Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Kritisk problem med BIOS

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg kjøpte nylig ny pc i deler. Jeg bygde den og instalerte Windows Vista Ultimate 64-bit.

I oppstarten av pcen stod det "Unknown CPU detected. Update BIOS to unleash it's full power". Så da oppdaterte jeg BIOSen med den nyeste driveren (1002). Dette var en beta driver og jeg tror det er denne som har rolset ting til. Instalasjonen ble ikke helt fullført og jeg husker ikkje hvorfor. Med det samme var jeg så dum at jeg glemte å ta backup av driveren som lå inne fra før.

Etter det la jeg inn den nyeste ikke-beta driveren (0901), og da så det ut som ting ordnet seg. Men det var da pcen begynte å fryse seg. Plutselig kan den bare fryse seg i både oppstart eller i et program inne i windows. Jeg tror selv at dette kommer av at betadriveren ikke ble skikkelig installert.

Andre ting som har skjedd er at lydkortet ikke fikk kontakt en gang. Akkuratt som om det ikke sto i pcen. Men dette fikset seg av at jeg tok kortet inn og ut av PCI slotten. Og nå nettopp mistet også harddisken kontakten, og det endte opp med at jeg formaterte pcen og la inn Windows på nytt. Når jeg sier mister kontakt så mener jeg at det ikke viser inne i BIOSen engang.

Er det noen som klarer å se om dette er vanlige ting som skjer når det er feil i BIOSen? Og hvordan kan jeg fikse dette? Har prøvt å legge inn den eldste driveren som er hos Asus sin support side (http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-us&model=P5N-E%20SLI), men den går det ikke an å legge inn.

Jeg har veldig lite erfaring med BIOS, så jeg skulle nok aldri ha rørt noe der. Har forresten også prøvt å ta ut batteriet til BIOSen i 2-3 minutter, men det har ikke hjelp noe. Driveren er forsatt den samme.

Skriver bare ned komponentene med det samme, hvis dem kan hjelpe:

Hovedkort: Asus P5N-E SLI

Skjermkort: XFX Geforce 9800GTX

Lydkort: SB X-fi extreme music

Harddisk: SAMSUNG SpinPoint T166 500GB

Prosessor: INTEL Core 2 Duo E8400

Minne: Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2x2048MB

Takker veldig for svar, og håper det er noen som vet hva jeg må gjøre.

Edit: Nå er det sånn at hvis jeg går inn på et spill (Race Driver GRID), så henger det seg etter 5 sek til 2 min. Merka også at hvis jeg har på hardware sound i GRID, (fynker bare på x-fi kort) så låser pcen seg mye fortere og en konstant pipelyd kommer i høyttalerne. Har opplevd det før med akkuratt det samme lydkortet i en annen pc, (den gamle) men det løste jeg med å ta ut det trådløse nettverkskortet(?) - noe jeg ikke engang har i denne pcen.

Gud hvor vanskelig det skal være...

Endret av Palmer91
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det faktum at den kommer inn i Vista 64bit er jo et godt tegn. :) Hva viser Hendelseslista (kontrollpanel->admin. verktøy) ? Tipper den er ganske "frodig"...

Er det merknader i Enhetsbehandling?

Satte du BIOS default før oppdatering?

Gjør det evt. nå, save & exit - restart og åpne bios igjen. Sjekk om den har nullstilt klokka og dato.

Edit: bra at det ikke lyktes å oppdatere til eldste versjon, siden den ikke støtter E8400 (fra 0803 og opp) - er det 0901 du bruker nå?

Tror jeg også ville vurdert formatering av hdd +++

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Ja jeg bruker 0901 nå. Har prøvd å nedgradere til den versjonen som er på support-cden som følgte med, men det står at den ikkje kan nedgradere.

Det virker ut som du kan mye mer enn meg om dette her, Zink. Du kunne ikke prøvd å hjelpe meg gjennom msn eller noe? Adressen er: [email protected]. Det er forferdelig, har sittet å prøvd siden jeg fikk pcen i går å fikse det, men har ikke komt noe fremover...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...