pat2004 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hei! Hvis du har en harddisk med Linux-OS, er det noen mulighet for å sette denne inn i et kabinett som har XP-OS og lese innholdet? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Ja, hvis du installerer denne: http://www.fs-driver.org/ på Windows. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Det spørs hvilket filsystem som er brukt på linux-disken. ext2 eller ext3 formaterte disker kan monteres i windows via 2 eller 3 drivere. link 1 link 2 Jeg har dessverre ikke personlig erfaring med disse, men det finnes flere poster og tråder på forumet med erfaringer. reiserfs (v3) mener jeg å huske det var laget en eksperimentell windowsdriver for. Men om den fungerer eller ikke...... JFS og XFS er det så langt jeg vet ingen windowsdrivere til @tsg1zzn ikke alle distroer som bruker ext2/3 som default vettu Endret 9. juni 2008 av olefiver Lenke til kommentar
pat2004 Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Takk for alle svar! Hvordan kan jeg finne ut hvilket filsystem det er på den? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 @tsg1zznikke alle distroer som bruker ext2/3 som default vettu Alle som ikke vet at de må si hvilket filsystem det gjelder bruker Ubuntu, Suse, Fedora, eller Mint, og der er ext3 standard. Til trådstarter: hvis du ikke vet filsystemet, kan du starte med en LiveCD som har gparted. Da kan du bruke disken, og se hva slags filsystem den har. (Jeg regner med at problemet er at at Linux ikke vil boote.) Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Alle som ikke vet at de må si hvilket filsystem det gjelder bruker Ubuntu, Suse, Fedora, eller Mint, og der er ext3 standard. Sant nok En ting jeg lurer på. Så langt jeg vet er både ReiserFS, XFS og JFS like pip åpne som ext2/3, så hvorfor er det ikke windows drivere til de filsystemene? Er det så vanskelig å programmere støtte for de i Windows? Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Tror ikke det har med vanskelighetsgraden av implementasjon å gjøre, men heller nødvendigheten av en slik driver. Ext2/3 er standarden i svært mange av "softcore" distroene, som ofte er innstalert sammen med Windows. De andre filsystemene er mer uvanlige og jeg ser for meg at disse hovedsaklig brukes av eksperter som kanskje bare kjører *nix. Det kan ihvertfall være en del av forklaringen. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 XFS og JFS mangler til og med funksjonalitet for krymping av partisjonen, uten at det har noen teknisk årsak. Det er bare ingen som har laget det for Linux. (Jeg bruker for øvrig XFS, og er fornøyd med det.) Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Så langt jeg har forstått så kan ikke hverken XFS eller JFS krypes, uten at det har noe med linux å gjøre. Underliggende system støtter det rett og slett ikke, som jeg vil anta er fordi designerne mente det ikke var nødvendig funksjonalitet å ha for et server-orientert filsystem. Ang mitt orginale spørsmål er jeg vel ihvertfall tildels enig med NorthWaves forklaring. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) http://www.fs-driver.org/ fungerer strålende i Windows (2000). Jeg kjører hard torrent-virksomhet (kombinert med musikk og film) mot en ext3-partisjon med den driveren de gangene jeg bruker Windows, og det har ikke vært antydning til ustabilitet eller korrupte greier. Den dukker opp som en helt vanlig partisjon i Windows. Endret 9. juni 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Så langt jeg har forstått så kan ikke hverken XFS eller JFS krypes, uten at det har noe med linux å gjøre.Underliggende system støtter det rett og slett ikke, som jeg vil anta er fordi designerne mente det ikke var nødvendig funksjonalitet å ha for et server-orientert filsystem. Ang mitt orginale spørsmål er jeg vel ihvertfall tildels enig med NorthWaves forklaring. Jeg tror XFS kunne krympes på IRIX. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 tja, wikipedia mener annerledes, i den grad det er en fasit Men jeg kan teste på O2 maskina mi, om jeg husker det når jeg kommer hjem... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå