Dryper Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Hallo jeg har 4 option bokser. <option value='kick'>Kick1</option> <option value='kick'>Kick2</option> <option value='kick'>Kick3</option> <option value='kick'>Kick4</option> , det jeg da lurte på om var feks om jeg velger Kick 1 så vil jeg bli sendt til en annen side enn om jeg hadde valgt nummer kick2.. jeg vil prøve å ungå å bruke sumbit knapp fordi det vil ikke se bra ut da denne koden vil gå i en loop flere ganger Takker for svar! om noe er uklart si ifra Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Dette kan du få til med javascript. Men submit knapp er must for de uten javascript eller med skjermlesere. Vil du ikke ha det får du i hvert fall ikke mer hjelp av meg. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Man kan da vitterlig fjerne submit-knappen med javascript og dermed beholde tilgjengelighet. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Ja, men det krever at man må passe på en del ting ekstra og man må uansett ha backupløsning for folk uten javascript i dette filfellet så jeg ser ikke poenget. Det er dårlig praksis og det er langt enklere å forandre designet, enn gode tungvint og korrekt. Men en annen ting når det gjelder dropdown bokser som linker. Antagelig vil du ikke det heller siden det ødelegger for søkemotorer. Linker er for linker, dropdownbokser er for skjemaer. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Eksempel på slikt javscript: <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"> <head> <title>Test</title> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=iso-8859-1" /> </head> <body> <script type="text/javascript"> window.onload = initializeForm; function initializeForm () { document.getElementsByTagName('select')[0].onchange = function () { document.forms[0].submit(); } document.getElementsByTagName('input')[0].style.display = 'none'; } </script> <form method="post" action="index.html"> <p> <select> <option value="1">Test 1</option> <option value="2">Test 2</option> <option value="3">Test 3</option> </select> <input type="submit" value="Gå!" /> </p> </form> </body> </html> Endret 8. juni 2008 av Jonas Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Og så må du huske å legge funksjonen i samme javascriptfil som det andre javascriptfilen for å unngå at knappen skjules for folk med javascript, men som ikke får lastet ned alle javascriptfilene pga. f.eks. adblockere osv. I tillegg har du fortsatt problemmet med søkemotorer. Endret 8. juni 2008 av JonT Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Grunnen til at jeg trenger dette er enkelt å greit at det ikke ser ut det hadde vært ok om jeg kunne hatt 1 sumbit knapp, noe jeg ikke hvet hvordan jeg kan få til, men når det blir en for hver bruker synest jeg det blir for mye Er det mulig å lage en sumbit knapp som styrer alle? evt. noe med isset i php? Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 jeg har nå fått satt opp Javascriptet du gav meg, har også søkt litt på nettet etter javascript check men det uten hell. eneste jeg kom over var <noscript> som ikke hjelper meg noe serlig. så også litt på get_browser men den var ikke bra for dette formålet Noen ideer? Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Er det mulig å lage en sumbit knapp som styrer alle? evt. noe med isset i php? Det er fint mulig ja. (Under) Men hvis du syns det ser så stygt ut. Hvorfor prøver du ikke å style knappene? <form action="" method="post"> <select> <option value="1">Test 1</option> <option value="2">Test 2</option> <option value="3">Test 3</option> </select> <select> <option value="1">Test 1</option> <option value="2">Test 2</option> <option value="3">Test 3</option> </select> <select> <option value="1">Test 1</option> <option value="2">Test 2</option> <option value="3">Test 3</option> </select> <input type="submit" value="Gå!" /> </form> Men jeg skal trekke tilbake noe av det jeg har sagt. Det virker som dette er en webapplikasjon, og da er det langt mindre viktig å passe på skjermlesere og javascript (selv om man skal prøve å ordne det med mindre det blir veldig mye ekstra jobb). SEO problemet blir også borte. Endret 9. juni 2008 av JonT Lenke til kommentar
backup Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Med java script: <SELECT onchange="window.location.href=this.options[this.selectedIndex].value"> <OPTION VALUE="http://vg.no">vg</OPTION> <OPTION VALUE="http://dagbladet.no">dagbladet</OPTION> <OPTION VALUE="http://aftenposten.no">aftenposten</OPTION> </SELECT> NB! Bare testet på IE 7. Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Er det mulig å lage en sumbit knapp som styrer alle? evt. noe med isset i php? Det er fint mulig ja. (Under) Men hvis du syns det ser så stygt ut. Hvorfor prøver du ikke å style knappene? <form action="" method="post"> <select> <option value="1">Test 1</option> <option value="2">Test 2</option> <option value="3">Test 3</option> </select> <select> <option value="1">Test 1</option> <option value="2">Test 2</option> <option value="3">Test 3</option> </select> <select> <option value="1">Test 1</option> <option value="2">Test 2</option> <option value="3">Test 3</option> </select> <input type="submit" value="Gå!" /> </form> Men jeg skal trekke tilbake noe av det jeg har sagt. Det virker som dette er en webapplikasjon, og da er det langt mindre viktig å passe på skjermlesere og javascript (selv om man skal prøve å ordne det med mindre det blir veldig mye ekstra jobb). SEO problemet blir også borte. dette går ikke grunnet at alle spillere/brukere har en egen unik id "index.php?page=union&action=kick&player=$personen .. dette ser jeg ikke helt hvordan jeg kan få gjort. , jeg har nå mekka opp slik at det er sumbit knapp på alle , og det er igrunnen greit om spillerne ikke har javascript, men det å sjekke om brukereren har javascript er derimot ikke like enkelt. noen som hvet hvordan det kan gjøres. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Å sjekke om brukeren har javascript? Det er jo bare å skrive et script, det kjøres dersom en har javascript, men kjøres naturligvis ikke dersom en ikke har javascript.. alert('Brukeren har javascript'); Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Å sjekke om brukeren har javascript? Det er jo bare å skrive et script, det kjøres dersom en har javascript, men kjøres naturligvis ikke dersom en ikke har javascript.. alert('Brukeren har javascript'); Hehe det er jo igrunnen sant men jeg vil da ha den "Go knappen" vekk om brukeren har javascript Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg skrev jo et script akkurat for det .. Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg skrev jo et script akkurat for det .. :O skal den "alert('Brukeren har javascript');" hjelpe meg til å fjerne sumbitknappen om brukeren ikke har JS? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Last ned jQuery. Så limer du inn denne koden i head: $(function(){ $('form input[type="submit"]').hide(); /* legg inn change-handler for select-elementet her */ }); Dette er en enkel og effektiv måte å bruke JS for å oppnå funksjonaliteten du ønsker, i tillegg til at løsningen fungerer for personer som ikke har JS aktivert. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Jeg skrev jo et script akkurat for det .. :O skal den "alert('Brukeren har javascript');" hjelpe meg til å fjerne sumbitknappen om brukeren ikke har JS? Jeg vet ikke lenger hva jeg skal svare deg .. Jeg prøver, men du overser rett og slett innleggene. Du fremstår som en jævla tulling når du prøver å heve deg over andre her, fordi du er - akkurat som mange andre - en skikkelig nybegynner. Har sett at du poster eksempel-koder for å «teste» nybegynnere du klarer å identifisere og jeg må bare le ... :!: Les mitt 2. innlegg i denne tråden, EN GANG TIL. Prøv koden. Endret 9. juni 2008 av Jonas Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Jeg skrev jo et script akkurat for det .. :O skal den "alert('Brukeren har javascript');" hjelpe meg til å fjerne sumbitknappen om brukeren ikke har JS? Jeg vet ikke lenger hva jeg skal svare deg .. Jeg prøver, men du overser rett og slett innleggene. Du fremstår som en jævla tulling når du prøver å heve deg over andre her, fordi du er - akkurat som mange andre - en skikkelig nybegynner. Har sett at du poster eksempel-koder for å «teste» nybegynnere du klarer å identifisere og jeg må bare le ... :!: Les mitt 2. innlegg i denne tråden, EN GANG TIL. Prøv koden. 1. nja jeg prøvde den Js koden du gav meg og den funka kjempe bra 2. Det med at jeg "Hever meg over" andre er vel igrunnen bare noe du fant på nå nettop :O. ja jeg er ikke Proff heller ikke god/veldig god. men jeg er på nybegynnerstadiet.. for det meste. Men det du prøver å si da er at jeg hjelper de du vil hjelpe eller? jeg hjelper etter hva jeg kan/mener er rett. om jeg tror at det er rett så sier jeg ifra om at jeg ikke vet 100%. ja og den andre med at jeg lager noen veldig lette koder er vel igrunnen fordi de personene har kalt seg selv "Proffesjonelle" og eksperter innen design og scripting. Jeg ser ikke noe poeng å slenge denne koden til deg, og forvente at du ikke klarer å løse / lese den //Hva gjøre denne <?php echo "Heisann, mitt navn er peder"; ?> Jeg må bare si at jeg synest du er rå i php og når sant skal sies er jeg bittelitt "Missunelig" men det er nå så, for jeg gir ikke opp når jeg først er begynnt ------------------------------------------------------------------------- Når det er sagt så har jeg ikke så mye pust igjen <pes> Og nå har jeg lest endel på JS koden (Jeg kan 0 js for å være ærlig) og har komt til en liten konklusjon: er det denne som får "sumbit" knappene til å forsvinne document.getElementsByTagName('input')[0].style.display = 'none'; Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Ja. Document er øverste element i DOM-modellen og har alt under seg. getElementsByTagName('input') returnerer et array av alle HTML-tags ved navnet <INPUT>, og med .style kan man sette CSS-egenskaper til input-feltet. I dette tilfelle setter vi display til none og dette gjør elementet usynelig. CSS Display Property Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 10. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2008 Snisent det var alt jeg trengte. takker for hjelpen. beklager den missforståelsen tideligere xD Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå