andylove Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hepp, Skal sette opp en maskin til en billig penge og vil ha mest mulig kraft for de kr jeg akter å bruke. Maskinen er ikke til meg, men en anbefaling for en kompis som kan like mye om dette som bestemora di. Jeg kan nok om Intel plattformen, men AMD er jeg håpløst utdatert på. Hva slags CPU og hovedkort kjøper man og hvilket brikkesett er tingen? Maskinen skal brukes til det vanlige, spill, film, media, surfing etc. Poenget med å kjøpe AMD er at jeg kan få det en del billigere kontra Intel. Må gjerne komme med Intel forslag, men jeg velger nå å fokuserer på AMD sin plattform. Eneste jeg har sett på er CPU; - Men jeg trenger vel en god del mer. Det blir snakk om kabinett og PSU i budsjett klassen og dette skal jeg klare å finne frem til selv, det samme med HDD og optisk drev. Trenger hjelp til minne anbefaling, CPU og hovedkort (brikkesett). Maskinen skal ikke klokkes, men tenkte å kjøre minnet på 1066mhz (PC8500) da jeg kjøpte et sett Crucial PC8500 2GB i helgen. Må teste de på Intel riggen og se hvor overklokkingsvennlige de er først AMD Phenom 9550 Quad-Core 2.2 GHz Boxed , 4MB Cache, Socket AM2+ Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Til AMD er det vel "overklokking" som må til for å kjøre minne over 800mhz. Ellers er det problemer med mange hovedkort og X4 phenom grunnet overbelastning/oppheting av spenningsregulatorene(PWM) som medfører at hk dør da PhenomX4 drar masse strøm sammenliknet med intel. Man bør således gå for AMD790X/AMD790FX chipsett . Her er et par alternativer: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=342270 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=341660 PSU bør du holde et visst kvalitetsnivå på (spesielt da mtp PhenomX4), f.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=339898 Endret 9. juni 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Av hovedkort så er generelt nForce fra nVidia de jeg har best erfaring med. Ta gjerne et toppkort, da disse (naturlig nok) oftest er best. Dvs, nForce 570/590, 680 eller 780. Dog har 680 vært preget av veldig høy temperatur og mange feil. Mange vil nok mene at 570/590 er noe utdatert, men de er knakende gode kort, som kan alt de moderne kortene kan. Asus sine og MSI sine støtter også Phenom. OffTopic: Bestemora mi hadde klart det her helt fint selv Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Hvis man skal kaste bort penger på de dyreste AM2 kortene så er det mye smartere å gå for Inteloppsett uansett, med mindre man er AMD fanboy med skylapper som har sittet fast ei stund må det vel være poenget å få det billigst mulig - det betyr å finne f.eks et rimelig AMD690/770/780G kort fra enten Asus, Gigabyte eller MSI. Lenke til kommentar
andylove Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Skylapper jeg har ikke, er fult klar over at Intel er best på enkelte områder, men jeg har forstått det sånn at AMD er en del råere når det kommer til 64 bits ytelse, stemmer det? Disse varmeproblemene var jeg ikke klar over, noe som viser at jeg er håpløst utdatert. Det er skummelt å anbefale noe som vil gi meg trøbbel senere. Takk for svarene, jeg tror jeg skjønner tegninga her. Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Skylapper jeg har ikke, er fult klar over at Intel er best på enkelte områder, men jeg har forstått det sånn at AMD er en del råere når det kommer til 64 bits ytelse, stemmer det? Nei det stemmer overhodet ikke, eneste argument for AMD er hvis du vil få ei grei maskin for absolutt minst mulig penger, selv om jeg faktisk tror Intel er et bedre valg der også nå. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Må si meg til stor grad enig med PerUlv2. Nå er langt fra Phenom 9550 en dårlig CPU, men en Q6600 til 150 kr mer er nok et brukbart hakk bedre. Når man da fint plukker opp et bra P35 basert hovedkort til ca 500 - 600 kr (faktisk ennå lavere), blir heller ikke kombinasjonen hovedkort, CPU og minne særlig rimeligere for en AMD plattform. AMD 790X baserte hovedkort får man fra kr 600, 790FX fra kr 900, 780G fra kr 500. Samme gjelder egentlig på dobbeltkjerne, E7200 (kr 900) og E8200 (kr 1 150) klarer selv med prisene på hovedkort å gi mer ytelse pr kr enn tilsvarende AMD. Hvor AMD faktisk har en fordel, er når vi går ned i spillytelse, dvs. på plattformer primært beregnet for HTPC, media, surfing og noe spilling på middels oppsett. AMD 780G plattformen sin hybrid CF, gjør at man her faktisk kan få "akseptabel" (akseptabel for noen) spillytelse uten dedikert skjermkort eller med et 300 kr skjeemkort i tillegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå