Gunfreak Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 ja, hva er et vanlig inntak for veske nå i varmen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Er vel litt forskjellig fra person til person. Husker ikke hva anbefalt væskeinntak er i farten, men selv ligger jeg på rundt 3-4 liter rent vann + væske fra mat/andre drikker.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (...) selv ligger jeg på rundt 3-4 liter rent vann (...) 3-4 liter er vel ganske lite? Eller, om du drikker et glass vann (2dl) tre ganger om dagen, i syv dager, blir jo det 4,2l. Lenke til kommentar
mamama Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) I gjennomsnitt regner vi med at en voksen person trenger 2 - 2 ½ liter væske hver dag. Altså mellom 14 og 17 ½ liter væske i uka under normale temperaturer. Kan gjerne legge på et par liter når det er så varmt som det er nå om dagen. Endret 8. juni 2008 av mamama Lenke til kommentar
deleder Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 hva pleier dere drikke i måneden da? Selv drikker jeg i overkant av 57 liter. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Vel, selv måler jeg ikke hvor mye jeg drikker fra dag til dag, så det har jeg virkelig ingen anelse om. Regner med det passerer tre liter daglig nå i varmen iallfall. Lenke til kommentar
varmit Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 En ting er i alle fall sikkert, jeg drikker for lite. Ofte maks 1 liter til dagen. Lenke til kommentar
Mademoiselle Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Tre liter om dagen?? Drikker du bare for å drikke, eller drikker du fordi du er tørst? Jaja, når det er varmt og du driver med fysisk krevende arbeid, så er det viktig å helle innpå, og særlig også FØR du begynner å kjenne tørstfølelsen. Men så sies det også at man ikke lenger skal drikke 2-3 liter vann om dagen, fordi det rett og slett er mer enn man trenger, i og med at man får i seg væske blant annet fra mat. I tillegg er kroppen veldig flink til å regulere væskebalansen. En uheldig virkning av å drikke for mye, er imidlertid at det blir ubalanse og at man skiller ut viktige salter og mineraler man trenger. Dermed kan man på grunn av dette bli sliten og slapp. Mange kjenner at de får lyst på noe salt i varmen, og det kan nettopp skyldes det at man drikker mye og dermed skiller ut stoffer man trenger. Tro det eller ei! Så alt med måte, sier jeg igjen! Lenke til kommentar
warneck Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg drikker avhengig av behov og aktivitetsnivå. Det er slik det bør være. Tror vel jeg har vært oppe i 6-7 liter på en hel dag, er ikke sikker. Jeg har dog en av de mest fysisk krevende jobbene der ute. Jeg drikker ikke juice, brus og lignende. Jeg spiser sunt, måler blodverdiene regelmessig og sjekker helsa slik at alt er bra. Man må huske at det er ikke kun vann som gir den vesken man trenger hver dag. Mat gir omtrent 1/5 av det daglige veskebehovet. Omtrent trenger både kvinne og mann ca 2,5 liter veske hver dag, utenom ved økt fysisk aktivitet eller sykdom. Tenker man i forhold til vann er det snakk om 0,5 - 1,5 liter avhengig av hvordan du spiser og drikker ellers. Jeg fraviser sterkt å drikke for å unngå dehydrering/tørste. Normale mennesker bør drikke NÅR de blir tørste. Det er kun erfarne idrettsutøvere og mennesker i sterkt fysisk arbeide som bør ha jevnlig veskeinntak før man opplever veske- og prestasjonstap. Det er veldig vanskelig å drikke til seg vannforgiftning. Altså at kroppen skiller ut for mye viktige mineraler og salter. -- Det er en myte fra gammelt av at man skal drikke veldig mye vann hver dag, altså 2-3 liter. -- Denne myten er blitt avlivet! Lenke til kommentar
OldSchoolPhotoSnapper Skrevet 11. juni 2008 Del Skrevet 11. juni 2008 Jeg syns det er skummelt at folk går ut og sier at man ikke skal drikke så mye som 2-3liter. Det varierer veldig fra person til person hvor mye man trenger. Iløpet av natten så forsvinner det alt fra 0.75-1.5l hos meg. Det kommer ann på om jeg har mareritt eller ville drømmer iløpet av natten. Jeg står opp og pisser ut endel og begynner så å trene. Iløpet av treningsøkten så forsvinner det fort 2l+. Da er jeg oppe i over 3liter og klokken er ikke 12 engang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå