VIkersund18t Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Hei har kommet i en slitsom situasjon. 31-5-08 kom jeg til og selge en Honda civic ESI vtec 1994mod 187,000km Bilder av den solgte bilen under. Jeg bor like v drammen og kjøperen bor i molde. Salg gikk slik. Han ringte jeg forklarte att bilen er pen og se på men hadde jeg hatt råd selv så hadde jeg pusset den ned og lakert opp bilen. Selger derved bilen for sum av 82,000 kr med anlegg verdi:12000 eu ok for 3 uker siden. Og sendt div mail med bilder av bil derblant rust bak på kanal. Ble pappa 6-6-08 så har derfor kjøpt meg en vw passat stasjonsvogn til 90,000 Kjøperen fikk se bilen i drammen fredag kveld med 2 venner som han hadde med seg. Kjøperen så bilen igjen lørdag kveld og kjøpte bilen i drammen etter prøvekjøring og mye titting. med sine foreldre og ett par venner til. Jeg har sagt dette er en bil for spes int folk, når det kommer til vtec civic som er gjort mye med. Men noe rust er det.(94mod) Så for og være sikker så skrev jeg en NAF avtale på bil hvor jeg skriver att bilen er bra stand/motor og drivverk. Og att kjøper har sett bilen osv. Så kommer mitt problem. Han ser bilen fredag og lørdag. kjøper samme lørdag og har bilen i drammen over natta til søndag, hvor han så kjører helt til molde(ca50mil) og ringer så og klager på sprekker i frontfanger som jeg ikke har hatt selv, uten om det lille som han har sett selv.(virker som han har truffet noe) 7dager senere(I DAG) så klager han på overflate rust 2 steder. og han sa selv han ville hel lakere bilen i en kul farge om 1 år. Han mener att jeg skal betale omlakkering av bilen og kjøpe ny frontstyling. eller heve kjøp. Kjøpte selv bilen for 80,000 uten noe anlegg for 1 år siden og kostet på bilen ca40,000 Alt er nytt så og si uten om lakkeringen som jeg ikke ble ferdig med før jeg fikk barn. Hva skal jeg gjøre? er litt fra meg nå siden jeg har kjøpt ny bil og finansiert 30,000 på den og kjøpt barneutstyr for resten. Føler jeg må i banken og ta forbrukslån på 82000 og kjøpe min gammle bil tilbake og sitte med 130,000 til i lån pga disse klagene på en 14 år gammel bil. Meldte meg i kveld inn i naf og tenkte og spørre dem om råd, men ser ut som jeg måtte meldt meg inn for 2 dager siden for og få hjelpen. Jeg sitter på kne for og gjøre hva jeg kan for den lille familien min og føler alt går til helvete rett og slett. Gjelder ikke denne NAF kontrakten v bilkjøp som jeg trudde eller er jeg nå blitt en gjeldslave ut av denne verden? Håper på noen kloke svar Mvh Espen Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Har selv vært utsatt for denne situasjonen. Hvis han tror at en 14 år gammel bil skal være som ny, vil jeg si han er en idiot! Når jeg solgte en bil, var det diverse småfeil som jeg opplyset om. I følge kjøper var ikke det noe problem, hadde da en fronskadet delebil hjemme! Først var det noe justering som måtte gjøres på girstanga, det var ingen stor sak å få fikset sa en "bilkyndig" fyr som var med. Etter en uke ringte hun fortvilet å sa at bakruteviskeren og dynamoen hadde røket! Hun spurte om hva jeg skulle gjøre med det! Jeg! sa jeg. Det er ikke min bil! Da begynnte helvete! Da klaget hun på alt som jeg hadde opplyst om, som var feil, hun skulle kontakte forbrukerombudet og tv2-hjelper deg å gud vet hva! Det var i mars og jeg har ennå ikke hørt noe! Har du en salgskontrakt som sier "Selges som den er" og "Besiktiget og prøvekjørt av kjøper" noe som jeg har, har han liten sjanse. Har selv kjøpt en bil som ble solgt som forevist! Han sa at det var en lekkasje på servopumpa etterpå fant jeg ut at det var tannstanga. Tannstanga kostet det 4000,- å fikse og det kostet 750,- for en brukt servopumpe! Dette kunne jeg ha klaget på, men siden jeg saumfarte bilen slik jeg gjorde, burde jeg ha sett det! Det samme mener jeg om kjøperne i ditt tilfelle! Han som du solgte bilen til kan ha blitt rygget på! Lykke til! Lenke til kommentar
support81 Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Har du kopi av de mailene som du sendte til han som du solgte bilen til, helst med bilder av eventuelle rustflekker dersom du sendte han bilder av disse? Ikke svar eller snak med han på teleforn men heller kontakt han over mail og ta vare på kopier av all mail dere sender hverandre, begge veier Forsøk å få han til å innrømme på mail om at disse rustflekkene var der da han så bilen og gjerne at den skaden i fangeren ikke var der da han fikk bilen Har uansett ingen tro på at han kommer noen som helst vei med denne saken, men det er helt klart noen som er frekke nok, så de prøver seg for å se om det går Går det greit så har han jo spart seg masse penger og går det ikke så har det jo ikke kostet han noe, med andre ord, det koster ingenting å prøve Har drevet med bil i mange år og det er utrolig hva en kommer borti av frekke og ufordragelige folk ved kjøp og salg av bruktbiler Hadde uansett aller gitt meg hadde jeg vært deg, bare stå på og forklar han på en enkel og lettfattelig måte at du overhode ikke er interessert i å dekke noe av disse kravene hans og at du er mer enn villig til å rettens vei dersom det skulle være ønskelig for hans vedkommende Bare henvis til kontrakten til naf og fortell ham at du er medlem der, så dette koster i såfall ikke deg noen ting å ta igjennom retten Det pleier som regel å være nok til å stopp dem, da skjønner dem som regel at det ikke er bry verdt å ta det noe lenger og du hører stort sett ikke noe mere Dersom han fremdeles ikke gir seg så er det bare å be om at du ikke vil ha noe mere kontakt med han og at han får kontakte en advokat eller noe å heller gå til sak Har ikke vært ute for at folk som i utgangspunktet er på jakt etter å lure noen er villig til å gå til sak for å gjennomføre det Rett skal være rett. og dersom du har bevist gått inn for å lure en kjøper så skal du ordne opp for deg, men ser jo ikk ut i fra historien din her at dette er tilfelle her Så stå på og ikke gi deg er mitt råd til deg Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg var borte i noe av det samme selv. Ringte forbrukerrådet og det var nok den beste løsningen. Lenke til kommentar
Hachon Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Altså, som du sier, overflaterust og sprekker i støtfanger, dette er ting som man ser om man er nøye da man kjøper en bil, dette er ikke skjulte feil og ting du har unnlatt å opplyse om, så her har du en god sjanse til å "vinne". Kontakt forbrukerrådet, eventuelt NAF om du er medlem der. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Gratulerer med barn! Kan du legge ut en kopi av kjøpekontrakten, da blir det mye lettere å se hva dere har blitt enige om. Sladd bare bort detaljene først. Jeg tror uansett ikke du har noe å være redd for, som andre sier her, overflaterust er noe kjøper selv bør ha lagt merke til under inspeksjon av bilen før salg. Lenke til kommentar
VIkersund18t Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Takker for noen tips;) Har nå fått time hos nafadvokat i morgen og han mener han ikke har kjangs. har alt av mailer og papirer liggende så det skal nok gå bra. Jeg liker på ingen måte og være frekk mot kjøper av bil, og har prøvd alt jeg kan for og forklare bilens verdi og stand. takker for svarene:) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Gratulerer masse med barn Fikk selv en liten sønn på skuddårsdagen og trives kjempe masse med det, og ønsker deg lykke til med familien Gratulerer masse med barn Fikk selv en liten sønn på skuddårsdagen og trives kjempe masse med det, og ønsker deg lykke til med familien Det jeg skulle si om saken var at du ikke skal bekymre deg for dette, men bruke tiden på familien Han kommer ingen vei uansett hvor mye han er interessert i å krangle! Lykke til videre med både kranglefant og familie Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Ikke noe å være redd for dette. Mange som prøver å lure seg til noen ekstra kroner tilbake etter bilkjøp. En ting er hvis du regelrett hadde lurt han, men ting som bestiktes lett ved prøving av bil skal ikke du stå for! Ikke la deg lure, stå på ditt og bare svar han høflig og ordentlig Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Slik jeg forstår det har du gitt selgeren greit med tid og anledning til å undersøke bilen. Videre har du gjort det klart for kjøper at det var noe rust på bilen? Kjøpslovens paragraf 20 andre ledd sier at kjøperen ikke kan gjøre gjeldende mangler som han "burde ha oppdaget" ved undersøkelsen. Hvor er denne overflaterusten han har funnet? Hvis det er såpass synlig at han burde vært i stand til å se det før han kjøpte bilen kan han ikke klage på dette i etterkant. Det samme gjelder støtfangeren, en sprekk i denne bør være ganske lett å oppdage. Kjøperen kan heller ikke kreve at du betaler for noe som helst hvis dette vil påføre deg "urimelig kostnad". Noe en hellakkering i aller høyeste grad vil være for deg som privatperson. Dessuten høres det å hellakkee en bil fordi den har litt overflaterust litt ut som å prøve å drepe myggen på soverommet ditt med en hagle. Noe overdrevent altså. For at man skal ha rett til å heve kjøpet må mangelen ved varen være så alvorlig at den medfører såkalt "vesentlig kontraktsbrudd". Litt overflaterust på en 14 år gammel Honda kan jeg ikke se at faller inn under denne kategorien. Hvis kjøperen forventer at en så gammel japsebil skal være rustfri så har han i beste fall liten peiling på hva han har kjøpt seg. Du kan bare ta det helt med ro, han vil ikke komme noen vei med dette. Les gjerne bestemmelsene i Kjøpsloven på egenhånd så du vet litt mer om hva det dreier seg om: http://lovdata.no/all/hl-19880513-027.html#map004 Endret 10. juni 2008 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hva skal jeg gjøre? er litt fra meg nå siden jeg har kjøpt ny bil og finansiert 30,000 på den og kjøpt barneutstyr for resten. Føler jeg må i banken og ta forbrukslån på 82000 og kjøpe min gammle bil tilbake og sitte med 130,000 til i lån pga disse klagene på en 14 år gammel bil. Uansett hva du gjør, ikke ta opp forbrukslån. Man kan ikke forvente å få en feilfri bil når man kjøpe en 14 år gammel doning, gått snart 200.000km til en pris av drøye 80.000,- Ikke gi deg på et eneste punkt, og skaff argumenter fra rette instanser (Forbrukerrådet, NAF advokat etc.) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Hold oss oppdatert da Trur på et positiv resultat for deg jeg da Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Ikke gi deg på et eneste punkt, og skaff argumenter fra rette instanser (Forbrukerrådet, NAF advokat etc.) Jeg personlig ville ikke tatt meg bryet med å gjøre dette engang. Trådstarter burde heller kose seg og bruke tiden sammen med sin nye familie. Det her er ingenting å bruke tid og ressurser på. La kjøperen true og rase fra seg så mye han vil. Hvis han går til en advokat med denne "saken" vil vedkommende le han opp i trynet og si at dette er totalt bortkastet. Endret 10. juni 2008 av Magnum p.i. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Forsåvidt et veldig godt poeng fra Magnum! Han er tydeligvis blitt din privatetterforsker nå Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Synd du skulle komme ut for en sånn en. Er stadig folk som prøver seg både på det ene og det andre. Den type mangler som kjøper legger frem er igrunn ikke tilstrekkelige nok til at han kan komme noen vei med å kreve at du skal ta dette på din kappe. Overflaterust er noe kjøper burde ha lagt merke til da han besikta bilen og som han godtok ved å underskrive kontrakten, og ihvertfall ikke noe han kan kreve hellakkering ut ifra. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Ja dette går så fint så! Kjøper man privat så kjøper man bilen med de feil som selger har oppgitt! Feil som kjøper selv burde sett tar han på egen kappe! Hadde dette vært feil som du opplagt har skjult for kjøper blir d noe annet! Men vedkommende kunne jo bare kjørt den på NAF test! Da hadde han oppdaget det som trengs! Så dette er bare et forsøk på å loppe deg for penger! IKKE fir en krone!!!!! Lenke til kommentar
heismann Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Støtter alle andre positive innspill i denne tråden. Du har alt på din side, såfremt du ikke bevisst har lurt kjøper. Solgte faktisk en bruktbil selv for bare en time siden, og brukte forslaget til salgskontrakt fra NAF. Dersom du har skrevet under på at bilen selges som den er, og i tillegg opplyst om rusten til kjøper, har han ingenting han skulle sagt. En sprekk i fangeren er også noe man ser om man kjøper bil. Det finnes mange av de som er villige til å prøve seg, og å utnytte folk. Du har utvilsomt truffet på en slik person. Han ringer, prøver seg, og hører at du blir usikker og redd tilbake? Klart han kjører på og truer videre? Bare vær tydelig når du prater med ham, og stå på ditt. Det er dessuten et godt forslag å kommunisere videre på mail. Da har du bedre anledning til å bruke god tid og tenke ut gode argumenter. Lykke til, og gratulerer med barn! Lenke til kommentar
VIkersund18t Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Hei igjen. Takker for noen positive svar og håper andre selgere kjøpere får bruk for dette. Tok i dag kontakt med min naf advokat og la fram saken for ham i ett møte. Han mente tydelig at jeg bare sku skrive en mail og si jeg ikke godtar heving av kjøp eller dekke mangler. Dette er ikke skjulte feil. Som nafmedlem fikk jeg denne praten gratis, og sku ta kontakt om han ville strekke den lenger. Jeg har oxo lagt v navn på advokat og sendt ham vidre til ham itilfelle han vil strekke strikken lenger. kan jo legge til det jeg skrev i mail. Hei Jeg viser til telefonsamtale 8-6-08 der du vil ha meg til og dekke div utlegg på en Honda Civic ESI (94mod) Har i dag pratet med min advokat i Drammen og vil dermed ikke godta heving av kjøp eller dekke feil eller mangler. Har ved flere anledninger sagt bilen bør lakkeres ettersom den er 14 år gammel. Og att dette er en bil for spes inntriserte. Du har selv sagt du ville lakkere bilen innen 1 år. Viser til vitne ***** ******** som var med. Har vist deg bilen 2 Ganger i Drammen. Fredag 30-5-08 Lørdag 31-5-08 Kjøp fant sted denne dagen etter prøvekjøring. Så hadde du bilen over fra Lørdag 30-5-08 til søndag 1-6-08 i drammen. hvor du har hatt masse tid. Så reist til molde med bilen. Ved visning av bilen har du hatt med deg 5 personer som har sett bilen sammen med deg. Viser til vitne **** *****, **** ****** og ****** ********** som var med. Har på ingen måte prøvd og lure deg. Dette er ikke skjulte feil og mangler. Vist du på noen måte vil strekke dette lenger så må du prate med min advokat. Advokat ****: **** **** Mvh Espen ******. ----------------------------------------------------- Håper og tror dette vil stoppe det. Endret 14. juni 2008 av KVTL Sensurert navn Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Siden kjøper har sett og prøvekjørt bilen, og skrevet under på kontrakt om at den er besiktiget, har kjøper få rettigheter. Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) Vist du på noen måte vil strekke dette lenger så må du prate med min advokat. Advokat ****: **** Regner med at det blir det siste du hører fra han ja Luringer flest pleier å gi seg når de møter seriøs motstand. Endret 14. juni 2008 av KVTL Sensurert navn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå