Krokn Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Hei Jeg har nå kjøpt og installert ny prosessor av slaget core 2 duo e8400 på PC-en. Jeg har forstått at er speedstep på denne som reduserer effekten på denne når ikke brukt for det. Men det jeg lurer på, som ikke klart å finne, er hvordan gjør dette. Er det gjennom multiplier eller bus speed? Nå har jeg core speed: 2400 MHz Multipler: x 9.0 Bus Speed 266,7 MHz Er dette riktig? Jeg har også Asus P5W DH Deluxe hovedkort med 1066,7 MHz FSB. Er støttet av hovedkortet (i følge produsenten), men skal vel ikke ha noen innvirkning på dette dette her? Er vel bare kontakten mellom andre deler av maskinen? Har også problemer med oppstarten, spesielt etter restart. Helt i starten der har "bios start" el hva det kalles så stopper det helt opp. Kan også hende at ikke får opp noe på skjermen i hele tatt, altså den er svart. Må da tvinge restarte PC-en med å slå den helt av, og da fungerer den igjen. Dette skjedde etter oppdatert prosessoren. Er det noen sammenheng her, eller med det over? Lenke til kommentar
Krokn Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 Oppdater bios! Det har allerede gjort, til siste som er ute. Lenke til kommentar
Parapraxis Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 Speedstep går av seg selv tror jeg. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 10. juni 2008 Del Skrevet 10. juni 2008 (endret) For å besvare et av dine spørsmål så fungerer speedstep ved å dynamisk slå ned multiplieren til minimum (6x) når den merker at du uansett ikke bruker i nærheten av 100% (dvs. det meste av desktop bruk). Det sparer strøm og holder prosessoren kaldere når den ikke jobber fullt. Speedstep slår opp og ned multiplieren ganske så raskt, så vanligvis vil den ikke slå ned multiplieren når faktisk trenger fulle krefter og den tar bare 1-2 sekunder for å slå over i full ytelse. Skulle du likevel ikke like denne featuren så kan du disable den i BIOS om du vil. Anngående det andre problemet du nevner så er det for lite info å si noe generellt om. Jeg ville sjekket forumet til det spesifikke hovedkortet som du bruker sidne det høres mest ut som en "quirk" som er spesifikt til en viss serie hovedkort. Entusiastmiljøene identifiserer fort slike feil og finner ofte workarounds på det, men jeg kjenner ikke denne spesifikke feilen for ditt hovedkort så du må nok lete litt selv der Jeg har også Asus P5W DH Deluxe hovedkort med 1066,7 MHz FSB Dette kan nok ikke stemme. FSB = Front side bus, og er samme som bus hastigheten du selv nevnte (altså 266Mhz standard). 1066Mhz maks FSB hadde gjort dette kortet mer enn dobbelt så bra som de beste kortene på markedet så det stemmer nok ikke DU kan nok heller forvente å nå FSB taket rundt 400-450 på et slikt kort om jeg husker riktig, hvilket forøvrig er massevis av rom til å overklokke opp fra default 266. 1066Mhz refererer nok heller til maks RAM frekvens vil jeg tro (som er støttet offisiellt). Du kan som regel gå mye høyere enn hva som er offisiellt støttet dog. Du har eksempelvis sikkert ikke offisiell støtte for mer enn maks 333Mhz FSB (om ikke det er bare 266Mhz), men kortet vil kunne gå mye lengre enn som så. -Stigma Endret 10. juni 2008 av Stigma Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå