anbefale til maks.kr.4.000,- om det er tilstrekkelig). Hva er lurest av pc og mac som system for foto da? registrerer at det er stadig flere som går over på mac, men har ikke helt fått med meg hvorfor. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg har begge deler, og tar ikke standpunkt til noen av systemenes fordeler. De har begge sine styrker. Med Bootcamp kan du boote i enten Vista eller Leopard, hvis du ønsker det. Så er du av en eller annen grunn avhengig av å bruke begge OS-ene, så er Apple det beste valget. Selv bruker jeg stasjonær Mac, og Vista laptop. Ingen av dem er highend, men Mac-en blir nok byttet ut neste år. Laptop er billigere med Vista, med tanke på ytelse pr. krone. De har begge to sine fordeler, og ingen fungerer bedre til foto enn det andre. Det er verdt å merke seg at Adobe hopper over Apple med CS4. Hvorfor gidder jeg ikke å forklare, men det står i en artikkel her på forumet. Søk på Photoshop CS4. Det betyr at i en periode kommer PC til å være bedre enn Mac til bildebehandling. Ved lanseringen av CS5 er sikkert Mac tilbake på siden av Vista igjen. Bruker du mange gratis plugins så er Vista det beste valget, i og med at utvalget er bedre til Windows. Jeg liker brukergrensesnittet på Leopard, blant annet doc-en som fungerer flott for meg. Designet til Apple er verdt prisen alene for de med masse gryn. Lenke til kommentar
Bellanca Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Det er verdt å merke seg at Adobe hopper over Apple med CS4. Hvorfor gidder jeg ikke å forklare, men det står i en artikkel her på forumet. Søk på Photoshop CS4. Det betyr at i en periode kommer PC til å være bedre enn Mac til bildebehandling. Ved lanseringen av CS5 er sikkert Mac tilbake på siden av Vista igjen. Nesten men ikke helt... Er vel bare snakk om 64 bits støtte som uteblir fra Mac versjonen, ikke hele CS4. Ellers må jeg bare si at for min del så kommer jeg ikke til å kjøpe flere windows baserte maskiner igjen, utenom med tanke på spilling. Grunnen er enkel, stabilitet og brukevennlighet. Mye bedre på Mac, etter min mening. Men dette blir veldig smakssak. Det som trekker ned hos Apple er prisene, som er umenneskelige på en del av utstyret. F.eks. Macbook Pro serien. (Som jeg må investere i snart for å bytte ut den gamle powerbooken jeg kladder på i dette øyeblikk) Lenke til kommentar
arela Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Uansett om det blir Mac eller PC, så er det "de andre" som er best! Før var det stor forskjell i pris og tilgjengelighet på programvare, men nå er vel det ganske likt ettersom jeg har oppfattet. Må si jeg har smugtittet (hysj) på en MAC til mitt lille lydstudio, men ....... Lenke til kommentar
saturnia Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg kjøpte en sort macbook ifjor sommer, men solgte den tidligere i vår pga at den bråka noe sinnsykt... Jeg skulle ikke anstrenge maskinen mye før viftene begynte å ule... Byttet den ut med en ny macbook pro og de ekstra tusenlappene jeg la i var absolutt verdt det.. Har aldri hørt viftene og skjermen er i mine øyne mye bedre.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå