Capa Barsavi Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Hei! Det er på tide å bytte ut D-link ruteren min. (DI-624)Ettersom den har vært ustabil og treg vedig lenge. Den har også lite muligheter for instillinger. Tenkte jeg skulle bruke 5-600 kr på dette. Jeg er ikke interessert i draft-N teknologien, ettersom jeg ikke har lyst til å bytte ut 5 nettverkskort til noe som kansje ikke vil fungere om ikke lenge. Så det jeg trenger er en rask og stabil ruter med grei rekkevidde og gode muligheter for å endre på avanserte instilinger. Lenke til kommentar
lawbringer Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Du kan jo prøve denne: Linksys router Men hvis internettet er tregt kan det jo være pga linja de kanskje, hvis du for eksempel har 2mbit linje osv Lenke til kommentar
covah Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Etter å ha testet en rekke forskjellige .11g routere, mener jeg at denne er blant de aller beste, men da først etter å ha blitt flashet med DD-WRT firmware. Lenke til kommentar
ttt Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Du kan sjekke ut Hardware.nos tips: http://www.hardware.no/artikler/traadlost_nettverk/3188 Det ser ut til at desse har fått gode karakterar. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Etter å ha testet en rekke forskjellige .11g routere, mener jeg at denne er blant de aller beste, men da først etter å ha blitt flashet med DD-WRT firmware. joda, linksys absolutt en av gutta, men buffalo har bedre følsomhet. Her får man kjøpt disse ferdig med DD-WRT ink. garanti. Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Takk for svar Er nok ikke linja, ettersom vi har "ADSL Mega Fri Fart" fra NGT på 20mbit(?). Av disse tror jeg det er Linksys WRT54GL som virker som det beste valget. Hvis jeg flasher den med ny firmware får jeg en ruter proppfull med instillingsmuligheter. Right? God natt! Endret 8. juni 2008 av lasjh2k Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Linksys WRT54GS vil gi deg svært mye for pengene. Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Hva er forskjellen på WRT54GL og WRT54GS? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Du kan bruke sammenligningsfunksjonen som er å finne i prisguiden: WRT54GL VS WRT54GS Det som jeg greier å se er at den dyreste modellen bruker "XPress" istedet for "Afterburner". Edit: Det er noen steder der det ikke står noe til sammenligning, men jeg vil gå ut i fra at det er noe som forsvarer prisforskjellen. Endret 8. juni 2008 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
maheath Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Anbefaler en WRT54GL med Tomato firmware, stabil og grei og mer enn nok av muligheter. Men er du datafreak så er jo DD-WRT mer fancy og avansert, men den gir ikke noe mer stabilitet eller hastighet enn det Tomato gir. Lenke til kommentar
haalo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Ville heller brukt OpenWRT enn DD-WRT, da det gir flere muligheter. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Er det også slik at GS-versjonen ikke kan utnytte custom-firmware? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg tror at det kan bli problemer med custom firmware på versjon 4 og senere, da disse har halvparten så mye RAM og flash-minne som tidligere modeller. Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Kan noen fortelle kjapt hva Tomato og DD-WRT er? Gir de bedre stabilitet og ytelse? Fungerer de på WRT54GL? Lenke til kommentar
Capa Barsavi Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Tomato og DD-WRT er vell linux-distrubisjoner av firmware til ruteren tror jeg. Tror jeg bestiller en WRT54GL i løpet av uka Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Tomato og DD-WRT er vell linux-distrubisjoner av firmware til ruteren tror jeg. Tror jeg bestiller en WRT54GL i løpet av uka Da har jeg handlet meg en WRT54GL. Ser ut til å være grei så langt, men jeg klarte ikke få MAC filtrering til å fungere. Det fungerte på en maskin, men ikke to andre. I tillegg er ikke signalstyrken noe å skryte av. Maskinen her står 3 meter klar luflinje til routern, og styrken er bare 60-70% Men men Er det noen vits å legge inn Tomato mtp signalstyrke? Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 MAC filtrering er ikke noe å satse på uansett, da det er svært enkelt sniffe opp hvilke MAC adresser som er i bruk, og deretter fake sin egne MAC adresse til en av disse. Har du ingen annen beskyttelse enn dette, tar det få minutter før man har full tilgang. Bruk heller WPA2 med AES kryptering. Kjenner ikke til Tomato, men med DD-WRT kan du selv justere opp signalstyrken. Regner med at det er noe lignende der. Dersom du har 60% signalstyrke på 3 meters avstand, er det noe galt. Har du sjekket om naboene dine feks. kjører på samme kanal som det du gjør? Det vil isåfall føre til endel støy, som reduserer signalkvaliteten. Har du mange nett i nærheten, bør du laste ned feks. Network Stumbler og sjekke hvilke kanaler som er i bruk. Velg deretter en kanal som enten ikke er i bruk, eller som brukes av et nett med lav signalstyrke (ps. det er bare kanal 1, 6 og 11 som ikke overlapper hverandres frekvenser, så du bør holde deg til disse). Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 MAC filtrering er ikke noe å satse på uansett, da det er svært enkelt sniffe opp hvilke MAC adresser som er i bruk, og deretter fake sin egne MAC adresse til en av disse. Har du ingen annen beskyttelse enn dette, tar det få minutter før man har full tilgang.Bruk heller WPA2 med AES kryptering. Kjenner ikke til Tomato, men med DD-WRT kan du selv justere opp signalstyrken. Regner med at det er noe lignende der. Dersom du har 60% signalstyrke på 3 meters avstand, er det noe galt. Har du sjekket om naboene dine feks. kjører på samme kanal som det du gjør? Det vil isåfall føre til endel støy, som reduserer signalkvaliteten. Har du mange nett i nærheten, bør du laste ned feks. Network Stumbler og sjekke hvilke kanaler som er i bruk. Velg deretter en kanal som enten ikke er i bruk, eller som brukes av et nett med lav signalstyrke (ps. det er bare kanal 1, 6 og 11 som ikke overlapper hverandres frekvenser, så du bør holde deg til disse). Takker for svar. Jeg endret kanal med en gang, men her i blokka mi er det kun ett(!) nettverk foruten mitt eget så det er nok ikke det. Lenke til kommentar
covah Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Ok, hvilke kanaler byttet du mellom? Bytter du mellom feks. kanal 10 og 11, har det sågodt som ingen virkning. Som jeg skrev, er det kun kanal 1, 6 og 11 som ikke overlapper hverandre. Er det andre nettet på kanal 11, bør du gå for kanal 1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå