Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Overspenning - vanlig forsøk på ansvarsfraskrivelse?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Her en kveld tok Mac-en min brått kvelden. Den slo seg rett av og sikringa gikk.

Etter å ha slått på sikringa igjen, var maskina død.

 

Jeg forhørte meg litt med folk som er mer datakyndige enn meg, og det regnes som sikkert at det er maskinens egen strømforsyning som plutselig har sagt takk for seg.

 

Den blir levert inn til Eplehuset, og siden den er under 4 år regner jeg med at reperasjon går under reklamasjonsretten i forbrukerkjøpsloven (som er 5 år).

Dvs. regner med og regner med... Det jeg iallfall regner med, er at dette ikke skal bli enkelt. Apple er jo ikke akkurat viden kjent for strålende kundeservice når det kommer til det å klage på noe som ikke funker lenger.

 

Etter at de har sett på den, sier de at reperasjon vil koste meg 4000,- eller 16 000,- hvis hovedkortet har gått. Siden maskina tok kvelden pga. overspenning (!?), dekkes ikke dette av forbrukerkjøpsloven.

 

Overspenning sier de altså, helt sikker i sin sak, det er visstnok ingen tvil, ingenting å diskutere.

 

Jeg tar kontakt med Hafslund, som sier at nei, det har ikke vært overspenning i strømnettet den aktuelle kvelden.

Dette forteller jeg Eplehuset, men nå har de bestemt seg for ikke å svare meg mer på mine henvendelser.

Det er over 3 uker siden jeg leverte inn maskina, og det er 2 uker siden Eplehuset gadd svare meg på mail.

 

Han jeg snakka med hos Hafslund sier at det å si at "her har det vært overspenning i nettet, og reperasjon dekkes derfor ikke av forbrukerkjøpsloven", er et ganske så vanlig forsøk på ansvarsfraskrivelse fra verksted/forhandler.

Ja, tenkte jeg det ikke.

Er det ikke slik at de isåfall må kunne dokumentere at det har vært overspenning? Jeg kan på min side dokumentere at det ikke har vært det.

 

I morgen har jeg tenkt å ringe Forbrukerrådet. Jeg har vært på ferie, og har dessverre ikke kunne gjøre dette før nå.

Jeg er ganske sikker på at det ikke er første gang de har hørt om slike forsøk på å unndra seg ansvar. Apple er, som vi vet, ikke alltid velvillig innstilt til å følge norsk lov. De vil selvfølgelig prøve seg, og satse på at kunden er dum nok til å neie pent, si takk, og slenge 16 000,- på bordet for noe som er en maskinvare/produksjonsfeil, og slett ikke kundens feil.

 

Noen tanker rundt dette?

 

- Zonnibel -

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier at sikringa gikk - sikringer går som følge av overspenning de, det er jo derfor vi har sikringer, så ikke hele husets elektronikk skal ta kvelden :).

 

Jeg synes forklaringen om overspenning høres sannsynlig ut.

 

MEN - om det er slik du sier, at Hafslund kan dokumentere at det ikke har vært overspenning i dette området den kvelden, så skaffer du denne uttalelsen skrivlig. Til slutt skriver du at saken oversendes forbrukerrådet om du ikke får svar innen 7 virkedager, eller de ikke ønsker å godkjenne reklamasjon.

 

Skriv så et reklamasjonsbrev, der du beviser at det ikke er som følge av overspenning at mac'en har tatt kvelden. Ta dette med sammen med dokumentasjon, og lever til Eplehuset.

 

Så får du bare kjøre løpet ut, ta de til forbrukerrådet, og videre til forbrukertvistutvalget om du ønsker å få de tvunget til å fikse dette for deg.

 

For å svare på spørsmålet ditt: Nei, det er kun de første 6 månedene etter kjøp at selger har bevisbyrden. Etter det er det du som kjøper som har det.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Takk for svar :)

 

Ja, det er heldigvis slik at Hafslund kan dokumentere at det ikke har vært overspenning i nettet. De sender meg dette skriftlig i morgen, mandag.

Det er heller ingenting annet som tilsier at det skal ha vært overspenning (samboeren min er elektriker og burde vite hva han snakker om).

 

Dokumentasjonen fra Hafslund sender jeg Eplehuset i morgen.

Og ja, jeg kontakter Forbrukerrådet, og sender om nødvendig saken videre til Forbrukertvistutvalget.

 

Ang. bevisbyrden så synes jeg det er ille om de/noen bare kan påstå hva som helst, og så er det opp til meg å skulle bevise det motsatte. Hva om det er ting som rett og slett ikke lar seg bevise? Hvis det er slik som du sier, så risikerer jo kunden å bli sittende med hele mustasjen i postkassa, okke som?

 

Forbrukerrådet må da ha en stor bøtte av liknende saker liggende, og kanskje særlig hva gjelder Apple...?

For hvordan kan egentlig Apple, år etter år, prøve å snike seg unna norsk forbrukerlov (som det har vært en del snakk om), og få lov til å ture fram etter sitt eget (amerikanske) forgodtbefinnende?

 

- Zonnibel -

(glad i Mac, men ikke i Apples kundebehandling og service)

Lenke til kommentar
Takk for svar :)

Ang. bevisbyrden så synes jeg det er ille om de/noen bare kan påstå hva som helst, og så er det opp til meg å skulle bevise det motsatte. Hva om det er ting som rett og slett ikke lar seg bevise? Hvis det er slik som du sier, så risikerer jo kunden å bli sittende med hele mustasjen i postkassa, okke som?

