Gå til innhold

Tenker på å Kjøpe meg en Mac

Anbefalte innlegg

Hey jeg tror jeg skal kjøpe meg en Mac (bærbar) etter konfen og lurer på om jeg burde, jeg har tenkt å begynne med lyd redigering alså i et band som noen av mine venner har starta, har hørt at Mac er virusfritt og ganske hendigt til slikt, har noen erfaring med Mac og vil anbefale det eller bare kjøpe meg en bærbar Windows pc ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hey jeg tror jeg skal kjøpe meg en Mac (bærbar) etter konfen og lurer på om jeg burde, jeg har tenkt å begynne med lyd redigering alså i et band som noen av mine venner har starta, har hørt at Mac er virusfritt og ganske hendigt til slikt, har noen erfaring med Mac og vil anbefale det eller bare kjøpe meg en bærbar Windows pc ?

Virusfritt er vel å ta litt hardt i. Det første OS'et som lot seg hacke på en konferanse i fjor, husker ikke hvor, var en mac, så var det windows maskina og linux maskina klarte de ikke.

Når det gjelder redigering av lyd så er det ingen automatisk fordel med en mac fremfor pc.

Jeg vil anbefale deg en mac fordi det er enkelt, stilrent og du får "alt-i-en-pakke". Jeg vil ikke anbefale deg en mac fordi de koster mer enn andre maskiner med samme utrustning. Du betaler litt mer for navnet.

Men igjen, du har 1 fordel med mac som ikke "vanlige" pcer har, og det er at du kan kjøre alle tre OS'ene på den. Om du ønsker linux, så installerer du det, samme med Windows.

Alt i alt så spørs det litt på hvor mye penger du legger i en maskin; Kjøper du en Macbook PRO (ikke den lille tassen), er du rimelig trygg. Det er en "smooth" maskin. Men den koster, så det spørs jo helt.

Andre fordeler er at utstyr du kobler til har en tendens til å virke "ut-av-boksen" på mac. Koble til teknisk utstyr som du og bandet ditt bruker er ikke noe problem, vil jeg tro. Det kan tenkes du må ha noe ekstra utstyr for enkelte tilkoblinger.

Men hvis du KUN legger til grunn at mac er virusfritt, så kan du godt kikke deg litt rundt før du bruker konf penga dine på kostbart teknisk utstyr.

Jeg selv er pc mann med stor PC, men jeg anbefalte søsteren min en mac og det har hun ikke angret et sekund på. Det skal legges til at hun var mer vant til linux enn windows og hadde ca 0 peiling på data generelt. Hun tok det veldig bra, så hvis du er av den typen som ikke kan så innmari mye men vil lære, kan mac være et godt valg.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Virusfritt er vel å ta litt hardt i. Det første OS'et som lot seg hacke på en konferanse i fjor, husker ikke hvor, var en mac, så var det windows maskina og linux maskina klarte de ikke.

Når det gjelder redigering av lyd så er det ingen automatisk fordel med en mac fremfor pc.

Jeg vil anbefale deg en mac fordi det er enkelt, stilrent og du får "alt-i-en-pakke". Jeg vil ikke anbefale deg en mac fordi de koster mer enn andre maskiner med samme utrustning. Du betaler litt mer for navnet.

Men igjen, du har 1 fordel med mac som ikke "vanlige" pcer har, og det er at du kan kjøre alle tre OS'ene på den. Om du ønsker linux, så installerer du det, samme med Windows.

Alt i alt så spørs det litt på hvor mye penger du legger i en maskin; Kjøper du en Macbook PRO (ikke den lille tassen), er du rimelig trygg. Det er en "smooth" maskin. Men den koster, så det spørs jo helt.

Andre fordeler er at utstyr du kobler til har en tendens til å virke "ut-av-boksen" på mac. Koble til teknisk utstyr som du og bandet ditt bruker er ikke noe problem, vil jeg tro. Det kan tenkes du må ha noe ekstra utstyr for enkelte tilkoblinger.

Men hvis du KUN legger til grunn at mac er virusfritt, så kan du godt kikke deg litt rundt før du bruker konf penga dine på kostbart teknisk utstyr.

Jeg selv er pc mann med stor PC, men jeg anbefalte søsteren min en mac og det har hun ikke angret et sekund på. Det skal legges til at hun var mer vant til linux enn windows og hadde ca 0 peiling på data generelt. Hun tok det veldig bra, så hvis du er av den typen som ikke kan så innmari mye men vil lære, kan mac være et godt valg.

Lykke til!

jeg har jo hatt windows i alle år fra 98 til Vista og jeg føler bare at XP er dugbart og jeg har en stasjonær vista pc som jeg skal oppgradrere litt og kjøpe meg en mac til lyd redigerer og lignende takk for svar :)

Lenke til kommentar

Lykke til!

Kan fint kjøre MAC på en pc også.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke anbefale å kjøre osx på en pc da det strider mot ymser regler og sånt. Du eier like lite Windows som osx, du har bare kjøpt rettighetene for å kjøre den på maskinen du har kjøpt. Noe sånt, jeg ekke så god på Apple's UELA.

På en annen side så må du har hardware som er tilpasset osx for å finne drivere, så vidt jeg vet. Anyway, det er et prosjekt og du kan risikere å miste data, ødelegge disken din etc.

Og det var vel ikke helt dette trådstarter ønsket å diskutere, eller?

Har hatt lyst på mac selv i et par år nå, så jeg skjønner godt spørsmålene. Anbefaler som sagt å kjøpe en av de litt dyrere modellene, men hva med en iMac? Er det sånn at du må ha en bærbar? For hvis du kan kjøre på en stasjonær maskin, så er det billigere enn de bærbare. Bare å bruke riktig opptaksutstyr, slik at du får kilden direkte inn på en mp3 enhet f.eks. og senere overføre til maskina.

EDIT:

Tok et google søk og prøvde å finne kombabilitet med min maskinvare:

P5B Deluxe

• Install Method: Kalyway 10.5.1, Upgrade: Kalyway_Hack_10.5.2ComboUpdate
  • ComboUpdate method, be prepared for several lengthy reboots. Relax & just let it run.
  • P5B Deluxe BIOS Ver.1226 (latest available from ASUS)
  • Audio: AD1988B 8-channel High Definition Audio still not working after update (patches not tested)
  • JMicron JMB363 SATA / PATA controller NOT TESTED (2 x External SATA 3.0 Gb/s ports)
  • Intel Matrix Storage Technology (RAID) controller not recognized by OS X
  • All six (6) SATA 3.0 Gb/s internal ports tested working in ACHI (after upgrade)
  • IDE mode NOT TESTED
  • Marvell Gigabit LAN Port 1 working; Port 2 still not working (patch not tested)
  • All ten (10) USB 2.0 ports working
  • All PCI Slots working
  • Both (2) FireWire ports working (TI 1394a controller)
  • Partitioned as MBR using EFI bootloader
  • TimeMachine working
  • Software RAID drives created w/ DiskUtility still working fine after upgrade

Som man legger merke til, så kreves det ganske mye plunder for å få dette til å virke, i allefall på min rigg. Dette er vel og merke med osx "leopard" 10.5.2

Tar med info om

Abit IP35-PRO

• Install method: Kalyway 10.5.1 or Retail Mac OS X Server 10.5 DVD w/ PC-EFI & Combo Updater
  • Kalyway:
  • Install options: Formatted GUID, EFIv8 + Vanilla Kernel
  • Updated to 10.5.2 using Kalyway Intel combo update + Kalyway 10.5.2 kernel
  • Leopard Graphics Update v1.0 worked with no hassle
  • Bios version: 1.4, Rev. unknown
  • Bios setup: SATA set to AHCI; EIST: enabled, Disable bit: enabled
  • Audio works with: AppleHDAPatcher v1.20 + ncx5 ALC888 dump
  • SATA works as AHCI
  • IDE status: unknown
  • LAN works out of the box
  • Firewire works out of the box
  • Mac OS X Server:
  • BIOS Version: 14
  • Audio: Realtek ALC888 HD, AppleHDA patch
  • LAN: 2x OnBoard Gigabit LAN, no patch (can't remember controller-name)
  • SATA & IDE: 6 Built-In S-ATA ports in AHCI, 2 eSATA ports in AHCI (JMicron), 1 IDE port (JMicron), and 1 floppy port (JMicron). All working.

Noe enklere ser det ut til, jo nyere HW jo bedre. Enda enklere er det med IP35-e...

Poenger er bare at dette er knotete, ikke til å anbefale med mindre man har god tid og er entusiast til beinet. Beklager den lange tråden fra meg, men jeg ville bare understreke hva jeg mener om å installere operativsystemer som ikke er laget for "pc".

Om man MÅ ha mac og som trådstarter sier, så vurderer han å kjøpe en, vil jeg heller anbefale det.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Husk at når du kjøper en Mac, så er det Apple som eier harddisken din :!:

WOOT ?!?!?! vis jeg lager verdens beste programs så kan dei bare ta det fra pcen ?

Nei, det kan de ikke. Men nå eskalerer denne tråden til å ikke inneholde hva trådstarter spurte om. Jeg får bare beklage min del av dette.

Kjøp heller maskina fra apple om man må ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...