Dahl Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 En dokumentarfilm om fildeling i Norge starter produksjonen i dag. Les mer Lenke til kommentar
Halvt horn ost skinka piffi varmt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Får håpe de klarer å være objektive da. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Dette var jo ...eh... spennende. Dahl: Slutt å feste så inni helvete i helgene. Det bærer mandagsartiklene preg av Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Får håpe de klarer å være objektive da. Det å være objektiv i en dokumentar er ikke bare en illusjon, det er også fullstendig umulig. Man kan jo alltids forsøke seg på en modus som den observasjonelle ("flue på veggen"), men også den maskerer sine metoder. Jeg skjønner jo hva du mener, at dokumentaren burde få frem alle meninger og fakta med minst mulig forstyrrelse fra filmskapernes side, men dette er som sagt umulig med tanke på at det er gjennom et subjektivt syn vi blir servert fortellingen. Dette var jo ...eh... spennende. Dahl: Slutt å feste så inni helvete i helgene. Det bærer mandagsartiklene preg av Ja, dette var jo konstruktivt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Det blir spennende å se om de lar gode argumenter fra begge sider slippe til eller om det klippes for å vinkle saken i en bestemt retning. Teamet bak dokumentaren mener at flertallet av de som vil legalisere fildeling, ikke har tenkt godt nok gjennom konsekvensene. Jeg håper det er Dahl som har skrevet dette og ikke de som står bak prosjektet. Det er selvsagt ikke noe galt i å dele filer. Piratkopiering er derimot kontroversielt. Fildeling er så utrolig mye mer enn bare piratkopiering. Hva vet du om fildeling? Dette er spørsmålet teamet bak en ny dokumentarfilm om fildeling i Norge spør. Det lover dårlig med en så belærende tone allerede før de har begynt å intervjue og filme. Det virker som de har gjort seg opp en mening og skal lage en film for å rette pekefingre mot fildelere. Endret 9. juni 2008 av Simen1 Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Dette var jo ...eh... spennende. Dahl: Slutt å feste så inni helvete i helgene. Det bærer mandagsartiklene preg av Du mener med andre ord at hvilke rusmidler jeg inntar eller ikke inntar og hvor mange heite chicks jeg legger ned i løpet av en helg, påvirker nyhetsbildet til å bli spennende eller ikke spennende? Jeg skulle gjerne ønske at jeg hadde så stor innvirkning på verden, men det er nok dessverre ikke tilfellet... Teamet bak dokumentaren mener at flertallet av de som vil legalisere fildeling, ikke har tenkt godt nok gjennom konsekvensene. Jeg håper det er Dahl som har skrevet dette og ikke de som står bak prosjektet. Det er selvsagt ikke noe galt i å dele filer. Piratkopiering er derimot kontroversielt. Fildeling er så utrolig mye mer enn bare piratkopiering. Sitat fra Urospredere.no: Vår påstand er at flertallet av de som foreslår å legalisere fildeling ikke har tenkt i gjennom konsekvensene. Det samme gjelder de som vil forby alt. Jeg skjønner poenget ditt om at fildeling ikke er det samme som piratkopiering, men på folkemunne betyr det (dessverre) det samme. Uansett, jeg har nå oppdatert artikkelen for å gjøre det klart at det er snakk om piratkopiering. Endret 9. juni 2008 av Dahl Lenke til kommentar
WheelMan Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Dette var jo ...eh... spennende. Dahl: Slutt å feste så inni helvete i helgene. Det bærer mandagsartiklene preg av Du mener med andre ord at hvilke rusmidler jeg inntar eller ikke inntar og hvor mange heite chicks jeg legger ned i løpet av en helg, påvirker nyhetsbildet til å bli spennende eller ikke spennende? Jeg skulle gjerne ønske at jeg hadde så stor innvirkning på verden, men det er nok dessverre ikke tilfellet... Hahahahaha Ellers virker det jo faktisk ganske spennende, men hva vet vel jeg. Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Hva vet du om fildeling? Dette er spørsmålet teamet bak en ny dokumentarfilm om fildeling i Norge spør. Det lover dårlig med en så belærende tone allerede før de har begynt å intervjue og filme. Det virker som de har gjort seg opp en mening og skal lage en film for å rette pekefingre mot fildelere. Jeg kan godt forstå at det kan virke slik, formuleringen fra filmskaperne er nok ikke helt optimal. Jeg kan imidlertid bero deg med at det du frykter ikke er tilfellet, Simon Eriksen Valvik er en av de veldig få jeg kjenner til som har et nyansert bilde på fildeling og piratkopiering. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Bra Håper at han er obs på sånne triggere for begge sider og prøver å unngå de. Da håper jeg på en sunn og god debatt etter dokumentaren Hvordan vil dokumentaren vises? Skal den selges til NRK og/eller vises på nett? Lenke til kommentar
Dahl Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Bra Håper at han er obs på sånne triggere for begge sider og prøver å unngå de. Da håper jeg på en sunn og god debatt etter dokumentaren Hvordan vil dokumentaren vises? Skal den selges til NRK og/eller vises på nett? Når filmen er klar, vil den være tilgjengelig gjennom gratis nedlastning via torrent-teknologien. Senere vil filmen også gis ut på DVD. Når det gjelder TV-visning, vet jeg like lite som deg. Men det er jo lov å håpe... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Stjel denne filmen: http://www.stealthisfilm.com/Part2/ Lenke til kommentar
