Plecto Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg aner ikke hva dette heter, men jeg antar at det er å få tak i. Vi skal feste en lang wire mellom to trær slik at det blir litt helling. På wiren skal det festes en vogn slik at vi kan få transportert ting ned wiren, men problemet er å få vognen opp igjen. Jeg trenger en motor som kan få denne vognen til å rusle tilbake igjen, jeg ser for meg flere hjul som er over og under wiren og at denne motoren får hjulene til å gå rundt. Hvor kan man få tak i slikt? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Det kommer veldig an på hvilken størrelsesorden og helling det er snakk om. I noen tilfeller kan det holde med ett gummibelagt hjul som triller oppå vaieren, mens noen tilfeller krever at motoren rett og slett snurrer inn en vaier nummer to. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Ja, jeg tenkte på å ha en motor som snurrer inn en wire nr2 men strekket er på hele 1000 meter og da må man jo ha en ganske stor rull. Hele prosjektet er tvilsomt, men hvis det tekniske lar seg gjøre så kommer vi nok til å slå til. Hellingsvinkelen fant jeg ut av var ca. 0.001745 grader (trur det skal stemme, 1000 bortover og 100 meter nedover). Det er kanskje like greit å feste en wire eller tau i vognen for så å stå å sveive på toppen? Men jeg vil fortsatt vite hvor man kan få tak i slike hjul som hviler oppå wiren og hele konstruksjonen rundt dette. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) 1000 meter vaier og et fall på 100 meter gir en vinkel på 5,74°. (sinus) 1000 meter horisontalt og et fall på 100 meter gir en vinkel på 5,71°. (tangens) Edit: Det burde være overkommelig å få noe til rulle på vaieren der. Sveiv på toppen er ihvertfall en helt fin-fin sisteløsning. Men å spenne opp 1000 meter vaier er derimot ikke like lett. Edit: Også spørs det hvor tung vognen er. Endret 8. juni 2008 av endrebjorsvik Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 1000 meter vaier og et fall på 100 meter gir en vinkel på 5,74°. (sinus)1000 meter horisontalt og et fall på 100 meter gir en vinkel på 5,71°. (tangens) Stemmer, mattekunnskapene lå litt langt inne, jeg tok bare tan(100/1000) Edit: Det burde være overkommelig å få noe til rulle på vaieren der. Sveiv på toppen er ihvertfall en helt fin-fin sisteløsning. Men å spenne opp 1000 meter vaier er derimot ikke like lett.Edit: Også spørs det hvor tung vognen er. Jeg har tenkt litt på hvordan wiren skal strekkes og jeg trur det kan bli vrient. Jeg fant en 8mm wire på finn.no som jeg kunne få i en såpass lengde, men jeg vet ikke hvor mye denne da vil veie. Det vil jo også være problem å få strammet wiren. Jeg vet ikke hvor tung vognen kommer til å være men hvis den tåler rundt 500kg så vil dette være nok. Det skal bare transporteres vedsekker. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 En annen løsning: Du skaffer 2000 meter vaier, lager en full sløyfe av dette som går rundt et passe digert løpehjul i hver ende. På den ene siden klamper du fast varekassen (den skal ikke skli på vaieren, det er vaieren som skal bevege seg). På den andre siden klamper du fast et motlodd som veier mer enn den tomme varekassen, men mindre enn den fullastede kassen. Når kassen er full og slippes vil dermed gravitasjonen sørge for at kassen kommer til bunns av strekket, men når den litt senere er tømt vil motloddet dra kassen opp igjen. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 En annen løsning:Du skaffer 2000 meter vaier, lager en full sløyfe av dette som går rundt et passe digert løpehjul i hver ende. På den ene siden klamper du fast varekassen (den skal ikke skli på vaieren, det er vaieren som skal bevege seg). På den andre siden klamper du fast et motlodd som veier mer enn den tomme varekassen, men mindre enn den fullastede kassen. Når kassen er full og slippes vil dermed gravitasjonen sørge for at kassen kommer til bunns av strekket, men når den litt senere er tømt vil motloddet dra kassen opp igjen. Det hørtes smart ut, men det vil bli en del mer jobb pluss at kostnadene til wirere blir på over 6400kr, ihvertfall der jeg har funnet wire Men hvordan skal vi få festet wiren oppe i et tre? 1000m 8mm wire veier borti 200kg og dette er jo ikke noe du tar tak i, strammer og knyter fast. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Festene og vaieren må tåle forbanna mye hvis det er 1000 meter strekk uten støtte og vognen skal tåle 500 kg. Jeg ser for meg at vaieren blir jekket på plass i flere omganger, der du fester den midlertidig med vaierlås/klammer mellom hver jekking (jekken har begrenset rekkevidde). Da trenger du bare en jekk som det går an å feste en vaier i (kanskje sveise fast noen fester på en vanlig jekk). Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Jeg trur ikke jeg skal bli noe ingeniør, da trur jeg alt hadde rast sammen med en gang Jeg regnet litt på dette i en forenklet hypotese hvor ytterpunktene av wiren er like høyte oppe. Hvis jeg ikke har regnet så alt for galt vil, hvis da midtpunktet på wiren er 5m lavere enn ytterpunktene og det henger 500kg der, kraften på hver av sidene være rundt 1 million N, altså ca. 100000kg (Eller blir det kanskje halvert?). Men hvor mange kg klarer egentlig en 8mm wire? Jeg ser for meg at vaieren blir jekket på plass i flere omganger, der du fester den midlertidig med vaierlås/klammer mellom hver jekking (jekken har begrenset rekkevidde). Da trenger du bare en jekk som det går an å feste en vaier i (kanskje sveise fast noen fester på en vanlig jekk). Kunne du forklart dette litt nærmere? Endret 9. juni 2008 av Plecto Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg ser for meg at vaieren blir jekket på plass i flere omganger, der du fester den midlertidig med vaierlås/klammer mellom hver jekking (jekken har begrenset rekkevidde). Da trenger du bare en jekk som det går an å feste en vaier i (kanskje sveise fast noen fester på en vanlig jekk). Kunne du forklart dette litt nærmere? Det er kanskje ikke noen særlig gjennomtenkt metode, men det var den første jeg kom på (hadde ikke noe å gjøre på mens jeg ventet på muntlig eksamen i fysikk).Vi antar at vaieren er enkel (ikke dobbel slik som SeaLion foreslo, selv om det sikkert er den beste løsningen). Så fester du vaieren på en solid måte i det ene treet, og lager til en like solid festeløsning i det andre treet. Så fester du en eller annen form for jekk i tre nummer to, og fester vaieren midlertidig til den. Så jekker du så langt du kan, og fester vaieren i treet. Deretter fester du vaieren i jekken på ny, og jekker enda en gang, og fester på nytt i treet. Og gjentar denne prosessen mange ganger. Men utifra dine beregninger (som jeg ikke gidder å sjekke etter fysikk-eksamen), vil både du og jeg får store problemer med å jekke denne vaieren opp i luften. Kreftene i endene på et slikt strekk (1 km) er helt sinnsyke, selv når det er ubelastet. Vi kan kanskje regne at det er 70-100 kg på midten, hvis hele strekket veier 200 kg. 6 mm rustfri stålvaier har en maks last på 2400 kg (bruddstyrke på ca. 24 kN), så 8 mm er mest sannsynlig ikke nok til dette prosjektet. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Jeg forstår nå, men hvordan skal vognen gli forbi trærne når wiren er festet i de? Kunne noen sjekket over om jeg tenker riktig når det gjelder utregningene mine (bildet)? Det skal vel være mulig å regne seg fram til hvor stor kraft jeg må tilføre wiren for å stramme den godt nok, men i og med at vekten til wiren er fint fordelt langs hele blir vel dette vanskelig? Det er jo på midten at presset blir størst... Snorkraft.bmp Endret 9. juni 2008 av Plecto Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg forstår nå, men hvordan skal vognen gli forbi trærne når wiren er festet i de? Kunne noen sjekket over om jeg tenker riktig når det gjelder utregningene mine (bildet)? Det skal vel være mulig å regne seg fram til hvor stor kraft jeg må tilføre wiren for å stramme den godt nok, men i og med at vekten til wiren er fint fordelt langs hele blir vel dette vanskelig? Det er jo på midten at presset blir størst... Denne illustrasjonen (hentet fra FM55-17) gir jo et veldig grovt bilde av påkjenningene. Å gjøre en slik beregning selv er nok dessverre litt over mine matte/fysikk-kunnskaper.. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Husk at vaieren også veier noe. Og dersom du får ørten kilo horsiontalt trekk i toppen av et tre, vil røttene til treet få en skikkelig jobb med å holde igjen uten voldsom bardunering. 1000 meter er ærlig talt et veldig langt strekk, og 500 kilo er gaske mye. Er det over et juv eller noe slikt? Det er ikke mulig å sette opp "mellomstasjoner"? Tenk skiheis - det er ikke så veldig langt mellom mastene der... Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 11. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2008 (endret) Nei, jeg ser nå at dette ser vanskelig ut. Eneste alternativet er å kjøre veden ned med traktor/ATV på dårlige og smale grusveier, men det er veldig mye å kreve fra disse kjøretøyene fordi det blir såpass mange turer samt at kjøretøyene må veldig bratt ned for så å kjøre veldig bratt oppover (traktoren er forresten en 10hk tohjuling fra 1954 ). Jeg var ikke klar over at kreftene ble så massive i endene, men et annet alternativ, hvis noen glupinger her klarer å finne ut av det, hadde vært å sende en og en vedkubbe nedover på en effektiv måte. Feste de raskt til wiren og se de gli nedover hvis ikke friksjonen er for stor... evt. hele vedsekker. Men hvordan regner jeg ut hvor stor kreftene blir på hver ende hvis bare wiren er der og wiren veier 200kg? Når da vekter er jevnt fordelt kan man ikke regne slik som jeg gjorde tidligere... Endret 11. juni 2008 av Plecto Lenke til kommentar
Skummel_Fyr Skrevet 12. juni 2008 Del Skrevet 12. juni 2008 Hvorfor sender du ikke en forespørsel til DNV ? De har sikkert ferdige tabeller for lasteberegning og materialdimensjoner, er jo tross alt de som driver med sertifisering av taubaner og skitrekk i norden. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Vel, bruk idèen med den 2000 meter lange wiren, men bruk heller en dreieretningsvender på motoren, slik at du kan bestemme om vognen skal bli trukket opp, eller dradd tilbake ? Du må bare sørge for at vognen er festet på wiren, da vil denne kunne bli dradd begge veier. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 14. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 14. juni 2008 Vel, bruk idèen med den 2000 meter lange wiren, men bruk heller en dreieretningsvender på motoren, slik at du kan bestemme om vognen skal bli trukket opp, eller dradd tilbake ? Du må bare sørge for at vognen er festet på wiren, da vil denne kunne bli dradd begge veier. Jepp, men slik det ser ut nå vil wiren ryke før vi har fått den stram Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå