Gå til innhold

Utstyr til å lage musikk på PC-en..

whyami

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe utstyr til å kunne spille inn musikk på PC-en.

Hovedsakelig blir det synging og gitar. Litt sånn 'singer songwriter'...

Jeg tenker jeg skal kjøpe en ny gitar med innebygget mikrofon, det funker vel bedre enn å ta opp med mikrofon?

Så da lurer jeg på om noen kan gi meg noen råd til hva jeg trenger..?

Erfaringer med hva program, lydkort og mikrofoner som er bra til det bruket?

Har rundt 14 000 kroner å bruke på det, men da skal jeg kjøpe gitar også da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil anbefale kjøp av opptaksboksen Audio Kontrol 1 til PC. Med den får du all nødvendig programvare til opptak, noe som er mangelvare ved mange andre opptaksbokser. Har nettopp kjøpt meg en sånn og er utrolig fornøyd. Fantastisk lyd. Mye for penga

Kjøpte kondensatormikk i tillegg, AKG Perception 200, som jeg føler har vært et veldig godt kjøp.

Å kjøpe gitar med innebygget mikrofon er nok smart å gjøre. Da får du tatt opp lyden direkte. Men opptak med mikrofon er ikke så dårlig det heller. Synes at det enkelte ganger kan være kulere å ta opp med mikk. Da får du en mer akustisk følelse og et bredere lydbilde.

Totalt sett for boksen, mikken og litt tilbehør måtte jeg ut med 5400,-

Lykke til!

Lenke til kommentar
Vil anbefale kjøp av opptaksboksen Audio Kontrol 1 til PC. Med den får du all nødvendig programvare til opptak, noe som er mangelvare ved mange andre opptaksbokser. Har nettopp kjøpt meg en sånn og er utrolig fornøyd. Fantastisk lyd. Mye for penga

Kjøpte kondensatormikk i tillegg, AKG Perception 200, som jeg føler har vært et veldig godt kjøp.

Å kjøpe gitar med innebygget mikrofon er nok smart å gjøre. Da får du tatt opp lyden direkte. Men opptak med mikrofon er ikke så dårlig det heller. Synes at det enkelte ganger kan være kulere å ta opp med mikk. Da får du en mer akustisk følelse og et bredere lydbilde.

Totalt sett for boksen, mikken og litt tilbehør måtte jeg ut med 5400,-

Lykke til!

Audio Kontrol 1: Vel, det har god lydkvalitet, men har dette kortet selv, og sliter med at det lagger på lav latency. Jeg vil foreslå at du velger et annet.

AKG Perception 200: Fantastisk mikrofon for vokaler, ikke så meget god for gitar, men det fungerer. AKG Perception 100 er en akkurat like god mikrofon, den mangler enest slikt som -10 dB dempeledd og hipass-filter, også følger det med bedre veske og stativfeste til AKG Perception 100.

Gitar: Hvis gitaren din faktisk har god lyd, så ikke bry deg om å kjøpe noen ny gitar, kjøp heller en småmembran-mikrofon, det er de som fungerer best til å ta opp akustisk gitar. Jeg ville foreslått AKG Perception 170 til dette, da denne er rimelig, og jeg har ellers god erfaring med AKGs produkter.

Ikke forhast deg med å kjøpe noe utstyr, for det kan komme mange flere svar i denne tråden, hvor de kansje kommer med andre forslag til utstyr. Ikke glem hva rommet betyr for opptakene dine da! Du finner masse info om dette i andre tråder i dette forumet.

Lenke til kommentar

Hovedproblemet med Audio Kontrol 1, er at kortet ikke kommer med egen strømforsyning, men trekker strøm over USB2 kabelen, og på større prosjekter, mye softsynther osv er der sinpelthen ikke nok båndbredde til alt sammen, og det fører til klipping, lagging, hakking og annet møl. Ellers er det et bra kort, med god lyd. Men manglende mulighet for å bruke ekstern strøm ødelegger for kortet når man begynner med større prosjekter.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Når det gjelder lydkort, vil jeg anbefale TerraTec DMX 6Fire USB2.0. Dette kortet har det meste. Kjøpte det selv for noen uker siden, og jeg er strålenge fornøyd!(Dette har også surround(5.1) osv. så om du føler det er unødvendig, kan du gå for noe annet. Jeg valgte dette da jeg trengte et godt surroundkort i tillegg til et bra innspillingskort)

Se spesifikasjoner på siden som er linket til.

Om du skal spille inn akustisk gitar, vil jeg anbefale å recorde gitaren med mic, i stedet for å bruke masse ekstra kronasjer på gitar med intern mic. Dette er selvfølgelig en smaksak, men har du en god gitar og en god mic, vil nok resultatet uansett bli mye bedre.

Program kan jeg nesen ikke hjelpe deg med. Selv bruker jeg Audiacity til å spille inn med(som følger med lydkortet) og FL Studio XXL.

Lykke til!

Edit: Skriveleeeeif.

Endret av LueDotten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...