Gå til innhold

Oppdateres distro som en patch?

Anbefalte innlegg

Jeg er ukjent med Linux. Skal gå over fra Windows til Ubuntu eller Mint. Distroene er jo aldri ferdig utviklet. Er det slik at de oppdateres ved et museklikk slik at jeg slipper å reinstallere hvis for eksempel versjonen går fra 3 til 4? Kreves det ofte disk fragmentering ved installering av programmer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu og Mint oppdateres ved museklikk ja. Trenger ikke reinstallere.

Jeg har aldri defragmentert disken i linux. Det er situasjoner hvor det trengs (men ikke ved installering av programmer), men generelt sett trenger ikke linux filsystem å defragmenteres ved normal hjemmebruker bruk.

edit

Jeg er ukjent med Linux.
Men likevell har du en Tux med Ubuntu-logo på magen som avatar. :!:

ikke vondt ment, men jeg syns den var litt arti

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ubuntu kan i allfall oppgraderast ved å trykkje på ein knapp som kjem opp. Er litt forskjelleg frå distro til distro. Somme vil at du skal reinstallere, andre kan oppgraderast. Uansett kjem det ein versjonskifte ein gong kvart halve år hos dei fleste så er ikkje noko stress.

Diskdefragmentering er ikkje noko å tenkje på til vanleg bruk.

Lenke til kommentar
Distroene er jo aldri ferdig utviklet.
Programvare generelt blir aldri ferdig utviklet. Eller snarere burde aldri bli ferdig utviklet.

"Ferdig utviklet" impliserer at programmet ikke kan bil bedre, noe som er feil siden det blir laget av mennesker og brukt av mennesker, og derfor er utsatt for to uavhengige feilkilder, som vil i det lange løp forårsake feil på ett eller annet nivå.

Et program blir aldri ferdig utviklet, det blir bare bedre; samme med linux-distroer

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...