Gå til innhold

"Regler" for dress/skjorte


Anbefalte innlegg

Hmm ... litt krøkkete formulering kanskje? Uansett, lurer på om noen kan ramse opp noen "regler" for skjorte og dress her. Tenker da på hvilken krage og cut til hvilken anledning? Med eller uten lomme (vet at skjorten ikke skal ha lomme til dress)? Hvilken slipsknute? Hvilket snitt på skjorten til hvilken anledning, slimfit eller baggy? Mansjettknapper? "Folder" på ryggen? Klassisk eller rett kutt nederst på skjorten?

 

Ja, en guide til å være velkledd. :p

 

Vet at Roberto, eller Piranha som han het i gode gamle dager, lagde en guide om dette, men finner den ikke ...

Endret av Oddvar Knus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hele kommer jo an på hvor casual eller formell du trenger å være.

 

Casual skjorte: f.eks. buttondown med brystlomme og sentrerte folder på rygg. Gjerne mønstret.

Formell skjorte: Ofte ensfarget eller hvit, men kan ha vevd mønster. Kan ha folder på rygg. Har vanligvis en eller ingen brystlommer. Gjerne mansjettknapper.

 

Slipsknute: Velges ofte etter skjortekrave. Stor eller liten knute avhenger av hva som gir best balanse mot kravens størrelse og spredning. Og man bør også ta hensyn til om slipset er tykt eller tynt, foret eller ei.

 

Klassisk vs. rett kutt nederst på skjorte: Klassisk gir best rom for bevegelse når skjorten er stappet ned i buksen. Rett kutt ser gjerne bedre ut hvis skjorten skal bæres utenpå buksen.

Lenke til kommentar

Dette er den verste moteforgiftningen jeg noensinne har sett. Dette med å bruke Blazer med olabukser. Det er å gjøre skam på et klassisk penplagg.

 

Skal du kle deg pent så bruker du penklær, skal du kle deg mindre pent, bruk mindre pene klær, la oss si du dropper blazer og slips. Skal du kle deg vanlig bruker du vanlige klær.

 

Det er også en annen jævlig stygg trend jeg har sett. Det er når folk kler seg med full dress og skjorte, men dropper slipset. Og knepper opp skjorten til NEST overste knapp. Det synes jeg er skammeliggjøring av pene klær. Det gir inntrykk av at du ikke vet hvordan du knyter slips, eller at du ikke hadde tid til å fullføre påkledningen.

 

-

 

Jeg vet om mange regler som nesten er "påbudt", men jeg synes ikke de gir noen gode resultater i det hele tatt, annet enn at du ser mer anonym ut. De er som følger

1. Samme farge på skinnsko som på beltet. Svarte sko, svart belte. Brune sko, brunt belte.

 

2. Blazeren med standard 3 knapper skal kun ha de to øverste kneppet igjen. Den nederste skal være åpen.

 

3. Penbuksene skal sitte rundt hofta. Ikke på livet som mange tror. Dette er en dårlig trend som har utartet seg fra sagging. En penbukse skal altså gå rett under navelen, og dekke nederste knapp på skjorten.

 

 

De andre reglene kan jeg ikke rett fra hodet. Men det er også regler om hva slags knuter på slipset du skal bruke, i forhold til hvilke type blazer du bruker.

Lenke til kommentar

Takker, var slike "regler" jeg tenkte på. Klarer jo å se hva som ser bra ut selv, og har godt øye for farger osv. - så jeg har klart å ikke drite meg så alt for mye ut i klesveien tror jeg. :p

 

Uansett er det greit å ha noe å gå etter når man skal kle seg litt formelt.

 

 

Enig i at blazer og olabukser er i overkant oppbrukt, men det var mer et eksempel. Det å ikke ha slips til dressen er jeg litt mer uenig i, en litt "røff" dress og en litt spenstig skjorte kan fint klare seg uten slips, men hvis det er snakk om en vanlig sort findress og helt hvit skjorte er jeg enig. :)

Lenke til kommentar

Skal du ha skjorta åpen synes jeg personlig at de to øverste knappene bør være åpne. Og selv ikke da er det pent nok. Det jeg gjør da er å bruke et tøft kjede rundt halsen, som gir deg en unskyldning for å gå med åpen skjorte uten slips i en dress.

 

Jeg satt å så på det sladreprogrammet på tvnorge, der satt alle med dress og skjorte med bare den øverste knappen åpen, og det ser dumt ut.

 

Mange tror de er røffe og tøffe siden de dropper slipset, men du er egentlig ikke særlig orginal da altså. Det er ikke pent, det er ikke tøft eller røft. Det skal litt mer til enn å droppeslipset for å være tøff i klesstilen.

 

Jeg anbefaler å bruke et pent slips, det er mye finere enn å ikke bruke slips.

Lenke til kommentar
Jeg satt å så på det sladreprogrammet på tvnorge, der satt alle med dress og skjorte med bare den øverste knappen åpen, og det ser dumt ut.

 

Slips er det mest ubehagelige faenskapet jeg vet, og det blir en kald dag i helvete før jeg bruker det på byen, selv til jakke. Øverste skjorteknapp åpen, og ikke noe pyse-bling under takk.

Lenke til kommentar
Jeg satt å så på det sladreprogrammet på tvnorge, der satt alle med dress og skjorte med bare den øverste knappen åpen, og det ser dumt ut.

 

Slips er det mest ubehagelige faenskapet jeg vet, og det blir en kald dag i helvete før jeg bruker det på byen, selv til jakke. Øverste skjorteknapp åpen, og ikke noe pyse-bling under takk.

Det må et ekte mannfolk til for å få slips til å se bra ut ;) Ikke alle kan være det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dette er den verste moteforgiftningen jeg noensinne har sett. Dette med å bruke Blazer med olabukser. Det er å gjøre skam på et klassisk penplagg.

 

Skal du kle deg pent så bruker du penklær, skal du kle deg mindre pent, bruk mindre pene klær, la oss si du dropper blazer og slips. Skal du kle deg vanlig bruker du vanlige klær.

 

Det er også en annen jævlig stygg trend jeg har sett. Det er når folk kler seg med full dress og skjorte, men dropper slipset. Og knepper opp skjorten til NEST overste knapp. Det synes jeg er skammeliggjøring av pene klær. Det gir inntrykk av at du ikke vet hvordan du knyter slips, eller at du ikke hadde tid til å fullføre påkledningen.

 

Blazer med olabukser blir veldig dårlig stil i de fleste tilfeller. Det eneste man til nød kan slippe unna med er marineblå blazer til pene hvite olabukser. Men det er uansett vanskelig å gjennomføre med stil.

 

Dress og skjorte uten slips er en grei mote for de som er bundet til å bruke dress på jobb men som kan slippe unna slipset. Det blir mer uformelt.

 

Jeg vet om mange regler som nesten er "påbudt", men jeg synes ikke de gir noen gode resultater i det hele tatt, annet enn at du ser mer anonym ut. De er som følger

1. Samme farge på skinnsko som på beltet. Svarte sko, svart belte. Brune sko, brunt belte.

 

2. Blazeren med standard 3 knapper skal kun ha de to øverste kneppet igjen. Den nederste skal være åpen.

 

3. Penbuksene skal sitte rundt hofta. Ikke på livet som mange tror. Dette er en dårlig trend som har utartet seg fra sagging. En penbukse skal altså gå rett under navelen, og dekke nederste knapp på skjorten.

 

 

De andre reglene kan jeg ikke rett fra hodet. Men det er også regler om hva slags knuter på slipset du skal bruke, i forhold til hvilke type blazer du bruker.

 

1. Samme farge på skinnsko og belte gjør at antrekket ditt henger bedre sammen. Det finnes mange variasjoner innenfor denne regelen, den er ikke så rigid som man skulle tro.