Minus Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hadde vært moro om de konkluderte med at fildeling uansett hvilken grad burde forbys og så kan jeg laste ned filmen fra en eller annen torrentside. Neida, gleder meg til å se denne filmen, håper de får frem begge siders synspunkter like godt. Lenke til kommentar
Thoma_S Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Er det bare jeg som er litt lei denne debatten...? Mennesket er et av de få pattedyr her i verden som deler med hverandre. Helt siden tidenes morgen har vi "brutt brød" for fred, og delt en fredspipe. Jeg vet ikke med andre, men jeg er opplært til å alltid dele. Dette gjelder også tyvegods. Herregud, det var jo ingen som sa noe om robin hood når han stjal fra de rike og delte med seg?! </useriøs> Lykke til med dokumentaren da! Prøv å gjør noe orginalt, siden det finnes flere like dokumentarer og artikkeler om samme tema fra før... Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Fildeling oppstod ikke som fenomen med Internett. Det begynte med ren diskswapping, deretter storstilt BBS action når modemene kom. Dette foregikk på gutterommene fra 80 tallet. Jeg håper de tar for seg historikken. Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg kjenner Simon ifra jobb sammenheng, og han er en veldig dyktig journalist. Så dette blir knallbra! Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Håper filmskaperne er modige nok til å legge frem følgende fakta: - regnestykke som viser at artister tjener tilnærmet ingenting på platesalg - det er helt ulogisk at MP3-filer fra en nettbutikk skal koste like mye som en fysisk CD når nettbutikken mangler mellomleddene og har marginale lager-, vare-, frakt- og personalkostnader - låtene med kopisperre er leie, og at derfor er ulogisk at de skal koste like mye som å eie en CD - man ikke er i nærheten av å få samme produktene fra en musikkbutikk på nettet som feks TPB mtp. kvalitet og mulighet til å laste ned produktene igjen ved datatap - platebransjen mangler fokus på nettsalg burde vært under angrep fra miljøbevegelser da en dataoverføring knapt forurenser fremfor å sende plastskiver jorda rundt Det koster tilnærmert ingenting å drive en gigantisk, hypermoderne nettbutikk med fornuftige priser, nedlastningsabonnementer, filer med bra kvalitet og uten kopisperrer, en tidsriktig miljøprofil, og en sikkerhetskopitjeneste ved datatap. Dessverre vil platebransjen heller dø ut som utdatert dinosaur enn å komme med et fullgodt alternativ til piratkopiering. Piratvirksomhet er verken lovlig eller noe optimalt, men jeg klarer bare ikke å ha dårlig samvitighet når plate-dinosauren nekter å selge meg et skikkelig produkt, og ønsker platebransjen nedover og hjem. Endret 9. juni 2008 av Sigmund_Freud Lenke til kommentar
hernil Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 ÅÅ *hoppe opp og ned* Ikke glem at når du betaler for musikk i for eksempel itunes leier du faktisk et elendig produkt sammenlignet med en cd. Kan vel ikke være så vanskelig å selge (ja ikke leie ut) flac uten DRM? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Meget bra kommentar "Sigmund_Freud". Her er det nok mye tradisjon og etablerte forretningsmodeller som ligger bak. Mye på samme måte som at det er litt merkelig at det er noen få private familier som tjener milliarder hvert år på å ha monopol på bilsalg i f.eks. Norge. Det er jo ikke noe verdiskapning overhodet de bedriver.Eller? Det er jo ikke rart at større plateselskap ikke ønsker å miste inntektsgrunnlaget sitt. Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke flere oppegående (data/nett-kyndige) artister legger ut sine låter på servere med en standard sikker nettbutikk-løsning. Det burde være helt kurant da mange større/mindre software-selskap bruker denne modellen. Endret 9. juni 2008 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
Visjoner Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Etter min mening burde ikke debatten gå på om man skal straffe piratkopiering eller ikke. Jeg synes det er helt urealistisk (og ikke minst uønskelig) å prøve å stoppe en så effektiv distribusjonsmetode som kommersielle aktører aldri vil klare å matche. Det er også urealistisk at man skal måtte betale for alt man laster ned. (I praksis vil dette medføre mindre spredning av hvert åndsverk, hvilket jeg ikke kan se som annet enn negativt) Spørsmålet burde heller være, burde vi innføre en slags verdensomspennende internet-skatt eller ikke? Er det realistisk å institusjonalisere en slags tvungen felles støtte til de som skaper noe? Jeg tror svaret er at de kommersielle må finne metoder for å selge original-artikler som får hardcore fans til å velge dette. Det er jo allerede mange som kjøper Collector's edition osv. Gi fordeler til de som har originalen. Gi folk noe ekstra, ikke bare en plastmappe med en DVD oppi. Når det kjøpes en dvd (film, spill, program), gi kjøperen et passord som gjør at koden når som helst kan lastes ned fra nettet i tilfelle platen blir ødelagt. Svaret er å bli mer forbrukervennlig. Endret 9. juni 2008 av Visjoner Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg skjønner heller ikke hvorfor ikke flere oppegående (data/nett-kyndige) artister legger ut sine låter på servere med en standard sikker nettbutikk-løsning.Det burde være helt kurant da mange større/mindre software-selskap bruker denne modellen. Problemet er at artister på sett og vis ikke eier musikken sin selv, det er på lang plateselskapene som bestemmer hvordan musikken skal distribueres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå