Gå til innhold

Politihelikopteret på bakken 36 timer i uken. Synspunkter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
dessverre så er nok dette en liten del av et stort problem som Politiet har: For lite penger.

Jeg blir like oppgitt hvergang når jeg hører historier som dette(Norge mangler 2300 politimenn), hvorfor får de ikke nok penger? :hm:

Det å rekruttere politimenn er ikke bare et spørsmål om penger -- vi har en reell arbeidsledighet på 0% i Norge i dag, og derfor er det begrenset hvor mange folk man har å ta av. Men selvsagt, høyere lønn og bedre ressurser for politiet vil hjelpe på rekrutteringen.

Lenke til kommentar
dessverre så er nok dette en liten del av et stort problem som Politiet har: For lite penger.

Jeg blir like oppgitt hvergang når jeg hører historier som dette(Norge mangler 2300 politimenn), hvorfor får de ikke nok penger? :hm:

Det å rekruttere politimenn er ikke bare et spørsmål om penger -- vi har en reell arbeidsledighet på 0% i Norge i dag, og derfor er det begrenset hvor mange folk man har å ta av. Men selvsagt, høyere lønn og bedre ressurser for politiet vil hjelpe på rekrutteringen.

Ja,akkurat det var det den politimannen sa i den videoen jeg linket til. Istedenfor å rekrutere så måtte de nedbemanne. Trist

Lenke til kommentar

Et tydelig problem er for mange arbeidsoppgaver. Norsk politi har bla. oppgaver som å stoppe pokerlag eller hasjplanter i folks hjem, samt bekjempe narkotika. Dette gjør at politiet får færre ressurser til å bekjempe alvorlig kriminalitet som ran- og voldskriminalitet.

I tillegg kan det jo hende at politiet prioriterer feil, og foretrekker en actionfyllt storming av pokerlag framfor etterforskning av butikktyveri med mange vitneforklaringer.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Et tydelig problem er for mange arbeidsoppgaver. Norsk politi har bla. oppgaver som å stoppe pokerlag eller hasjplanter i folks hjem, samt bekjempe narkotika. Dette gjør at politiet får færre ressurser til å bekjempe alvorlig kriminalitet som ran- og voldskriminalitet.

I tillegg kan det jo hende at politiet prioriterer feil, og foretrekker en actionfyllt storming av pokerlag framfor etterforskning av butikktyveri med mange vitneforklaringer.

Det kan godt vær at politiet prioriterer feil,det vet jeg ikke noe om i så fall. Jeg er enig at politiet

har mange oppgaver,noen er viktigere enn andre. Men hvem skal ta seg av oppgaver som du nevner her?

Lenke til kommentar

Heh, bensinprisen er ikke så altfor høy hvis man tar hensyn til norsk lønn, og utviklingen av bilmotorer som gjør at man bruker mindre og mindre på mila :)

Men ja, både politi og forsvar blir neglisjert i statsbudsjettene. Jeg kan ikke fatte at regjeringen ikke ser nødvendigheten med disse. Men for all del, kriminalitet er en myte, og i verden kan alt løses med dialog :)

Endret av thrice
Lenke til kommentar
Heh, bensinprisen er ikke så altfor høy hvis man tar hensyn til norsk lønn, og utviklingen av bilmotorer som gjør at man bruker mindre og mindre på mila :)

Men ja, både politi og forsvar blir neglisjert i statsbudsjettene. Jeg kan ikke fatte at regjeringen ikke ser nødvendigheten med disse. Men for all del, kriminalitet er en myte, og i verden kan alt løses med dialog :)

Neglisjert? Er ikke forsvarsbudsjettet på +/- 31 milliarder kroner hvert eneste år? Det er like mye penger som Nord-Korea bruker på sin frigjøringshær(?) hvert eneste år det. Da ligger ikke problemet i det faktum at det mangler penger. Faktumet er at det trolig kjøpes inn for mange 500-dollars hammere i forsvaret på årsbasis, for å si det litt fleipete.

Endret av Mr. Ichkitdze
Lenke til kommentar
Det kan godt vær at politiet prioriterer feil,det vet jeg ikke noe om i så fall. Jeg er enig at politiet har mange oppgaver, noen er viktigere enn andre. Men hvem skal ta seg av oppgaver som du nevner her?

Bekjemping av poker og hasj? Ingen, siden de burde vært lovlige.

Lenke til kommentar

Det å rekruttere politimenn er ikke bare et spørsmål om penger.

Jo det er det(slik situasjonen er per i dag). Til tross for politiyrket er underbetalt er det hvert år store ventelister på PHS. Så å få nok studenter er det minste problemet.

Forøvrig kan jeg ikke si jeg syns 36 timer "Nedetid" i uken er særlig mye, litt mekaniske problemer så når man den samme mengden timer kjapt.(21% nedetid i uka)

Lenke til kommentar
Det kan godt vær at politiet prioriterer feil,det vet jeg ikke noe om i så fall. Jeg er enig at politiet har mange oppgaver, noen er viktigere enn andre. Men hvem skal ta seg av oppgaver som du nevner her?

Bekjemping av poker og hasj? Ingen, siden de burde vært lovlige.

I en situasjon som denne er det jo litt merkelig at politiet noen steder bruker ressurser på å konfiskere brukerdosene til tunge narkomane, slik at disse må ut på nye "ulovligheter" for å skaffe penger til mer. Det er en ond sirkel som fører ingensteds hen. Skal man komme noen vei på dette feltet må man prioritere behandling til sluttbrukerne og tyngre etterforskning mot bakmennene. Det er helt tydelig at politiet ikke "rekker over" de oppgaver de er pålagt, og da burde man vel kanskje prioritere litt... ofte er det bedre å gjøre noe skikkelig enn å gjøre noe halvhjertet. Skal man bruke tid på å beslaglegge brukerdoser, selv om man vet det ikke hjelper, eller skal man frigi noen av de ressursene som dette krever til mer "seriøs" etterforskning? Hvis politiet har begrensede ressurser er det ikke noen god idè å la dem blande seg opp i saker som egentlig hører helsevesenet til...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...