Gå til innhold

Eksamensoppgave: Markedsføre frukt og grønt - ideer, tips?


Anbefalte innlegg

Vi har nettopp fått utlevert oppgaver i MK-eksamen, jeg trakk faktisk levende bilder. Ingen ide om hva jeg skal filme, hvilket fokus jeg skal ha etc.

 

Vet dette er min oppgave etc. men er det noen som har noen slagkraftige ideer til oppgaven, hvordan dere ville løst den, enkle tips?

 

Oppgavetekst:

Du arbeider for en videoprodusent som har fått et oppdrag som går ut på å markedsføre frukt og grønt i forhold til helse. Målgruppen er menn og kvinner, unge og gamle. Målet med filmen er å sørge for at målgruppen får positive assosiasjoner til frukt og grønt, at det blir en påminnelse om hvor sunt det er, og følgelig at det spises mer frukt og grønnsaker.

 

DV-tapen med originalopptakene tas med til eksamen. Overføring fra kamera til PC (logging) på eksamensdagen.

Kommentartekst til fimen blir utlevert på eksamensdagen.

 

Gjør deg kjent med nødvendig programvare.

 

Til eksamensdagen kan du ta med følgende:

- 1 A4-ark med forberedelsesnotater på 1 side.

- DV-tape med originalopptak.

 

Forberedelsestid: 48 timer

 

Redigering vil skje på eksamensdagen.

 

Står ingenting om lengden, om det skal være som en slags reklame eller minidokumentar etc. så må være forberedt på det meste.

 

Tar gledelig imot alle ideer og tips.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel. Det første jeg ville gjort var å finne frukt og grønnsaker som ser godt og fargerikt ut. Å filme poteter er ikke tingen altså. Ananas gjør seg veldig godt i reklamer. Andre frukter/grønnsaker som er godt egnet er rød-gule epler, sitron, halve kiwi-er etc. Ser for meg at du samler disse fruktene og grønnsakene i en skål av et slag og plasserer de perfekt. Deretter kan du filme denne skålen med sunne ting i.

 

Når det gjelder måter å filme på er det vel grenser for hva man kan få til uten for avanserte rigger. Men om du hadde fått til å rotere rundt denne skålen haddet det vært stilig. Kan videre filme en og en frukt/grønnsak om du skulle få bruk for det. Ser for meg at reklamen viser disse fruktene og har en forteller-stemme i bakgrunnen som forklarer hvorfor det er bra for mennesker å spise frukt/grønt.

 

Kan gjerne filme en person i god helse og form som spiser en av disse fruktene. For å skape assosiasjoner mellom sunne mennesker og frukt/grønt. Ellers er jeg litt tom på ideer.

Lenke til kommentar

Jeg tror IKEA har en rund treskive som kan roteres. Den bruker man på spisebordet for å ha mat på. Du kan jo bruke en slik en i et mørkt rom og rotere frukt- og grønnsaksskåla mens kameraet står i ro på et stativ. Eksperimenter med bløtt og skarpt lys og ulike kameravinkler, så tror jeg du vil få noe bra =)

 

En annen stilig effekt er å filme at du kutter grønnsaker eller frukt, også kjøre det i slow motion. Hvis frukt/grønnsakene er skylt i vann tror jeg det vil se veldig delikat ut. Samtidig får du hender i motivet. Bilder der mennesker eller bare kroppsdeler synes sammen med motivet skal visst være bra, har jeg hørt. For eksempel er en mobiltelefon kjedelig. Er det derimot en hånd som holder mobilen blir det straks bedre.

 

Når man tenker på grønnsaker tenker man vel først og fremst på en salatblanding. Men grønnsaker kan jo være så mye mer. For eksempel i en wok. Eller hva med friske saftige biter av gulrøtter, agurk, selleri, cherrytomater og paprika med dip? Dip'en er en helt vanlig Maarud potetgulldip blandet med lettrømme. Godt og sunt er det og.

 

Kanskje du vil score poeng og gjøre filmen attraktiv hvis du nevner noen fakta om grønnsaker. Paprika, mango og jordbær er for eksempel rike på C-vitaminer. På denne siden fant jeg litt informasjon om vitaminer, dagsbehov og hvilke matvarer som inneholder dem:

 

http://www.iform.no/pub/art.php?id=1002

 

Hvis du vil oppmuntre folk til å spise mer frukt og grønt bør du nok nevne de positive effektene og unngå å nevne sykdommene som følger av for lite av visse medisiner.

 

Håper dette var nyttig for deg. Lykke til med eksamen! =)

Lenke til kommentar
Vi har nettopp fått utlevert oppgaver i MK-eksamen, jeg trakk faktisk levende bilder. Ingen ide om hva jeg skal filme, hvilket fokus jeg skal ha etc.

 

Vet dette er min oppgave etc. men er det noen som har noen slagkraftige ideer til oppgaven, hvordan dere ville løst den, enkle tips?

 

Oppgavetekst:

Du arbeider for en videoprodusent som har fått et oppdrag som går ut på å markedsføre frukt og grønt i forhold til helse. Målgruppen er menn og kvinner, unge og gamle. Målet med filmen er å sørge for at målgruppen får positive assosiasjoner til frukt og grønt, at det blir en påminnelse om hvor sunt det er, og følgelig at det spises mer frukt og grønnsaker.

 

DV-tapen med originalopptakene tas med til eksamen. Overføring fra kamera til PC (logging) på eksamensdagen.

Kommentartekst til fimen blir utlevert på eksamensdagen.

 

Gjør deg kjent med nødvendig programvare.

 

Til eksamensdagen kan du ta med følgende:

- 1 A4-ark med forberedelsesnotater på 1 side.

- DV-tape med originalopptak.

 

Forberedelsestid: 48 timer

 

Redigering vil skje på eksamensdagen.

 

Står ingenting om lengden, om det skal være som en slags reklame eller minidokumentar etc. så må være forberedt på det meste.

 

Tar gledelig imot alle ideer og tips.

 

Sær oppgave :p hva går du?

 

Fikk i eksamensoppgave å markedsføre elbiler i Vesterålen :hrm: Besto heldigvis :D

Lenke til kommentar

Fikk en 4-er. På eksamensdagen fikk vi utlevert en innlest kommentartekst på 1 minutt og 15 sekunder som måtte være med, og "informasjonsfilmen" måtte være på minimum 1 minutt og 30 sekunder. Det jeg filmet de to dagene passet ikke veldig til oppgaveteksten, så det trakk selvfølgelig en del.

Lenke til kommentar
Fikk en 4-er. På eksamensdagen fikk vi utlevert en innlest kommentartekst på 1 minutt og 15 sekunder som måtte være med, og "informasjonsfilmen" måtte være på minimum 1 minutt og 30 sekunder. Det jeg filmet de to dagene passet ikke veldig til oppgaveteksten, så det trakk selvfølgelig en del.

Det er jo berre teit? Du filmar fyrst opptaka, og deretter får du vete "kva slags" film du skal laga?

Lenke til kommentar

Ja. Lærerene på vår skole synes og det er dumt og når de først hadde sendt inn oppgaveforslag til rektor på Horten vgs hadde de prøvd å få med mer informasjon enn det er nå, men oppgaven ble ikke godkjent av rektor der siden de mente den inneholdt for mye informasjon.

 

Begrunnelsen deres er at hvis det inneholder mye informasjon blir det lettere for oss å få hjelp av profesjonelle folk til å redigere etc. før eksamensdagen, vite hvordan vi skal redigere etc.

 

Men det blir som jeg har sagt i det siste: " - Hei! Gå ut og film dere, mens vi skriver manus!" - det er jo stikk i strid med hvordan vi har lært vi skal gjøre ting.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...