Gå til innhold

pc3200 ram og båndbredde


Spirre

Anbefalte innlegg

først, alt jeg har i chieftechen min står i sign.

 

kjører standard innstillinger på cpu nå pga dårlig kjøling, dvs fsb 133*10,5

 

i følge sisoft sandra 2002 er max båndbredde 2126mb på rammen min, noe jeg ikke klager på siden rammen ikke går på mer enn pc2100 pga fsb

 

men den yter bare 1770mb når jeg kjører benchmarken i sandra

 

er det normalt, eller er det et av mange småproblemer med pc3200 ramen som melder i fra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel egentlig ikke offisiell støtte for PC3200 ram på KT400 brikkesett. Bygde en pc med et MSI kort med KT400 brikkesett. Der stod det et eller annet om at kortet kun støtta 400 MHz(PC3200) med en brikke. Der kjører jeg 1 stk 256 MB PC3200 på 400 MHz uten problem.

AMD XP 2100+(TB).

Lenke til kommentar

*printe ut svar og springe hjem :D*

 

vel jeg har ramen på "by speed" eneste jeg har endra på er cl fra 2,5 til 2 men da slo 3dmark 01 se seg av flere ganger så det funka ikke, tror i alle fall det var cl som gjorde det

 

men dere prøver da å fortelle meg at jeg kan i teorien kjøre rammen min på 400 (pc3200) selv om cpu går på 266? det eneste jeg gjør er å endre på ram instillinger i bios? kult 8)

 

redigert: da jeg putta inn brikke nr 2 så måtte den stå i dimm 3, sto den i dimm 2 fant hk bare brikka i dimm 1 (har 4 dimmporter totalt)

og det støter opp til xp2700+ 333 uten at jeg har flasha bios enda, bare for å ha opplyst om det

Lenke til kommentar

Du får ikke mer minnebåndbredde så lenge du ikke øker FSB´n din. Synes kansje du burde hatt rundt 200 MB/s mer, men dette kan ha noe med hva slags timings du kjører.

Selv om du hadde kjørt ramen på 400 Mhz så ville du fortsatt ikke fått noe særlig mer siden max teoretisk båndbredde med 133 Mhz fsb er 2128 MB/s.

Lenke til kommentar

vel timing er standard, jeg fant først i kveld ut hva dere mente med 2-2-2-5 eller lignende, og som jge sa, så kjører jeg begge de ram instillings delene på "by speed" som tilsier cl 2,5 for di 2 ble ustabilt og resten husker jeg ikke i hodet nå, kan skrive opp og ta med hit igjen så kan dere med litt mer peil komme med bedre forslag på hva den kan stå på

 

men jeg vet to ting, i stede for "by speed" kan den bla. stå på manuelt eller 133-166-200 også

 

er ikke noen av dere som har fet nok båndbredde til å dcc dere hit til meg en tur tilfeldigvis vel? tror det er et par andre ting biosen min kunne trengt å bli endra på også

 

ting hadde vært mye lettere om det ikke var ca 7km mellom dataen det gjelder og internett jeg bruker... :(

 

men for å sumere det hele opp litt, vil jeg få noe særlig mer effekt av rammen uten å øke fsb?

Lenke til kommentar

vel jeg var i bios 27 ganger kvelden etter at dere svarte meg sist, eller det føltes sånn ut i alle fall

 

fikk forandra på nesten alle innstillinger på rammen utenom cl og en annen liten ting, og de dere hex greine da, det ville jeg ikke rote med siden jeg ikke har snøring på hvodan jeg kan forbedre det

 

da jeg gjorde dette hadde jeg fsb på 146, som gir en max båndbredde på 2336mb. etter mange små endringer fikk jeg faktisk rammen opp på 2207/2070mb i sandra 2002 noe jeg likte veldig godt :D

 

men etter at jeg satte loop på demoen til 2001se så vet jeg ikke helt, den rakk å gå minst 5 ganger føre jeg sovna, men da jeg våkna sto skjermbeskytteren å gikk og 3dmarken var avslutta

mest sannsynlig er det cpu som ikke likte det, for kjølinga mi er det fremdeles en del å forbedre på, selv etter at jeg kjøpte nq silent ice, noe som bare var silent og ikke videre ice'ete :evil:

 

så nå kjører jeg fsb 133 standard og ram på uhm *prøve å huske* 1990/1850 eller.no som ikk eer helt å forakte siden det er mer enn 200mb bedre enn det var i utgangspunktet, og maskina er stabil også :)

 

men 3dmark'en min faller med over 1000 poeng da :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...