Gå til innhold

Hjelp med valg av skjerm til fotoredigering

SirAmp

Anbefalte innlegg

Hei!

jeg trenger hjelp til å velge en skjerm, jeg spiller ikke, og har egen storskjerm til film, denne skjermen skal brukes til redigering av bilder så det er det viktigste.

prisen er jeg veldig usikker på fordi jeg ikke aner hva jeg må ut med for en god skjerm men si rundt 2,5-3000 men det er ingen definitiv makspris!

ting jeg er usikker på er:

widescreen vs normal

Glossy vs matt

kom gjerne med argumenter for og mot, både subjektive meninger og fordeler/ulemper "harde fakta"

Krav:

- God bildekvalitet

- min. 20" ikke over 26"

- DVI inn, helst også HDMI

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

jeg trenger hjelp til å velge en skjerm, jeg spiller ikke, og har egen storskjerm til film, denne skjermen skal brukes til redigering av bilder så det er det viktigste.

prisen er jeg veldig usikker på fordi jeg ikke aner hva jeg må ut med for en god skjerm men si rundt 2,5-3000 men det er ingen definitiv makspris!

ting jeg er usikker på er:

widescreen vs normal

Glossy vs matt

kom gjerne med argumenter for og mot, både subjektive meninger og fordeler/ulemper "harde fakta"

Krav:

- God bildekvalitet

- min. 20" ikke over 26"

- DVI inn, helst også HDMI

Dell 2408WFP er en knallskjerm til en god pris( 5200 for tiden. Koster vanligvis 6400 kroner). Kjøpte den selv for en uke siden, og er kjempefornøyd. Den har 2xDVI-D, HDMI, Display Port, 4xUSB hub, kortleser for både CF og SD kort. Meget god innsynsvinkel og meget lav dE verdi( disse 2 tingene er utrolig viktige for en bildebehandlingsskjerm). M[tte ogs[ punge ut for en kalibrator(spider 3 pro), noe som er utrolig viktig( spyder2 funker ikke bra på denne skjermen grunnet hybrid bakgrunnsbelysning)

Jeg foretrekker matt skjerm fordi jeg vil unngå reflekser og kunstig høy kontrast og fargemetning som glossy skjermer gir.

Jeg foretrekker widescreen fordi jeg får bedre plass til paletter i photoshop.

Det fins bedre skjermer, men da må du ut med mye mer penger. Alternativer for en rimelig penge er Eizo Flexscan 2231 og ACD 20". Ville ikke kjøpt en billigere skjerm enn disse, spesiellt med tanke på hvor mye du har investert i fotoutstyr

Endret av buitre
Lenke til kommentar

I forhold til spesifikasjonene, tilkoblingsmuligheter og justeringsmuligheter, så har jeg ingen problemer med å stille meg bak anbefalingen til buitre. Den skjermen ser mildt sagt rå ut.

Hvis du ikke ønsker å bruke så mye penger, så er Eizo og NEC veien å gå ift bildebehandling, så lenge skjermen ikke har TN-panel.

Ang 4:3 og widescreen, så velg widescreen dersom du kan. Jeg valgte widescreen pga spilling, men merker veldig godt fordelene ved bildebehandling o.l. også.

Lenke til kommentar

ja Dellen frister helt klart, men var litt dyr, men kommer jo snart noen skatte og feriepenger, så da får vi se om det ikke blir noe råd med alikevel :)

men jeg lurer veldig på om man vil SE forskjellen, ellers må jeg si jeg ikke syns det er verdt det.

hva gjelder kalibrering har jeg allerede en spyder 3 ja :)

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

vet man ser forskjell på TN og orntlige, tenkte mer på forskjellen mellom den dellen og de litt billigere alternativene fra NEC og Eizo.

syns jeg så i en annen tråd at du hadde valgt en glossy skjerm (?) er du fornøyd med det? og er du enig/ uenig i noe av det buitre sier om glossy skjermer her?

Lenke til kommentar
vet man ser forskjell på TN og orntlige, tenkte mer på forskjellen mellom den dellen og de litt billigere alternativene fra NEC og Eizo.

syns jeg så i en annen tråd at du hadde valgt en glossy skjerm (?) er du fornøyd med det? og er du enig/ uenig i noe av det buitre sier om glossy skjermer her?

De billigste alternativene er nok med TN-panel, også de fra NEC og Eizo, så de er ikke å anbefale. Man MÅ litt opp i pris for å få MVA-, PVA- eller IPS-panel. :) Du må nok regne med å legge ut minimum 3500,-.

Jeg hadde ikke noe valg når det kom til glossy :) siden jeg skulle ha en skjerm for både bilderedigering og spilling. Det var kun denne ene skjermen under 24 tommer som var bra nok til en levelig pris. Jeg ser ikke på glossy som veldig negativt. Ja, fargene får et ekstra god-spark, men skriver man ut et bilde i god kvalitet på glossy papir med god kvalitet, synes jeg man får omtrent likt resultat. Men det er nok noe i det buitre sier, om at man ikke får de faktiske fargene. Men det ser veldig bra ut da. Hehe. Konklusjonen min tror jeg blir følgende:

Gå for ikke-glossy dersom du kan. Du "overlever" med glossy dersom du ikke får uten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...