Gå til innhold

Minimal distro utan GUI

Anbefalte innlegg

Hei,

Eg jobbar for augeblikket med å lage ein kioskløysning, og har for lengst gitt opp å bruke Windows til dette. Det kjem til å koste meg dyrt, og dessuten er det berre unødvendig då linux er betre til dette (meiner eg).

Uansett, er ser for meg at det beste er å ha ei minimalistisk versjon av linux som ikkje har noko grafisk utsjåande. Er vil berre at maskinen skal starte opp i Firefox. Heilt automatisk, utan noko om og men. Er det mogleg? Og er det vanskeleg? Har ikkje jobba så mye i Linux før, så kanskje nokon kunne ha hjelpa meg?

Og ein ting til, bedrifter har lovt å bruke dette? Om det er snakk på ei maskin eller to? Så lenge eg ikkje tek meg betalt for løysninga?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei,

Eg jobbar for augeblikket med å lage ein kioskløysning, og har for lengst gitt opp å bruke Windows til dette. Det kjem til å koste meg dyrt, og dessuten er det berre unødvendig då linux er betre til dette (meiner eg).

Uansett, er ser for meg at det beste er å ha ei minimalistisk versjon av linux som ikkje har noko grafisk utsjåande. Er vil berre at maskinen skal starte opp i Firefox. Heilt automatisk, utan noko om og men. Er det mogleg? Og er det vanskeleg? Har ikkje jobba så mye i Linux før, så kanskje nokon kunne ha hjelpa meg?

Og ein ting til, bedrifter har lovt å bruke dette? Om det er snakk på ei maskin eller to? Så lenge eg ikkje tek meg betalt for løysninga?

Går helt fint å få X til å starte opp kun Firefox istedenfor et helt skrivebordsmiljø.

Og ja, bedrifter kan ta det i bruk, og du kan ta betalt for det. (Sålenge du ikke endrer kildekode og selger det endrede produktet uten å gi ut kildekoden til dine endringer)

Lenke til kommentar

Nå har eg lagt inn Debian i ein virtuell maskin. Kva gjør eg nå? Skal eg legge inn Matchbox? Korleis legg eg inn den? Fungerer ikkje med apt-get eller aptitude install kommando iallefall!

Edit: Eg kikka litt på noko som så ganske så lovande ut, nemleg Morphex. Det heile så ganske så enkelt ut, og fungerte godt i Vmware. Uansett, eg ynskjer å redigere bootsplashen og bakgrunnen, noko som skal vere enkelt ifølge DENNE guiden. Problemet er berre at eg ikkje forstår korleis eg går fram, kva i alle dagar er isomaker for eksempel. Kan nokon forklare ein nybegynnar korleis han går fram? Må eg gjere dette på ein anna linuxmaskin? Takker for all hjelp her ;)

Endret av steffenz
Lenke til kommentar
Isomaker er, etter hva jeg husker, et program som lar deg tilpasse OSet slik du vil, for så å lage en installerbar cd/dvd av det, slik at du kan installere det på de Pcene du vil.

Kor får eg tak i dette? Kan eg ha det i Windows, eller krev det linux?

Er det ikke bare å kjøre en serverinstallasjon av en eller annen distro og installere X, for å så laste inn Fx istedenfor en vindusbehandler?

Kan du utdype dette i stor grad? Eg trur eg forstår, men korleis i alle dagar går eg fram?!

Lenke til kommentar

X kommer også med en vindusbehandler, TWM tror jeg den heter. Men tror det skal gå greit å bare skrive "exec firefox" i .xinitrc

Steffen, du laster ned f.eks. Ubuntu Server Edition, eller Debian eller noe sånt. Så når du er ferdig med innstallasjonen skriver du inn "sudo aptitude install x-server firefox" eller hva det er X-pakken heter.

Deretter bruker du nano eller en annen editor til å redigere .xinitrc:

"nano ~/.xinitrc

Skriv inn "exec firefox" og sørg for at det bare er én exec-kommando. De andre kan du sette # foran.

Så skriver du inn "startx" for å sjekke om det funker. Hvis det funker bra laster du ned slim og legger slim i daemonlista. Aner ikke hvor den er i Ubuntu. Har Ubuntu rc.conf? *Vant med Arch*

slim er en enkel login-manager. Slik at du slipper å skrive inn "startx" hver gang du logger deg på.

Lenke til kommentar

Både i Ubuntu Hardy og Debian Etch heter pakken for X xorg :)

Sannsynligvis så ønsker steffenz at en bruker automatisk blir logget inn ved boot, vil jeg tro? Kanskje slim har støtte for det?

EDIT: hvor pleier evt rc.conf å ligge?

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Ser ut til at tilgjengelig daemons ligger i mappen /etc/init.d, og så later det til å være Upstart som starter/stopper de. Har aldri brukt noe annet enn KDE sitt grafiske verktøy for å endre det *noob*, men her er en innføring i alle fall: http://www.linux.com/feature/125977

Det er vel noen mer erfarne Ubuntu brukere som vet noe om dette vil jeg tro.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...