Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

E8400 stopper ved 3.4GHz - mandagsprosessor?

Anbefalte innlegg

Driver og leker meg med Fox One her nå, men så snart E8400'en når 3.4GHz på automatisk klokk så går det hele i bluescreen. Nå ligger den og putter på 3GHz(333x9), noe som forsåvidt er helt greit.

Men vil dere si at dette er en dårlig klokker? Er ikke så oppdatert som jeg har brukt å være, så tenkte jeg skulle forhøre meg :tease: Er det eventuelt slik at jeg bruker feil metode? Synes også det er litt rart at den nekter når temperaturen ligger på 45 grader..

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva legger du i automatisk overklokking?

Kan anbefale på det sterkeste å klokke manuelt i BIOS.

Sett først volten til en fast grense, og klokk ås langt du kommer. Når maskinen blir ustabil så øker du volten. Du kan jo starte med f. eks 1,35V. Da burde du komme relativt langt.

Men husk at også minnet og hovedkortet blir overklokket samtidig, og det kan nok lønne seg å senke minnehastigheten (divider).

For å sjekke om det er prosessoren som er problemet kan du senke multiplieren til prosessoren. Funker det fortsatt ikke, så er det ikke prosessoren.

Lenke til kommentar

Bruker Foxconn sitt eget program(Fox One), og bluescreenen hopper fram når den når 380x9(ca). Minnet er forøvrig Mushkin Enhanced DDR2 PC6400, så hvor langt det er mulig å gå med det aner jeg ikke(er ganske noob for å være ærlig).

Sitter og surrer i bios nå. Ser ut til at max multiplyer for HKet er 9, så er vel "CPU Frequency Setting" som må forandres på? Hva er en god start å sette her?

Endret av edge
Lenke til kommentar
Bruker Foxconn sitt eget program(Fox One), og bluescreenen hopper fram når den når 380x9(ca). Minnet er forøvrig Mushkin Enhanced DDR2 PC6400, så hvor langt det er mulig å gå med det aner jeg ikke(er ganske noob for å være ærlig).

Sitter og surrer i bios nå. Ser ut til at max multiplyer for HKet er 9, så er vel "CPU Frequency Setting" som må forandres på? Hva er en god start å sette her?

Er det safe å sette inn f.eks 400MHz(så det blir 3.6GHz) her?

Lenke til kommentar

ja, er CPU frequency (FSB) som du må forandre på.

400MHz burde ikke være noe stort problem nei, men husk å sett volten til noe, og ikke la den stå på auto. (så man har litt kontroll over hva maskinen setter den til)

Som sagt så ville jeg nok nedklokket minnet. Du trenger ikke overklokke dette enda. Først når du finner ut hvor mye hovedkortet og prosessoren er villig til å gå vil du øke hastigheten på minnet.

CPU frequency overklokker som sagt prosessor, minne og hovedkort på en gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6

Eg held også på med å overklokke E8400, men er heilt ny med overklokking. Er det glupt å sette volten til cpu til 1,35 med ein gong, eller gradvis?

Eg har hørt at det er smart å stille FSB:DRAM til 1:1, men finn ikkje kor eg kan stille dette inn i BIOS. Hovudkortet mitt er ASUS Maximus Formula.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

CPU:MINNE-ratio er ikke alltid bra å ha 1:1. Se hos meg.

44ghzmanqq1.jpg

Jeg har 1:1, rambrikkene er 800MHz-brikker på 978MHz. Jeg har volten på 2.2V for å klare boot og å skrive dette. Skulle gjerne fått rammen til lavere, gjerne standard, men er det noen som vet hvordan jeg får endret MHz på RAM nøyaktig uavhenging av FSB, som man kan på hovedkort med Phoenix-BIOS? Er jo AMI på Asuset mitt...

Gjerne 2:1 eller 3:2, da nærmer jeg meg ;) Kan ikke meg AMI, har alltid hatt Abit.

Å ja, har ikke stilt timings her, da ville han ikke boote

Endret av Seruka
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...