Gå til innhold

Lese innhold på en Linux-hdd via XP-hdd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs hvilket filsystem som er brukt på linux-disken.

ext2 eller ext3 formaterte disker kan monteres i windows via 2 eller 3 drivere.

link 1

link 2

Jeg har dessverre ikke personlig erfaring med disse, men det finnes flere poster og tråder på forumet med erfaringer.

reiserfs (v3) mener jeg å huske det var laget en eksperimentell windowsdriver for. Men om den fungerer eller ikke......

JFS og XFS er det så langt jeg vet ingen windowsdrivere til

@tsg1zzn

ikke alle distroer som bruker ext2/3 som default vettu :)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
@tsg1zzn

ikke alle distroer som bruker ext2/3 som default vettu :)

Alle som ikke vet at de må si hvilket filsystem det gjelder bruker Ubuntu, Suse, Fedora, eller Mint, og der er ext3 standard. ;)

Til trådstarter: hvis du ikke vet filsystemet, kan du starte med en LiveCD som har gparted. Da kan du bruke disken, og se hva slags filsystem den har. (Jeg regner med at problemet er at at Linux ikke vil boote.)

Lenke til kommentar
Alle som ikke vet at de må si hvilket filsystem det gjelder bruker Ubuntu, Suse, Fedora, eller Mint, og der er ext3 standard. ;)
Sant nok :)

En ting jeg lurer på.

Så langt jeg vet er både ReiserFS, XFS og JFS like pip åpne som ext2/3, så hvorfor er det ikke windows drivere til de filsystemene?

Er det så vanskelig å programmere støtte for de i Windows?

Lenke til kommentar

Tror ikke det har med vanskelighetsgraden av implementasjon å gjøre, men heller nødvendigheten av en slik driver. Ext2/3 er standarden i svært mange av "softcore" distroene, som ofte er innstalert sammen med Windows.

De andre filsystemene er mer uvanlige og jeg ser for meg at disse hovedsaklig brukes av eksperter som kanskje bare kjører *nix. Det kan ihvertfall være en del av forklaringen.

Lenke til kommentar

Så langt jeg har forstått så kan ikke hverken XFS eller JFS krypes, uten at det har noe med linux å gjøre.

Underliggende system støtter det rett og slett ikke, som jeg vil anta er fordi designerne mente det ikke var nødvendig funksjonalitet å ha for et server-orientert filsystem.

Ang mitt orginale spørsmål er jeg vel ihvertfall tildels enig med NorthWaves forklaring.

Lenke til kommentar
http://www.fs-driver.org/ fungerer strålende i Windows (2000). Jeg kjører hard torrent-virksomhet (kombinert med musikk og film) mot en ext3-partisjon med den driveren de gangene jeg bruker Windows, og det har ikke vært antydning til ustabilitet eller korrupte greier. Den dukker opp som en helt vanlig partisjon i Windows. Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar
Så langt jeg har forstått så kan ikke hverken XFS eller JFS krypes, uten at det har noe med linux å gjøre.

Underliggende system støtter det rett og slett ikke, som jeg vil anta er fordi designerne mente det ikke var nødvendig funksjonalitet å ha for et server-orientert filsystem.

Ang mitt orginale spørsmål er jeg vel ihvertfall tildels enig med NorthWaves forklaring.

Jeg tror XFS kunne krympes på IRIX.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...