Gå til innhold

Hvordan fungerer en flykningleir?

Anbefalte innlegg

jeg har fått en oppgave i religion muntlig til eksamen, og derfor trenger jeg hjelp.

Oppgaven lyder som følger:

"Du arbeider i en flyktningleir med flyktninger fra Irak, Burma og noen ultrakonservative jøder. Din oppgave er å organisere det daglige livet i flykningleiren når det gjelder mat, lokaler for religiøs virksomhet, omgangsregler osv. I ditt oppdrag inngår å respektere flyktningenes ulike religioner og å gi dem verdige omgivelser.

Hva må du ta hensyn til? Forklar hvordan du tenker å organisere livet i denne leiren."

For meg er dette en usannsylnlig stor oppgave og jeg vet ikke hvor jeg skal begynne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen ting å starte med:

Du har minst tre religiøse grupper å ta hensyn til: Ortodokse jøder, muslimer fra Irak og buddhistiske munker fra Burma. De har sine faste religiøse ritualer (bønnetider etc.) som må passes inn i de daglige planer. De har også helligdager og spesielle høytider som fasten (Ramadan) hos muslimene. Og så har de ulike krav til diett, Så du må passe på hva slags mat du serverer.

Og så må du regne med et anstrengt forhold mellom jøder og muslimer, så du må vurdere hvordan du skal få dem til å leve sammen, eventuelt om du skal skille dem fra hverandre. Der finnes det ikke noe "riktig" svar, du må bare kunne argumentere for den løsningen du velger.

Du bør starte med å lese litt om de ulike religiøse skikkene og ritualene, så det kommer fram at du vet hva du snakker om. Så lager du en plan for hvordan dette skal gjøres i leiren i praksis.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...