Gå til innhold

Nikon objektiv for proffesjonelle i 18-110mm til D3

Anbefalte innlegg

Hei

En fotokompis ba meg undersøke med dere hvilke muligheter han har får å dekke en rimelig stor brennvidde.

Han kjører en Nikon d3 og skal ha et objektiv til både helportetter og halvportretter. Han jobber som fotograf og da vareier det voldsomt i brennviddene skjønte jeg.

Han vurderte en stund 24-70 f2.8 som skal være rimelig bra, men kunne tenke seg noe større brennvidde. Foreslo at kunne ta en dedikert 105mm, men han vil kun ha ett objektiv da objektivbytte er for risikabelt :S

Nikons 18-200 holder ikke mål. Og han vil ha en knallbra og ikke minst skarpt objektiv mellom 18-110 området. Noen som kan anbefale noe, eller eksisterer det ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det eksisterer vel ikke, ikke som gir "knall IQ" iallefall.

Objektivbytte for risikabelt?

O_o

Kanskje flere hus hadde vært tingen, om personen er prof.?

14-24 F/2,8

24-70 f/2,8

70+, hmm... 70-200 har jo vist seg å ikke være optimal på FX..men er det egentlig bedre alternativer? Faste brennvidder muligens?

?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Høres ut som om denne karen kunne klart seg fint med en kompakt ultrazoom!

Uansett er Nikkor 24-120mm f3.5-5.6 AF-S G VR ca den eneste zoom'en som finnes i denne kategorien fra Nikon selv. Den er ingen høydare optisk, og lang fra godt nok bygget til å ikke skulle kompromittere fatningen (som tydeligvis er et problem).

Tredjeparter har enda værre alternativer i Tamron AF 28-300mm F/3.5-6.3 XR Di VC LD Aspherical (IF) Macro, Sigma 28-300mm F3.5-6.3 Compact Aspherical IF..

Jeg tror det beste vil være å pare D3 sammen med 24-70mm AF-S f2.8 + en 70-200mm AF-S VR f2.8

Lenke til kommentar

Enig i at 24-70 og 70-200 nok er den beste kombinasjonen for D3. Hadde jeg først hatt så masse penger hadde jeg tatt en 14-24 og en 50 f/1.2 også, men det høres ikke ut som det trengs i dette tilfellet.

Men jeg skjønner ikke hva som er så farlig med å bytte objektiver. Hvis har først er proff må han da like å se så proff ut som man gjør når man slamrer rundt med masse svære objektiver?

OT @ objektivbytte: da jeg hadde med mitt relativt sparsomme kamerautstyr på skolen ved et par anledninger (D40 + 2 billig-objektiver) ble folk imponert av at jeg bytta objektiver. De fleste var kompaktkameramennekser, og de med dSLR brukte grønn-firkant-modus (fullauto). Hvem vil vel ikke imponere med alt utstyret sitt? ;)

(Dessuten høres det kult ut når man fester et objektiv, den klikkelyden er kjempestilig! "Crck-svpp-KLIKK!" :) )

Lenke til kommentar

Får ikke dette helt til å rime, slik som flere har vært inne på. Fotograf (les:foto som jobb) med et av de beste og dyreste kamerahusene på markedet som må be en kameraet forhøre seg på diskusjonforum om råd til ultrazoom fordi han er redd for objektivbytte...?

For å være litt på tema; 24-70/2.8 er det bortimot eneste rette valget (om han må ha zoom)

Lenke til kommentar

Flere hus er eneste muligheten da. D3 til 24-70, D300 til 70-200 F/2.8 VR og hmm, D3 til 14-24 F/2.8 om det skulle bli aktuellt. Dyrt ja, men den beste løsningen om omstendigheter og forhold endrer seg raskt og han trenger å bytte stil/objektiv hurtig, og samtidig er redd for støv...

(så er det bare å gi meg adressen hans så jeg kan komme innom på nattbesøk :innocent: )

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Irriterende at Nikon ikke lager objektiv på bestilling.

Selv kunne jeg tenkt meg en 10-1000mm med lysstyrke rett under 2, og til en rimelig penge.

edit - glemte at vekt og størrelse skulle vært som en pancake.

Endret av arela
Lenke til kommentar
Flere hus er eneste muligheten da. D3 til 24-70, D300 til 70-200 F/2.8 VR og hmm, D3 til 14-24 F/2.8 om det skulle bli aktuellt.

Mitt forslag: D3 med 17-35, og D300 med 24-70 (tilsv 36-105 på FX). Da har man altså dekket hver eneste millimeter fra 17 til 105, uten seriøse kompromisser.

Endret av nilsjnesse
Lenke til kommentar

håper kammeraten din vet om at med zoomer risikerer man at man "trekker" støv inn i huset eller objektivet når man zoomer?

men tilbake på topic, hvis det er sååå krise, og kammeraten din er jo åpenbart stinn av gryn, så hva med:

Canon EOS 5D + 24-105 f/4 L IS

Lenke til kommentar
håper kammeraten din vet om at med zoomer risikerer man at man "trekker" støv inn i huset eller objektivet når man zoomer?

men tilbake på topic, hvis det er sååå krise, og kammeraten din er jo åpenbart stinn av gryn, så hva med:

Såvidt jeg har forstått, er den nye 24-70/2.8-Nikkoren konstruert for å minimalisere dette problemet?

Det denne fyren også kunne teste, er Sigmas 50-150/2.8. Sett gjennom en F80-søker, virker det som om bildesirkelen på dette objektivet bare mangler noen få mm på å dekke FX-flaten. Mye hendigere og vesentlig billigere, enn 70-200/2.8-Nikkoren, iallfall. Men 24-70 _må_ han jo ha, åkke som. Det har vi her på forumet bestemt! ;)

Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått, er den nye 24-70/2.8-Nikkoren konstruert for å minimalisere dette problemet?

Det denne fyren også kunne teste, er Sigmas 50-150/2.8. Sett gjennom en F80-søker, virker det som om bildesirkelen på dette objektivet bare mangler noen få mm på å dekke FX-flaten. Mye hendigere og vesentlig billigere, enn 70-200/2.8-Nikkoren, iallfall. Men 24-70 _må_ han jo ha, åkke som. Det har vi her på forumet bestemt! ;)

50-150 er uansett en kjip brennvidde på FF, så jeg hadde mye heller tatt en 70-200.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...