Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Norsk dokumentar om fildeling

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke flere oppegående (data/nett-kyndige) artister legger ut sine låter på servere med en standard sikker nettbutikk-løsning.

Det burde være helt kurant da mange større/mindre software-selskap bruker denne modellen.

Problemet er at artister på sett og vis ikke eier musikken sin selv, det er på lang plateselskapene som bestemmer hvordan musikken skal distribueres.

Joda. Det har jeg fått med meg. :)

De større selskapene "lager" jo "artister" for å skape inntekt til (i hovedsak)selskapet, og få artister klarer å "skape seg" ett navn/inntekt uten ett større plateselskap i ryggen.

En sånn moderne "godseier/slave-modell", eller vanlig arbeidsgiver/ansatt.. satt på spissen. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samt at noen artister har tatt svææære lån og utfører alle leddene selv. Studio, produksjon, utgivelser osv.

Disse virker å føle seg veldig snurt på at de nå ikke skal få de fete kremtoppene de har sett for seg om alt skal selges digitalt til sterkt redusert pris.

Musikkbransjen lever på 80 tallets tankemodell ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke flere oppegående (data/nett-kyndige) artister legger ut sine låter på servere med en standard sikker nettbutikk-løsning.

Det burde være helt kurant da mange større/mindre software-selskap bruker denne modellen.

Problemet er at artister på sett og vis ikke eier musikken sin selv, det er på lang plateselskapene som bestemmer hvordan musikken skal distribueres.
Dessverre må flinke, men uetablerte artister ofte ta til takke med en slavekontrakt om de noen gang skal kunne gi ut sine livsverk. Det sitter kyniske mennesker på toppen og de bryr seg ikke det spor om lovende artisters ønsker, men profitt.

Det jeg ser for meg er artistens eget OBS!-marked i nettbutikkform, hvor de alle eier litt av sjappa. Sett i forhold til en platebutikk koster det nesten ingenting å drifte en slik butikk, og man vil kunne tilby uendelig stort utvalg i forhold til det lille utvalget plateselskapene vil at vi skal lytte på. Om man er litt kreativ kan man feks ha en egen nettradio ala NRKs Urørt som presenterer nye artister i sjappa, ha en side som presenterer hver artist, "I feel lucky"-knapp i nettbutikken, en sponset kanal hos Pandora som spiller musikk du liker fra nettbutikken, et personlig nyhetsbrev per mail med nytt fra dine artister og forslag til ny musikk i samme kategori, et samarbeid med Last.fm, osv. Nettbutikken kan selge MP3 og Ogg Vorbis i valgfri komprimering, FLAC osv. uten at det koster noe mer å drifte, og det er heller ikke noe i veien for å selge fysiske Limited Edition-plater, LPer osv.

Mulighetene er uendelige, men det må starte et sted. Om man starter nå vil man etter hvert ha et så stort apparat at unge og lovende artister faktisk kan slippe slavekontrakter og tjene penger på mer enn konserter.

Endret av Sigmund_Freud
Lenke til kommentar

Enig med at tittelen er dårlig.

Ser ut som de har fått med en del riktige personer, men hvorfor vil de ikke ha med den politiske biten gjennom piratbyrån og feks politikerne som vedtar lovene? Slik jeg ser det er det der kampen må kjempes (ja jeg er motstander av DMR teknologi) Positivt at EFN er med.

Medvirkende

Vi er glade over å kunne presentere personene og organisasjonene som har takket ja til å være med i dokumentarfilmen.

Listen oppdateres forløpende.

- Bjørn Rogstad (General Manager: EMI Music Norway)

- Daniel Søland Jackson (Opera Software)

- EFN (Elektronisk Forpost Norge)

- Espen Tøndel (SIMONSEN Advokatfirma)

- Gatas Parlament

- Grunnlegger av norsk fildelingsnettverk

- Harald Zwart

- Klovner i Kamp

- Larry Bringsjord (Fono-formann og platedirektør)

- Marte Thorsby (IFPI)

- Peter Sunde (The Pirate Bay)

Piratgruppen Norge*

Svenske Piratbyrän*

Svenske Piratpartiet*

I tillegg til disse skal det også gjøres intervju med ”mannen i gata”. Innspillingen vil i hovedsak foregå i Kristiansand og Oslo.

* Reserve: Ønsker å være med om vi har plass

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...