 

2. Ja, sånn skal det være. Det er slik plagget er laget for å bæres.

 

3. Hvor buksene skal sitte er avhengig av mote og vane. Det finnes ingen regler, men enkelte korte jakker krever høyere bukser for at ikke skjorten skal synes over magen. En penbukse skal sitte der den hjelper deg til å se best mulig ut.

 

Forøvrig så er jo reglene ofte avhengig av hvem du spør og hvor de kommer fra. F.eks. engelskmenn og amerikanere har til tider ganske motsatte oppfatninger av noen "regler".

Lenke til kommentar

Du vil nok oppleve at penbukser fra kvalitetsprodusenter av dresser er jævlig lange i skrittet. Kanskje du tenker "oi så god plass jeg har nå", men det er fordi buksa rett og slett skal lengre opp ;)

 

Angående dress uten slips, så synes jeg at hvis du skal droppe slipset for å se mindre formell ut, så burde du droppe dressjakka også. Penbukse og skjorte er greit, men skal du gå enda mer videre så synes jeg du må ha slips. Jeg synes rett og slett ikke skjortkragen rett og slett ser dum ut hvis du lar den henge med den øverste knappen oppe.

Lenke til kommentar

Gud bedre for noen sterke meninger om dress og kleskombinasjoner. Jeg er utrolig glad jeg ikke har samme synet på dress som deg Ramius. Kan være enig i noe, blandt annet øverste knapp åpen, men kun om skjorten bretter seg til en av sidene.

 

I jobbsammenheng går jeg gjerne helt korrekt antrukket, men etter jobb vet jeg ikke om kolleger som blir støtt av at slipser faller, eller øverste knapp i skjorten åpnes. Mange av de jeg jobber med (meg inkludert) har 10-15 skreddersydde dresser, 30-50 skjorter og alt mulig tilbehør av sko, belter, slips, tørkler etc. Når sånne som oss kan senke skuldrende hva gjelder å kle seg "korrekt", mener jeg enhver som ikke klarer å senke skuldrene er for selvhøytidelig.

Verden hadde vært serdeles A4 om alle skulle gått korrekt antrukket etter din kleskode.

 

Men når det er sagt er dette en tråd for regler, og dermed er dine meninger verdifulle for tråden! Du har god greie på det du uttaler deg om, og for trådstarter er det gull verd.

Lenke til kommentar

Ramius: Angående det å ikke bruke slips til dress vil jeg si meningen din er helt på tryne.

Tror du burdte tenke over dressbruk i mer casual-situasjoner som f.eks jobbruk.

Bruker selv dress på jobb og bruker ALDRI slips da, samme med resten av staben, og vi har dresstvang, men velger å gjøre det litt mer casual ved å droppe slipset siden vi handler med alle mulige forskjellige kunder hele dagen.

 

Og det du sier ang. to knapper åpene og et "tøft kjede", man skal aldri bruke synlige smykker til dress..

 

Og blazer og jeans tar seg ytterst sjelden gått ut, men blazer og chinos kombinert riktig funker.

 

Og til slutt: Alle kan få slips til å se bra ut..

Lenke til kommentar

Dere kan godt føle dere så komfertable dere vil uten slips, men jeg kaller det antikreativt.

Jeg vet meningen min er for vond å takle for noen, men jeg synes det ikke går an å kle seg "casual" med penklær. For meg hadde det vært det samma om en jente hadde på seg glitter-kjole med joggesko på. Det er bare helt på jordet. Derfor synes jeg man burde finne seg andre klær som er mer egnet til å se dagligdags ut. Det finnes andre pene jakker som ikke er blazere.

Lenke til kommentar
Raminus,

Man kan ikke påstå at det er kreativt å bruke skjorte og slips heller.

Nei, men det er hvertfall et mer komplett penantrekk. Jeg skjønner noen vegrer seg for å bruke slips, men mitt råd er heller å gå den ekstra milen, ta på deg et slips også, da er det større sjanse for at du ser fin ut, og det skader jo ikke.

 

Litt mer kreativt er det jo, det åpner trossalt for et nytt ledd i farge/mønster-kombinasjonene på klærne dine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...