Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Rapportering av penger tjent i utlandet

Anbefalte innlegg

På kontoutskriftene mine står det at norske banker er pålagt å rapportere alle valutatransaksjoner til toll- og avgiftsdirektoratet. Hvis en overfører penger fra fks. PayPal (eller en annen utenlandsk betalingsprosessor) til ens norske bankkonto, er det en valutatransaksjon?

Hvis det en dag begynner å overføres faste, månedlige, store beløp (STORE, ulik tidligere pengestrøm) til ens konto antar jeg at banken må melde fra om dette. Blir en da kontaktet og avklart en forklaring/dokumentasjon fra skattekontoret (eller det gjeldende kontor) på hvor disse pengene kommer fra, eller holder det å oppgi mottatt beløp på selvangivelsen og betale sin skatt?

Hvis det dreier seg om avkastning på investering i utlandet, hvor detaljert må en slik post evt. forklares i selvangivelsen, og hvilken post skal det føres i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Akkurat de nøyaktige rutinene banker har for å melde i fra om hvitvasking til myndighetene får du neppe vite på dette forumet.

Spørsmålet ditt indikere at du driver tvilsom virksomhet. Meld fra på ligningen om alt det du tjener.

Lenke til kommentar
Spørsmålet ditt indikere at du driver tvilsom virksomhet.

Det var ikke meningen. Var det fordi jeg nevnte store beløp?

Jeg hadde i år et skjema jeg måtte fylle ut, til selvangivelsen. T.o.m. Skattekontoret klarte ikke å hjelpe meg med riktig utfylling. Jeg ble bedt om å sende inn en "manuell" forklaring. Jeg ønsker derfor å være bedre forberedt hvis noe slikt skulle skje igjen.

Min intensjon er å rapportere alt på selvangivelsen (trodde det kom fram av posten). Det jeg derfor søker svar på er om andre har blitt kontaktet for en avklaring mht. overførsler før det er tid for å levere selvangivelsen. Jeg regner med at det finnes noen her som har fått avkastning på investering i utlandet.

Jeg skal også kontakte Skattekontoret for å prøve å bli klokere.

Lenke til kommentar
Akkurat de nøyaktige rutinene banker har for å melde i fra om hvitvasking til myndighetene får du neppe vite på dette forumet.

Hvorfor ikke det?

Spørsmålet ditt indikere at du driver tvilsom virksomhet.

Kan ikke tolke første posten dit hen.

Min intensjon er å rapportere alt på selvangivelsen (trodde det kom fram av posten). Det jeg derfor søker svar på er om andre har blitt kontaktet for en avklaring mht. overførsler før det er tid for å levere selvangivelsen. Jeg regner med at det finnes noen her som har fått avkastning på investering i utlandet.

Jeg skal også kontakte Skattekontoret for å prøve å bli klokere.

Ditt spørsmål kan besvares hos skattekontor. Man har egne rutiner for inntekter/avkasting fra utlandet og videre over til egen konto.

Banken har bare plikt til å rapportere hvis det foreligger mistanke om hvitvasking av penger, ikke noe annet. Har du en naturlig forklaring ovenfor banken så er saken grei.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Banken har bare plikt til å rapportere hvis det foreligger mistanke om hvitvasking av penger, ikke noe annet. Har du en naturlig forklaring ovenfor banken så er saken grei.

Så banken vurderer hvert enkelt tilfelle, ut i fra fks. hvor stort beløpet er eller hvilket land det kommer fra osv? Jeg tenkte at banken kanskje ikke kontaktet meg personlig, men rapporterte transaksjoner til rette instans iht. egne rutiner. Så du mener jeg i teorien kan bli kontaktet av banken?

Lenke til kommentar

Så banken vurderer hvert enkelt tilfelle, ut i fra fks. hvor stort beløpet er eller hvilket land det kommer fra osv? Jeg tenkte at banken kanskje ikke kontaktet meg personlig, men rapporterte transaksjoner til rette instans iht. egne rutiner. Så du mener jeg i teorien kan bli kontaktet av banken?

Hvorfor ikke orientere banken på forhånd om slike overføringer eller disposisjoner?

Så du mener jeg i teorien kan bli kontaktet av banken?

Nødvendigvis ikke. Om banken har mistanke om kriminelle forhold så blir vel økokrim neste stopp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...