Gå til innhold

Skreddersydde skjorter fra Tailorstore?


Anbefalte innlegg

Forstår ikke ditt hat mot slimfit, jeg er på ingen måte en liten person (190cm ~90kg), men gode slim fit skjorter liker jeg veldig godt. Jeg snakker ikke om noen som er klistret på kroppen, men som går inn rundt livet og fremhever V-formen min :)

 

EDIT: Det er dessuten et spørsmål rundt denne konkrete butikken, ikke "mote" og personlige preferanser jeg hadde ;)

Endret av bIsk0p
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Drar opp denne i håp om at noen som har brukt butikken kan svare.

 

Hvis man bestiller slim fit skjorte, må man selv legge til litt for å unngå at skjorten er malt på eller er dette noe som blir tenkt på av de som syr? :p

Slim fit er slim fit. Stygt som det er.

Laget for syltynne mennesker som vil ha skjorten stram som en kondom rundt seg.

 

Alle dine mulige ugjevnheter vil syns. Derfor fraråder jeg å kjøpe det, selv om du er tynn. Jeg syns slimfit er en stygg stygg trend, og vi vil se tilbake på dette tiåret og le av alle slimfitklærne senere.

 

Husk at Normal Fit er formet etter kroppen. Og hvis du vil ha enda mer form, kan du bestille innlegg i ryggen. Det gjør jeg, og smale armer.

Øh, hæ?

For veldig mange er faktisk slim fit formet etter kroppen. Du kan umulig vite hva som fungerer best for andre. Slim-fit betyr nødvendigvis ikke kondom-fit heller. Da har du nok misforstått litt.

Jeg har kun slim-fit skjorter og bukser og ser generelt ut som en dust med regular og straight fit.

For øvrig tror jeg ikke det er noen som har store planer om å ha skjorter lenge nok til at forandringene i motebildet vil bidra til at man eventuelt legger de trangeste plaggene på hyllen.

Det er for øvrig dumt å fullstendig avfeie slim-fit ettersom det hos en del produsenter også innebærer at armhullene sitter høyere, noe som jeg tror er ønskelig for de aller fleste i dag.

 

...

 

EDIT: Det er dessuten et spørsmål rundt denne konkrete butikken, ikke "mote" og personlige preferanser jeg hadde ;)

 

Klikker på hjelp/info-ikonet i veilederen vil du få opp en tekst som forklarer hva de legger i slim-fit og hvordan det påvirker målene.

Men ta det heller i denne tråden.

Endret av lokeland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forstår ikke ditt hat mot slimfit, jeg er på ingen måte en liten person (190cm ~90kg), men gode slim fit skjorter liker jeg veldig godt. Jeg snakker ikke om noen som er klistret på kroppen, men som går inn rundt livet og fremhever V-formen min :)

 

EDIT: Det er dessuten et spørsmål rundt denne konkrete butikken, ikke "mote" og personlige preferanser jeg hadde ;)

Skjorter med normal passform er formet etter kroppen, og har innsving i livet.

 

Jeg snakker stort sett ut fra egen erfaring, hvor slimfit i de aller fleste tilfeller betyr "skinfit" - et begrep som også brukes, men litt mer i USA enn i Europa. Jeg tar høyde for at slimfit kan være løsere, når du kjøper konfeksjonstøy, men etter flere års erfaring med Tailorstor, tror jeg nok de mener ekte slimfit, selv om jeg aldri har kjøpt det av dem.

 

Hvis du kjøper normal fit, og bruker kroppens ekte mål, uten å holde en finger mellom målebåndet på magen, midjen og setet, og i tillegg velger innlegg i ryggen, så vil du få en skjorte som har minimalt med luft mellom stoffet og kroppen. Slimfit må jo da være enda trangere.

 

Så må du huske at ungdommen som bruker slimfit i dag, som tror de ser skikkelig tøffe ut, i virkeligheten ser ut som duster, som har stjålet skjorta fra lillebroren sin.

