Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sliter med ett salg av bil.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei igjen.

Vel det har ikke stoppet der.

Fikk denne mail i svar i dag.

Hei!

Jeg vil fortsatt heve kjøpet da du ikke fortalte om de store rustskadene bilen har. Dette er en god nok grunn til å heve kjøpet.

Lakkeringen har ingenting å gjøre med rusten da det vil koste veldig mye å få fjernet det før en eventuell lakkering skulle blitt gjort. Blant annet må begge hjulbuene byttes.

Disse utgiftene dette utgjør er så enorm at jeg ikke ville kjøpt bilen dersom jeg hadde blitt opplyst om dette ved salget av bilen.

Mvh ***********.

-----------------------------------------------------------------

Nå kjenner jeg att jeg blir mere forbannet snart.

sendte svar.

Hei.

Vist du sammenligner det jeg mener er lakkrust med gjennomgående rust så er dette ikke mitt problem.

Lakkrust blir pusset ned av lakkerer når du eventuelt skal ta dette.

Har aldri hørt om noen som har byttet hjulbuer pga lakkrust, så nå syntes jeg du drar den litt langt.

Dere har hatt mer en god nok tid til og se på bilen.

Hadde selv bilen hos en lokal lakkerer for 2 mnd siden, hvor han kunne ta hele bilen dvs pusse og lakkere for ca 15000.

Jeg er heller ingen ekspert på lakkering og rust men noe kan jeg.

Ettersom du sa du skulle lakkere så har du en dårlig sak mot meg.

Som sagt så kan du ta kontakt med min advokat og prate med ham.

Skal nå bruke tid på familien min. så hva du gjør er opp til deg.

Mvh Espen

------------------------------------------------------------------

Er det mulig????

Bytte hjulbuer pga noe lakkrust? og JA dette er lakkrust. hadde ikke fått ei nål gjennom en gang.

Det er nok en mamma der bak som pusher lille gutt til og stresse meg.

Skal hilse fra lille marcus og si takk for mange gode svar så langt;)

Mvh espen;)

Lenke til kommentar
Jeg vil fortsatt heve kjøpet da du ikke fortalte om de store rustskadene bilen har. Dette er en god nok grunn til å heve kjøpet.

For å sitere hele paragrafen:

§ 20. Kjøperens onde tro, forundersøkelse m m.

(1) Kjøperen kan ikke gjøre gjeldende som mangel noe han kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet.

(2) Har kjøperen før kjøpet undersøkt tingen eller uten rimelig grunn unnlatt å etterkomme selgerens oppfordring om å undersøke den, kan kjøperen ikke gjøre gjeldende noe som han burde ha oppdaget ved undersøkelsen, med mindre selgeren har handlet grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

http://lovdata.no/all/tl-19880513-027-004.html#20

Stridens kjerne her er jo om du har handlet "grovt aktløst" eller i strid med "redelighet og god tro". Med forbehold om at vi bare har hørt din side av saken så virker det da som om du opplyste om bilens mangler på en ryddig og grei måte. Du sa vel ikke til han at "bilen er helt strøken, 120 % rustfri ;)"? - Når man reiser mannsterke helt fra Molde til hvor det nå var du bodde for å se på en bil så holder det ikke å sparke litt i dekkene og teste bassen i anlegget.

Som sagt før, 14 år gamle Hondaer ruster. Verre er det ikke. Hvis kjøperen blir overrasket over dette burde han kanskje fortsatt å låne mammas bil i stedet for å kjøpe seg sin egen. Sprekker i fangeren og rust i hjulbuene er noe han burde ha lagt merke til. Han har etter mitt skjønn ingen rett til å kreve noe som helst for dette.

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar

Har på ingen måte prøvd og lure ham og har heller ikke sagt bilen er 120% rust fri.

Jeg har sagt det små ting som bør tas.

Har oxo sagt flere ganger att han bør sende den på lakkering vist han vil ha en strøken bil.

Det han klager på av rust er ikke farlig rust/skjære ut noe osv. det er lakkrust.

Bilen ble lakkert for 2 år siden. pusset og lakkert, men jobben var dårlig gjennomført.

Derfor har jeg oppfordret ham til og lakkere bilen, og har derfor gått sterkt ned i pris i forhold til hva som er gjort med den sammenlignet med andre civicer.

Han har nå satt egen advokat på saken og er åpenlyst ute etter og lage mere stress.

Må bare lure på hvor tett folk kan bli.

Nå kjenner jeg att sinne begynner og komme frem.

Hadde han klaget på motor eller drivverk av noe slag hadde det vært en annen sang i mine ører.

Men når det er ting han BØR se på når han kjøper bil, som alle andre gjør så er det helt latterlig.

6 personer har sett på bilen/dvs 5 som var med ham.

For så komme og klage på noe som IKKE er skjulte feil gir meg en dårlig smak i munnen.

Lenke til kommentar

Etter § 19 i kjøpsloven om ting solgt "som den er" så må varen være i vesentlig dårligere stand enn hva man kan forvente i forhold til pris for at det skal foreligge mangel.

Advokatene deres får ordne opp seg i mellom. Jeg kan ikke se at han vil komme noen vei med det her. :roll:

Endret av Magnum p.i.
Lenke til kommentar
Ikke svar fyren mer direkte. Bare henvis til advokaten uansett hvor mye han prøver å ta kontakt meg deg.

Skulle akkurat foreslå det samme. Det er ikke spesielt bra å hisse seg opp og skrive sinte svar i affekt. Du har sagt klart ifra at du ikke aksepterer noe heving, og det er unødvendig å kverulere om detaljer. Vil kjøper ta saken videre så får han gjøre det. Han kommer nok ingen som helst vei, som det allerede har blitt sagt her.

Lenke til kommentar

Dessuten tror eg han kanskje kjører litt samme taktikk som deg, truer med at han har kontaktet advokat! Sikkert kun i håp om at du da skal bli redd og bare heve kjøpet! Kontakter han en advokat så blir han bedt om å snu i døra allikevel! Kommer sikkert ikke forbi sekretæren en gang! Så sikker sak har du mener eg!

Lenke til kommentar

Henger meg på jotun sitt inlegg her

Det er nok mest sansynlig for å skremme deg, men for alt i verden, bare la han kontakte advokat, han finner nok uansett ikke en som gjør dette gratis for han, eller for den saks skyld en seriøs advokat som vil anbefale han å ta dette noe videre

Men som nevnt tidligere så er dat bare å svare at han herretter for kontakte advokaten din dersom det er noe mere han vill deg, så er det i såfall bare å la være å svare dersom han fremdeles tar kontakt med deg, det er tross alt en av grunnene til at du har advokat

Stå på og ikke gi deg

Mvh support81

Endret av support81
Lenke til kommentar

Han kan ikke være direkte smart om han ikke har sjekket hjulbuene for rust, og at han skal heve kjøpet pga. litt lakkrust..

Bare fortsett å hold deg rolig i forhold til han.

Du har vært veldig flink så langt, så ikke mist huet nå ;)

Ta ut evt. sinne på oss her i stedet, så skal vi gjøre som best vi kan for å hjelpe deg ;)

God sommer til dere alle :)

Lenke til kommentar

Hei igjen:)

Vil først starte med og takke alle som har kommet med gode innspill.

Så langt i dag har jeg ikke hørt noe som helst fra ham, men regner med og høre fra advokaten hans i nærmeste framtid.

Tror ikke jeg mister hode helt før jeg eventuelt sitter med en regning.

Da hadde det nok rulla ned ei sykt mørk rullgardin foran øynene mine.

Har ett sprøsmål til her. ang pris på bil osv.

Som sagt og som dere kansje ser på bilde på starten av innlegget så er jo ikke dette en (normal) civic.

Her sitter det mange groom deler under panseret og alt det orginalet har han fått med.

Fra innsugsmanifold,cam,grennrør,beninsregulator, osv osv.

Ville dette gitt noe utslag vist ett verksted sku prisgitt bilen? verditaks?

Eller blir dette TOTALT oversett og dem tenker 94 mod honda Tjaaaa 20 laken!

Kan dette på noen måte bli skummelt?

La oss si det er en 1962mod mustang. Gjennomrustet. Den går da for pokker ikke for 1500kr selv om den er klar for høggern.

Bare kom til og tenke på det. Siden han kom og mente bilen har en verdi på 35000kr ca.

Dette høres jo helt vilt ut.

35000 er kansje div motortrimming feks, 4 sommerdekk på cromfelg. lykter bak og foran og andre små ting.

Nå ser jeg nesten att folk liker og selge biler i deler hehe. helt sykt

Lenke til kommentar

Bilens salgsverdi (gateverdi) og listeverdi er to vidt forskjellige ting, som du så elegant nevner med eksemplet ditt med mustangen.

Populære ungdomsbiler som enkelte eldre modeller av BMW, Honda, Volvo etc kan fort ligge på samme prisnivå som relativt nye "gubbebiler" som Hyundai, Daewoo og Kia. Når jeg tenker etter, så skal vi faktisk være veldig glade for at ligninga regnes ut ifra bilens listepris som ny! :p

Ser ikke hvordan det kan bli "skummelt" egentlig. Det eneste som kan bli "skummelt" er at du fint kan ta en hugger-verdig bil, koste på den flerfoldige tusen i reparasjoner, lakkering og rustsveising og til sist EU-Godkjenning, men fortsatt risikere å ikke kunne få mer enn knappe 10-15 tusen for den. Da er vi igjen inne på salgsverdi vs ligningsverdi.

For å oppsummere veldig kort: En bil er verdt det folk er villig til å betale for den.

Lenke til kommentar

Spennende tråd :)

Noe lignende skjedde med en jeg kjenner også, skulle kjøpe en Audi 1997 modell, når vi kom fram var det plutselig en 1993 modell, bilen var billig uansett så han kjøpte den. Han sa: bilen har 1 mangel ellers ingen feil med motoren. Byttet ut den ene tingen dagen etter kjøpet. Kjørte i 5 minutter og da spratt motoren opp og lagde en bulk på panseret. Var masse feil som ikke var opplyst om som kom opp til en sum på 20.000 kr.

Kontakten selgeren men han var ikke villig til å betale, etter 2 uker med krangel så sa han: Hvis jeg ikke har 20.000 på kontoen innen 24 timer så går jeg rettens vei. Innen 2 timer som var pengene på plass.

Endret av MercedesMotor
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...