Gå til innhold

Mye å hente ved bytte av minne?

basip

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og funderer på om det er noe særlig å hente ved å bytte ut mitt nåværende minne med noe nytt. Har fra før disse:

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 og lurer på å bytte til disse: OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

Er det noe å hente her bortsett fra økt mengde? Annen info som sikkert er greit å ha med er vel at jeg kjører x32 Vista på dette oppsettet:

Asus P5N-E SLI nForce-650i SLI 775

Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz @ 3 gHz

FOX+ GeForce 8800GTS 320MB GDDR3

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5

Er det evt en av de andre komponentene man heller burde byttet for å få litt mer "krutt"? Har ca 1500,- jeg kan tenkte meg å bruke.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er litt det jeg tenker også, at det aldri er dumt med mer :p

PC brukes vel ganske variert vil jeg si, spiller endel CoD 4 og pakker ut / ned store filer. Er det slik at Vista x32 bare takler 3GB minne? Hva skjer med resten i såfall?

Lenke til kommentar
Du har 320MB skjermkort så ( noen rett meg hvis jeg tar feil ) du vil ha ca. 3.2GB tilgjengelig minne i Windows.

Tror det ikke er sånn det funker, mener kun det er integrerte skjemkort som bruker av minnebrikkene. Ikke helt 100 % sikker men

Endret av XioX
Lenke til kommentar
Du har 320MB skjermkort så ( noen rett meg hvis jeg tar feil ) du vil ha ca. 3.2GB tilgjengelig minne i Windows.

Tror det ikke er sånn det funker, mener kun det er integrerte skjemkort som bruker av minnebrikkene. Ikke helt 100 % sikker men

Det er ikke sånn det fungerer.

Hvis jeg husker rett støtter 32bit totalt 4gb minne. Da må man så trekke fra eventuelle onboard løsninger, skjermkort + andre eventuelle pci-løsninger før man får den tilgjengelige RAM-mengden.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

32Bit viser 3,2gig minne, dette er fra personlige erfaringer med eget system, skjermkort og slike ting har ikke gjort at den varierer, har prøvd 64mb, 256mb og 512mb kort på systemet.

32Bit viser 3,2gig minne, dette er fra personlige erfaringer med eget system, skjermkort og slike ting har ikke gjort at den varierer, har prøvd 64mb, 256mb og 512mb kort på systemet.

Lenke til kommentar

Så med andre ord er det overkill å gå for 4GB med mindre jeg går over til 64bit. De resterende 800MB med minne brukes rett og slett ikke til noe.

Gjelder dette for spill også, om man endrer til 64bit OS får spill nytte av de resterende 800MB også?

Lenke til kommentar

Om du gidder å lese litt english:

Myth - "Windows XP does not support 4GB of RAM"

Reality - "On any 32-bit Operating System (not only Windows), you only have access to 4GB of address space by default. A 32-bit Operating System can actually handle 4GB of memory. The issue is the way in which the hardware allocates memory for its own resources. The hardware needs to allocate memory space to use for things like the PCI bus, BIOS, the video card and others. It allocates this from the address space presented to it, which is not necessarily the same as the amount of physical RAM installed. Also of note, it allocates this memory from top to bottom. The problem is, when you have 4GB of RAM installed, the amount of physical memory installed is the same as the address space. If you have 4GB RAM, and the hardware needs to allocate a large chunk of memory for its own use, and it does this from top to bottom, the memory that is blocked off starts at 4GB and allocates downwards. So, the final amount of RAM the OS will be able to see is the difference. This is because when it actually allocates for the physical RAM in the system, it has to skip the chunk that was blocked off by the hardware. Since a 32-bit OS can only see 4GB, the rest of the RAM is invisible because it is above the 4GB barrier. By using the /PAE switch, you enable the OS to see above this barrier, and you can see all of your RAM, sometimes. The real problem comes back to hardware. The OS can only handle whatever resources are shown to it by the hardware BIOS. If the hardware does not support a large enough addressing range, then it simply won't report anything above that so the OS is in the dark. If the hardware supports 36-bit PAE Intel Extensions or the AMD equivalent, and you use an OS that supports PAE, you should be able to enable both and see all of the RAM."

(Hentet fra http://home.comcast.net/~SupportCD/XPMyths.html).

Forøvrig ville jeg nok satset på å kjøpe raskere minne (PC8500) om jeg var deg...

Lenke til kommentar

Tror en kan bruke 32bits nøkkelen på samme versjon med 64bits. Bestilte nettopp en 64bits dvd fra mse med sp1 for den rette sum av 80kr, tasta inn min retail cd-key. Så satser på at jeg slipper å ringe kundeservice når jeg skal aktivere.

Er snakk om Home Premium dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...