Lenke til kommentar

Forstår ikke ditt hat mot slimfit, jeg er på ingen måte en liten person (190cm ~90kg), men gode slim fit skjorter liker jeg veldig godt. Jeg snakker ikke om noen som er klistret på kroppen, men som går inn rundt livet og fremhever V-formen min :)

 

EDIT: Det er dessuten et spørsmål rundt denne konkrete butikken, ikke "mote" og personlige preferanser jeg hadde ;)

Skjorter med normal passform er formet etter kroppen, og har innsving i livet.

 

Jeg snakker stort sett ut fra egen erfaring, hvor slimfit i de aller fleste tilfeller betyr "skinfit" - et begrep som også brukes, men litt mer i USA enn i Europa. Jeg tar høyde for at slimfit kan være løsere, når du kjøper konfeksjonstøy, men etter flere års erfaring med Tailorstor, tror jeg nok de mener ekte slimfit, selv om jeg aldri har kjøpt det av dem.

 

Hvis du kjøper normal fit, og bruker kroppens ekte mål, uten å holde en finger mellom målebåndet på magen, midjen og setet, og i tillegg velger innlegg i ryggen, så vil du få en skjorte som har minimalt med luft mellom stoffet og kroppen. Slimfit må jo da være enda trangere.

 

Så må du huske at ungdommen som bruker slimfit i dag, som tror de ser skikkelig tøffe ut, i virkeligheten ser ut som duster, som har stjålet skjorta fra lillebroren sin.

 

De som har så trange skjorter at de ikke greier å armene henge rett ned ser ut som duster, ja, men det går ofte på at har bommet på størrelsen, ikke passformen. Dessuten er selvfølgelig ikke slim-fit for alle, men det er veldig mange som ikke kan bruke annet uten å ende opp med å se ut en idiot. Da jeg bestilte skjorte fra TailorStore valgte jeg slim-fit og det gikk helt fint (sett bort fra at jeg hadde målt litt feil), men det skal sies at TailorStore sin tolkning av slim-fit er en del mer ekstrem enn f.eks. hos ModernTailor så jeg ser hvorfor du sier det. Uansett oppgir jo TailorStore informasjon om hvordan slim-fit påvirker målene, så man nesten ikke gå på en smell i forhold til passform.

For øvrig er som regel skinny-fit noe annet enn slim-fit og det du referer til som kondom-passform.

Uansett, jeg vet ikke hva slags type kroppsfasong, kroppsbygning og erfaringer du har, så jeg tror det er like greit å konkludere med at det er individuelt, både fra person til person men også fra produsent til produsent.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Forstår ikke ditt hat mot slimfit, jeg er på ingen måte en liten person (190cm ~90kg), men gode slim fit skjorter liker jeg veldig godt. Jeg snakker ikke om noen som er klistret på kroppen, men som går inn rundt livet og fremhever V-formen min :)

 

EDIT: Det er dessuten et spørsmål rundt denne konkrete butikken, ikke "mote" og personlige preferanser jeg hadde ;)

Skjorter med normal passform er formet etter kroppen, og har innsving i livet.

 

Jeg snakker stort sett ut fra egen erfaring, hvor slimfit i de aller fleste tilfeller betyr "skinfit" - et begrep som også brukes, men litt mer i USA enn i Europa. Jeg tar høyde for at slimfit kan være løsere, når du kjøper konfeksjonstøy, men etter flere års erfaring med Tailorstor, tror jeg nok de mener ekte slimfit, selv om jeg aldri har kjøpt det av dem.

 

Hvis du kjøper normal fit, og bruker kroppens ekte mål, uten å holde en finger mellom målebåndet på magen, midjen og setet, og i tillegg velger innlegg i ryggen, så vil du få en skjorte som har minimalt med luft mellom stoffet og kroppen. Slimfit må jo da være enda trangere.

 

Så må du huske at ungdommen som bruker slimfit i dag, som tror de ser skikkelig tøffe ut, i virkeligheten ser ut som duster, som har stjålet skjorta fra lillebroren sin.

 

Slim-fit er som regel på ingen måte skinnyfit, og slim-fit er som regel det som er formet best etter kroppen, så lenge du ikke er overvektig. Regular fit har en tendens til å se ut som potetsekker på de fleste jeg ser som bruker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår ikke ditt hat mot slimfit, jeg er på ingen måte en liten person (190cm ~90kg), men gode slim fit skjorter liker jeg veldig godt. Jeg snakker ikke om noen som er klistret på kroppen, men som går inn rundt livet og fremhever V-formen min :)

 

EDIT: Det er dessuten et spørsmål rundt denne konkrete butikken, ikke "mote" og personlige preferanser jeg hadde ;)

Skjorter med normal passform er formet etter kroppen, og har innsving i livet.

 

Jeg snakker stort sett ut fra egen erfaring, hvor slimfit i de aller fleste tilfeller betyr "skinfit" - et begrep som også brukes, men litt mer i USA enn i Europa. Jeg tar høyde for at slimfit kan være løsere, når du kjøper konfeksjonstøy, men etter flere års erfaring med Tailorstor, tror jeg nok de mener ekte slimfit, selv om jeg aldri har kjøpt det av dem.

 

Hvis du kjøper normal fit, og bruker kroppens ekte mål, uten å holde en finger mellom målebåndet på magen, midjen og setet, og i tillegg velger innlegg i ryggen, så vil du få en skjorte som har minimalt med luft mellom stoffet og kroppen. Slimfit må jo da være enda trangere.

 

Så må du huske at ungdommen som bruker slimfit i dag, som tror de ser skikkelig tøffe ut, i virkeligheten ser ut som duster, som har stjålet skjorta fra lillebroren sin.

 

Slim-fit er som regel på ingen måte skinnyfit, og slim-fit er som regel det som er formet best etter kroppen, så lenge du ikke er overvektig. Regular fit har en tendens til å se ut som potetsekker på de fleste jeg ser som bruker det.

 

Du kan tydeligvis ingenting om dette, og har som agenda å forsvare slimfit, fordi du sannsynligvis har kjøpt flere slike skjorter selv.

 

Normal passform er den som er brukt i hundrevis av år, og er den ekte klassiske malen for herreskjorte. Grunnen til at folk ser ut som potetsekker i dem, er fordi de kjøper dem på Dressman. Altså konfeksjon. Og da er de gjerne litt mer posete, for å ungå at folk litt utenom normalen ikke passer inn i tøyet.

 

Jeg er stort sett en XL, og hvis jeg kjøper standardklær, er skjorten for vid rundt midjen, litt for kort på armene, og litt for stor i armhulene. Da kan den se posete ut, i forhold til en skreddersydd skjorte.

 

Men hvis du får en skjorte etter dine mål, så er normal passform det peneste. Da strammer ikke stoffet noe sted, men er fortsatt skåret ut etter din kropp. Så hviler plagget pent over kroppen, slik at det ser slett og pent ut, uten å rynke noe sted. Samtidig kan du bevege deg i den, fordi en skjorte skal være funksjonell også.

 

Det er faktisk ingen forskjell på slimfit og normal fit, annet enn at det er kompensert mindre for bevegelse. Så en stoffbit skåret ut for slimfit, vil være som en identisk tvilling til en normal fit-versjon, bare proporsjonert litt mindre (utenom total lengde og ermlengde).

 

Bransjemessig så fikk slimfit-skjorter økt popularitet siden begynnelsen av 2000-tallet og oppover, som en direkte følge av 90-tallets favorisering av "loose fit" skjorter. Som skreddere nå referer til som "the boxed look" - etter min egen erfaring.

 

Motebildet har en tendens til å svinge i totalt motsatt retning av tidligere standarder, og det er ganske forutsigbart. Men gjennom alle de kontemporære passformpreferansene, har "Normal Fit" fortsatt overlevd som både salgsdyktig, og som en standardmal for hva en skjorte egentlig er. Slimfit derimot er litt mer urbant og opprørsk, og vil kanskje oppleves som fint, i en liten stund til. Men jeg ser tvers igjennom det, og ser et for trangt plagg. Akkurat som "loose fit" er for stort.

 

Skal jeg vurdere meg selv i tredje person, så tror jeg ikke en mentalt tilbakestående person, hadde argumentert så godt for sine synspunkter, som jeg nettopp gjorde.

Lenke til kommentar

Jeg er stort sett en XL

Go figure.

 

Men hvis du får en skjorte etter dine mål, så er normal passform det peneste. Da strammer ikke stoffet noe sted, men er fortsatt skåret ut etter din kropp. Så hviler plagget pent over kroppen, slik at det ser slett og pent ut, uten å rynke noe sted. Samtidig kan du bevege deg i den, fordi en skjorte skal være funksjonell også.

Det vil da aldeles ikke strammes noen steder om man velger slim-fit, dersom man følger anvisningene.

 

Det er faktisk ingen forskjell på slimfit og normal fit, annet enn at det er kompensert mindre for bevegelse. Så en stoffbit skåret ut for slimfit, vil være som en identisk tvilling til en normal fit-versjon, bare proporsjonert litt mindre (utenom total lengde og ermlengde).

Uhm, no shit. For øvrig blir det feil å si at det er den eneste forskjellen, for det varierer fra produsent til produsent. Hos noen er det kun mer innsving, men hos noen betyr det også høyere armhull f.eks.

 

Motebildet har en tendens til å svinge i totalt motsatt retning av tidligere standarder, og det er ganske forutsigbart. Men gjennom alle de kontemporære passformpreferansene, har "Normal Fit" fortsatt overlevd som både salgsdyktig, og som en standardmal for hva en skjorte egentlig er. Slimfit derimot er litt mer urbant og opprørsk, og vil kanskje oppleves som fint, i en liten stund til. Men jeg ser tvers igjennom det, og ser et for trangt plagg. Akkurat som "loose fit" er for stort.

Noen har faktisk kroppsbygning hvor slim-fit gjør seg godt. Det virker som om du er er totalt blind for at folk er forskjellig bygd. Slim-fit er nok heller et resultat av at markedet ønsker flere valgmuligheter.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Ramius, føler dine argumenter mot slim fit kun ligger på det at det kun er en "midlertidig trend" samt at DU ikke passer de. Jeg ligger selv mellom M og L i skjorter og da i slim fit, noe som ser bra ut etter min mening. Jeg har nesten 20 cm forskjell mellom bryst og liv.

 

Uansett, jeg har bestilt en normal fit etter mål (noen har jeg justert litt opp). Så får vi se, bilder kommer! ;)

Lenke til kommentar

At en skjorte er "slim-fit", betyr ikke nødvendigvis at det ser ut som den er sprayet på heller … Jeg har flere slim-fit-skjorter, og har ingen problemer med å bevege meg i dem, men har man litt vom og håndtak rundt om, ser det nok bedre ut med en litt mer generøs passform. Et annet eksempel er poloskjortene til PRL; de sitter mye penere i slim-fit -- i hvert fall på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min skulderbredde og armlengde hadde så stort avvik fra normalen i forhold til mitt hals-mål av de måtte få en bekreftelse på at tallene stemte.

 

Jeg har litt ekstra, men fikk beskjed fra en ekspeditør hos dressmann at jeg måtte slutte å trene og starte å spise så kanskje de kunne finne en skjorte som passe om et år. Hvis nysgjerrigheten deres er veldig trigget, finnes bilder i treningsloggen min.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...