Gå til innhold

De beste kjærlighetshistoriene i Lost

Anbefalte innlegg

I løpet av de fire sesongene med Lost vi har fått servert hittil, har det vært mange kjærlighetshistorier, -konflikter og -interesser. Noen ble tydelige allerede i piloten, andre har sneket seg fram forsiktig fram. Noen er glimrende skrevet, andre ikke. Her er min topp fem-liste.

5. Sayid & Shannon

En av de største grunnene til at dette fungerte bra, var den åpenbare forskjellen mellom karakterene. Iraker Sayid og den amerikanske blondinen Shannon, men den aller største grunnen er at det viste at Sayid hadde gitt delvis opp håpet på å komme hjem. Han hadde Nadia, men var sikker på at han ikke kom til å komme seg av øyen, og derfor bevegde han seg videre med Shannon. Selv om hun var en irriterende karakter, fungerte hun veldig bra sammen med Sayid. Forholdet tok en tragisk slutt da Shannon ble skutt av Ana-Lucia, og her fikk vi sett Naveen Andrews skuespillerferdigheter.

4. Sawyer & Ana-Lucia

Disse to får ikke plassen fordi det var det mest romantiske forholdet, tvert i mot. Sawyer ble lurt av Ana-Lucia så hun skulle få tak i pistolen hans, og han hoppet rett i fellen. De to hadde kranglet mye, og Sawyer var ingen stor fan av henne, spesielt ikke i de første episodene av sesong 2 da han var tatt til fange, mistenkt for å være en Other. Men her ble Sawyer forført av henne, og frastjålet pistolen som, ironisk nok, drepte Ana-Lucia senere i episoden. Sawyers oppførsel etter dødsfallet hennes er også med på å gi denne plassen, da han sier til Jack at han lå med henne.

3. Jin & Sun

Disse to blir vi introdusert til i piloten. Det er tydelig at Jin er sjefen i forholdet, og Sun trives tydeligvis ikke så godt sammen med han. Forholdet fungerer ikke så bra, før ulykken hadde Sun tenkt å rømme vekk, hun var utro og hadde lært engelsk bak ryggen hans. Litt og litt forandrer dette forholdet seg til det bedre. Utviklingen er herlig å følge med på, det er fantastisk jobbet av forfatterne. Sun blir gravid, og føder på fastlandet mens Jin enten er sprengt i fillebiter eller igjen på øyen. Scenen i den siste episoden av sesong fire, der Sun skriker etter Jin er også herlig, og viser hvordan forholdet har forandret seg.

2. Charlie & Claire

Jeg har alltid synes Charlie var en herlig karakter, jeg har en svakhet for rockestjerner, og det er ingen hemmelighet at Claire er fantastisk søt. En liten stund ut i første sesong ser vi disse to turtelduene, og vi får en av seriens søteste scener ("The best bloody peanutbutter I've ever tasted"), og så blir Claire kidnappet. Charlie blir nesten drept, og får skyldfølelse for det som har skjedd med henne. Så når han får muligheten til å drepe Ethan, nøler han ikke et sekund. Claire har mistet hukommelsen etter kidnappingen, og Charlie hjelper henne, og hun begynner etterhvert å stole på han. Aaron blir født, og Charlie får en farsrolle, men etter at Claire finner ut at Charlie fremdeles tar dop forandrer det seg. Det er mye av og på mellom de to, mye krangler, men de kommer tilbake til hverandre til slutt. Forholdet ble avsluttet på en fin måte med Charlie som ofrer seg selv for at Claire og Aaron og alle andre skal komme seg hjem.

1. Desmond & Penny

Bare selve grunnlaget er fantastisk. Desmond på en øde øy, og lengter etter Penny som er på fastlandet og lengter etter Desmond. Etterhvert som vi har blitt bedre kjent med de to, har det bare blitt bedre og bedre. The Constant var ikke bare en av de beste episodene i serien, men hadde den beste romantiske scenen jeg har sett på tv noensinne. Desmond som ringer Penny var herlig, og gir meg fremdeles frysninger, og jeg gråt første gangen. Samme følelsene kom i sesongfinalen av sesong fire da de to endelig ble gjenforent. Dette er helt klart den beste forholdet i serien, og det er fantastisk skrevet. Og det skader ikke at Sonya Walger er rimelig pen heller.

Forhold som kunne kommet på listen, men ikke nådde opp: Sayid/Nadia, Hurley/Libby og Karl/Alex.

Uenig? Enig? Kom med dine innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enig i mye her, særlig Desmond og Penny sitt forhold stikker seg ut. Du har ikke Jack/Kate/Sawyer forholdet med her, men det er jo mye tull der, hvem er det egentlig Kate elsker? Når det gjelder Clare og Charlies forhold så må jeg si at Claire har vist lite sorg over Charlies død, med en baby kan hun jo ikke bryte sammen, men det virket ikke som hun brydde seg veldig mye om at han var død, ser ikke at hun er nevneverdig trist etter den episoden der hun finner ut at Charlie er død.

Lenke til kommentar

Spesielt enig i Penny&Desmond-forholdet, som jeg mener er det beste i serien. Kjærligheten deres kommer veldig godt fram, med Desmond som sitter på øya og bare vil hjem og finne tilbake til Penny. Flashbacks som viser hvor mye han angrer på at han forlot henne, bildet av de to som han hele tiden har tatt vare på. Og Penny som har lett etter Desmond i flere år, og aldri gitt opp. Satt med totale frysninger når Desmond endelig fikk ringe henne, og jeg hadde tårer i øynene når de endelig ble gjenforent i sesongfinalen av sesong 4. Forholdet dem i mellom er det forholdet i serien jeg tror mest på, det som virker mest ekte.

Sun&Jin er vel en god nummer to vil jeg si, de har hatt mange opp- og nedturer, men har klart å overbevise meg om at de virkelig elsker hverandre, og scenen i sesongavslutningen hvor Jin tilsynelatende omkom når båten gikk i lufta, var hjerteskjærende. Det var vondt å se en hylende Sun i helikopteret.

Hva Kate&Jack&Sawyer angår, så er dette trekantdramaet så oppbrukt at jeg bryr meg ikke. Kate kan velge hvem hun vil for alt jeg bryr meg. At Juliet ble involvert, gjorde jo det hele enda mer teit. Virket en stund som det var Jack&Juliet og Kate&Sawyer. Ironisk nok var det Jack&Kate som dro, mens Sawyer&Juliet ble igjen på øya.

Et bi-forhold som også kan nevnes er jo Rose og Bernhard. De er ikke sentrale karakterer noen av dem, og forholdet deres spiller ikke noen stor rolle i det store og hele, men syns likevel det kommer godt fram på en bra måte at de har et bra forhold og støtter hverandre uansett. :)

Lenke til kommentar

Enig angående Desmond og Penny. Altså scenen er den mest kraftfulle scenen jeg har sett i en dramaserie for min del. Henry Ian Cusick sine skuespiller-prestasjoner var på topp under den delen av episoden, beste skuespillet til nå i serien bortsett fra Michael Emerson i "The Man Behind The Curtain" og "The Shape of Things To Come". Scenen der er verdt flere Emmy-nominasjoner, og jeg håper Henry Ian Cusick vinner hvis han blir valgt og da ifordel til enten Terry O`Quinn eller Michael Emerson som kan bli nominert til samme katogori, altså birolle-Emmy`en for en dramaserie. En ting som er litt bra er at den "kraftfulle" telefonsamtalen i mine øyne kan være årsaken til at han, Frank og de få fra Oceanic Flight 815 ble reddet.

Ellers synes jeg faktisk Jack og Juliet-forholdet var bra, men det dappa seg etter episoden til Juliet i S4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...