Gå til innhold

Til dere som lar PC/server stå på hele døgnet...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-p4PIYwb6

En vanlig harddisk vil nok klare seg ganske lenge. Men f.eks Bittorrent som står på hele tiden korter vel ned levetiden da disken er i bruk hele tiden.

Lenke til kommentar

Det er mange faktorer som er avgjørende for levetiden til en harddisk. Skal man f.eks. avgårde i en halvtime, så lønner det seg ikke så slå av maskinen. Det er fordi det "sliter" på delene å få strøm tilkoblet (sånn enkelt sagt). Hvor denne grensa går, er det sikkert andre som har bedre oversikt over enn meg. Det kan godt være at denne grensa går ved 2-3 timer eller mer.

En annen ting, som Google nylig fant ut, var at harddisker har det best når de hverken er for varme - eller for kalde! Så ikke kjøl ned harddisken for mye heller.

Jeg har selv 3 maskiner stående og gå til enhver tid (og 1 som jeg slår av om natta bl.a.). Levetiden på harddisker er begrenset, så eldre harddisker blir flyttet "bakover" til mindre viktige oppgaver jo eldre de er. Og ja, det er helt vanlige harddisker i alle 3 maskinene.

Lenke til kommentar
...bruker dere vanlig HDD eller de som er beregnet til å kjøre 24/7? Er litt bekymret over levetiden til min samsung disk. Mener å ha hørt at HDDer bør slås av etter 8 timer...

Du kan ta det ganske med ro. Jeg kan ta et eksempel for Western Digital 500GB S-ATA II 7200 RPM se link:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=45747

Denne disken skal tåle 50 000 start / stopp og har en feiltoleranse for uopprettelige feil som 1 per 10^15 antall timer. Dvs. at disken mest sannsynlig varer ut over din levetid ved normal drift, også ved 24/7. Harddisker trenger ikke å slås av, men hvis de skal være på 24/7 så er det en fordel at man holder seg godt under max anbefalt temperatur. Disken jeg viser til har 3 års garanti fra fabrikk, men i praksis har den 5 år (reklamasjon på fabrikasjonsfeil) siden den er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år. Jeg vil tror at Samsung har lignede specs for sine disker. Jeg har disker fra 1988 som ennå kjører uten å ha hatt problemer. Dagens disker er av en mye bedre kvalitet. En annen sak er at man nok bør slå av maskinen når man ikke bruker den av miljømessige hensyn.

Lenke til kommentar

interessant...

forøvrig ligger HDD temp på 39-40 C, rundt 35 i vinterhalvåret.

den står mye på fordi jeg benytter remote desktop fra jobben og at jeg bruker PCen i tide og utide så det blir til at jeg sjelden slår den av.

Lenke til kommentar

jeg vet ikke helt nyaktig, men det er ikke umulig. mine ligger mellom 30 og 40 for det meste, et par er rett under 30 vanligvis. har ikke hatt problemer enda. raptor disken min, den gamle 74gb typen som jeg har hatt siden september 2004, har stått på omtrent siden den ble kjøpt med en arbeidstemperatur på mellom 25 og 30 grader. aldri hatt problemer med den.

Lenke til kommentar

Harddisker er forbruksvare med en begrenset levetid. De kan leve alt fra to timer til 10 år. Jeg har flere gamle, trege disker som fortsatt spinner igang når jeg starter dem. Det synes jeg igrunn er litt rart, ettersom de har operert i veldig høy temperatur, 16 timer om dagen i mange år.

Det greieste er å sette de i RAID, slikt at prosedyren ved et diskkrasj kan sammenlignes med utskifting av en lyspære.

Ikke regn med at harddisken din holder i en evighet; ta backup eller RAID - men gjør begge delene.

Lenke til kommentar

BTW:

Er 36000 driftstimer på en harddisk mye?

Når jeg leser av s.m.a.r.t. dataene i speedfan på en Maxtor 200GB disk jeg har, står det at disken er blitt gammel?

Det er forøvrig også sektorfeil på disken. Noen som vet om et verktøy som tvinger disken til å scanne og ta i bruk en reservesektor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...