Gå til innhold

Testet Creative I-Trigue 2.1?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg kjøpte denne pakken for ca. 1 mnd. siden. Kjøpsbeslutningen var svært enkel da det er de eneste høyttalerkittet jeg har sett på denne siden av 7K kr som matcher designet til skjermen min, Samsung SyncMaster 152T. Forøvrig det eneste høyttalerkittet til PC jeg har sett i salg som ikke har enten irriterende høy nerdefaktor, eller irriterende høy «couldn’t care less» faktor mht. design.

Jeg hadde i utgangspunktet ikke store forventninger til lydkvaliteten på settet, men de overrasket positivt (jess, jeg hadde forventninger i retning av det vanlige leketøyet som kalles for multimediehøyttalere). De låter åpent, klart og tydelig, om en noe slank i nedre mellomtone. Bassen er ikke noe å skrive hjem om, dels fordi den på alt annet en min.setting blir for dominerende, og dels fordi kassa er for dårlig dempet, så bassen som std. er svært svulmende og ukontrollert. Det hjelper betydelig å legge inn noe dempemateriale, men det er en viss risiko for varmgang da kjøleribben til forsterkeren er inne i basskassa og antagelig er avhengig av forholdsvis fri luftsirkulasjon (NB en slik mod. utføres på egen regning og risiko, i full visshet om at evt. garanti mm. går rett ut av vinduet i samme øyeblikk som skrutrekker møter skrue). Dessuten er det vanskelig å få till en god sammenheng mellom bass og resten av systemet. Hjemme hos meg står bassen rett bak skjermen, og det låter OK, men det er etter min smak langt i fra optimalt.

Forøvrig er kittet irriterende følsomt for utstråling fra mobiltelefoner. Jeg har ikke sjekket om det er EC stemplet, men denne overfølsomheten for radiostøy er nærmest kriminell. Minste avstand mellom mobiltelefon og høyttalerkittet er ca 1-1,5 meter for at sameksistensen skal være «problemfri».

Til prisen, dvs <1K kr, må jeg si at med en totalvurdering av lydkvalitet og design (evt. med unntak av subben), så er settet verd pengene. Men dette er under forutsetning av at nevnte mod av bassen gjennomføres og at støyplagene med nærgående mobiltelefoner kan aksepteres/håndteres.

mvh

Lenke til kommentar

Jeg vil påstå at «skurring i høyttalerne» i all hovedsak skyldes designfeil og inkompetanse hos vedkommende som har designet elektronikken. Det burde faktisk være helt unødvendig å ha problemer med skurring i høyttalere som er forårsaket av mobiltelefoner.

Stereoanlegget mitt skurrer for eksempel ikke, selv ikke på platespiller inngangen, selv ikke med full høyre dreining på volumkontrollen og selv ikke med mobiltelefonene tett innpå pickupen til platespilleren. Forsterkningen her er i størrelsesorden 10K ganger høyere enn i forsterkerkretsene til PC-høyttalerne og det kreves mao grovt regnet et støysignal som er tilsvarende lavere (1/10000) for å produsere like mye støy ut av høyttalerne.

mvh

Lenke til kommentar

Har vel egentlig null kompetanse på dete området, men våger meg på en komentar alikavell. Har lagt merke til at det skurrer veldig i 150kroners høytalerene til min lillebror med mobiltellefon. Derimot på stereoen min(som ikke er av spesiel høykvalitet, men ikke suge heller) eller på det bedre anlegget i stuen er det en lyd. Om det var slik at det ble skurring så burde det vel bli det på øretellefoner også? Ikke det minste tegn til forvregning i mine øretellefoner(sony mdr-605) når mobilen er i nærheten, standby eller samtale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...