Gå til innhold

Hvordan fungerer COFDM modulasjon?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan noen forklare meg hvordan COFDM modulasjon fungerer?

Helst uten å linke meg opp til en lite relevant wikipediakilde.

- Joney

Hva er galt med artikkelen om COFDM på Wikipedia? Jeg synes den forklarer det ganske bra jeg. Forutsetningen er at du kan litt om digital modulasjon fra før av.

Men ok, enkelt forklart:

et gitt frekvensbånd deles opp i flere deler ("kanaler" om du vil). Disse er ikke tilfeldig valgt (se "orthogonal" på Wikipeda). Hver kanal moduleres med en vanlig modulasjonstype (eksempelvis qam eller psk). Hver av disse kanalene har en relativt lav signaleringstakt (sorry, husker ikke det norske ordet, på engelsk heter det "symbol rate"). Dette er viktig, fordi det gjør det enklere å separere signalet fra støy uten dyre filtre i mottakeren (enkelt sagt), og gjør denne teknologien mer "immun" mot forstyrrelser i kanalene.

 

Litt apropos: I gamle dager fantes det et (analogt) modem som het Telebit Trailblazer, det brukte en "analog" variant av denne teknologien, ved at det delte opp tilgjengelig båndbredde i 512 kanaler som ble modulert på vanlig måte.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvordan COFDM modulasjon fungerer?

Helst uten å linke meg opp til en lite relevant wikipediakilde.

- Joney

Hva er galt med artikkelen om COFDM på Wikipedia? Jeg synes den forklarer det ganske bra jeg. Forutsetningen er at du kan litt om digital modulasjon fra før av.

Men ok, enkelt forklart:

et gitt frekvensbånd deles opp i flere deler ("kanaler" om du vil). Disse er ikke tilfeldig valgt (se "orthogonal" på Wikipeda). Hver kanal moduleres med en vanlig modulasjonstype (eksempelvis qam eller psk). Hver av disse kanalene har en relativt lav signaleringstakt (sorry, husker ikke det norske ordet, på engelsk heter det "symbol rate"). Dette er viktig, fordi det gjør det enklere å separere signalet fra støy uten dyre filtre i mottakeren (enkelt sagt), og gjør denne teknologien mer "immun" mot forstyrrelser i kanalene.

 

Litt apropos: I gamle dager fantes det et (analogt) modem som het Telebit Trailblazer, det brukte en "analog" variant av denne teknologien, ved at det delte opp tilgjengelig båndbredde i 512 kanaler som ble modulert på vanlig måte.

 

Ingenting er galt med vikipedia for min del. Men det er ikke tillat på eksamen. Samma det nå egentlig. Takk uansett :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...