 

Forbrukerrådet må da ha en stor bøtte av liknende saker liggende, og kanskje særlig hva gjelder Apple...?

For hvordan kan egentlig Apple, år etter år, prøve å snike seg unna norsk forbrukerlov (som det har vært en del snakk om), og få lov til å ture fram etter sitt eget (amerikanske) forgodtbefinnende?

 

- Zonnibel -

(glad i Mac, men ikke i Apples kundebehandling og service)

Var kanskje litt uklar her. Forbrukerkjøpsloven sier følgende:

§ 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

 

Det betyr at selger har bevisbyrden innenfor de første 6 månedene.

 

Etter dette trenger de kun sannsynligjøre, altså nytter det ikke bare å påstå at det er pga væskeskade at skjermen ikke fungerer lenger, de må vise til korrosjon osv inni maskinen - det er sannsynliggjøring :). Og det bør være fagmenn som uttaler seg, altså verksteder osv...

 

Så nei, de kan ikke påstå hva som helst - men at overspenning kan ha tatt knekken på pcen din er faktisk en mulighet her, det er tilogmed sannsynlig etter hva jeg kan skjønne - da er det bra at du kan bevise at så ikke er tilfelle - dette vil gi deg en god sak i FTU (selv om du nok kan tape der og).

 

Når det gjelder forbruker-rett og Apple, husk at Apple ikke var store i norge for 4 år siden. Da solgte de kun Ipod, og var igang med å øke markedsandelen sin kraftig på mp3-spillere osv, det var rundt da det eksploderte. Mac på den tiden var som oftest brukt i bedriftsmarkedet, ikke blant forbukerne, bortsett fra deg og andre "fanboys" (unnskyld, misforstå meg rett her :)).

 

Dette betyr at vi vil ikke se et skred av Apple-saker før nå og framover - og Apple vil bli etterhvert tvunget til å endre seg.

 

HUSK EN TING: Eplehuset er ikke Apple-eid. Elkjøp har like mye med apple å gjøre som eplehuset har det, selv om mange tror at Eplehuset og Apple er akkurat det samme.

 

Dette betyr at uansett hva Apple sier, kan du forholde deg til eplehuset uansett, og be de løse saken din selv om Apple er uenig i norsk lov :). Eplehuset er nemlig selv ansvarlig for å forhandle sine rettigheter mot Apple.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Du sier at sikringa gikk - sikringer går som følge av overspenning de, det er jo derfor vi har sikringer, så ikke hele husets elektronikk skal ta kvelden

 

Kortslutning i PSU kan også være årsaken. Dette hender ny og ne..

Har byttet ut ørten PSU-er grunnet slike feil.

Lenke til kommentar
Du sier at sikringa gikk - sikringer går som følge av overspenning de, det er jo derfor vi har sikringer, så ikke hele husets elektronikk skal ta kvelden

 

Kortslutning i PSU kan også være årsaken. Dette hender ny og ne..

Har byttet ut ørten PSU-er grunnet slike feil.

Jeg er ikke så veldig teknisk opplyst... Er PSU det samme som strømforsyning/power supply?

Lenke til kommentar
Du sier at sikringa gikk - sikringer går som følge av overspenning de, det er jo derfor vi har sikringer, så ikke hele husets elektronikk skal ta kvelden

 

Kortslutning i PSU kan også være årsaken. Dette hender ny og ne..

Har byttet ut ørten PSU-er grunnet slike feil.

Jeg er ikke så veldig teknisk opplyst... Er PSU det samme som strømforsyning/power supply?

 

Jepp :) Har lite tro på at overspenning i strømnettet har karva maskinen din.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jepp.

 

Og ja, selvsagt slår sikringen ut ved overspenning i nettet sikringen styrer. Det er jo hele jobben dens.

 

Det kan så være, men da Troms Kraft engang på 90-tallet kjørte en kort spike på 360-70 volt på nettet der jeg bodde gikk en del ting til h... før sikringene rakk å slå ut. Jeg fikk erstattet alt med nytt, det skal sies.

 

Edit: nå for tiden er det vel utbredt med overspenningsvern som skal ta seg av sånt.

Endret av konungr
Lenke til kommentar
Jepp.

 

Og ja, selvsagt slår sikringen ut ved overspenning i nettet sikringen styrer. Det er jo hele jobben dens.

Nei, sikringen sjekker strømgjennomgangen de gitte kursene, og sjekker om de stemmer overens med det kabelen er beregnet for av tverrsnitt, materiale og omgivelse for å hindre brann.

Lenke til kommentar
Du sier at sikringa gikk - sikringer går som følge av overspenning de, det er jo derfor vi har sikringer, så ikke hele husets elektronikk skal ta kvelden

 

Kortslutning i PSU kan også være årsaken. Dette hender ny og ne..

Har byttet ut ørten PSU-er grunnet slike feil.

Jeg er ikke så veldig teknisk opplyst... Er PSU det samme som strømforsyning/power supply?

 

Jepp :) Har lite tro på at overspenning i strømnettet har karva maskinen din.

Nei, ikke jeg heller. Men Eplehuset påsto det fra første dag. Selvfølgelig. De vil jo ikke ta kostnadene ved reparasjon uten først i det minste å forsøke og få kunden til å ta dem...

 

Jeg ringte forøvrig Eplehuset i dag (etter 2 og ei halv uke uten svar på noen mail jeg sendte), og de kunne fortelle at de nå hadde sendt henvendelse om saken til Apple. Wow... det tok dem bare 3 uker å kontakte leverandør.

Maskina har vært hos dem i snart 4 uker, og jeg begynner så smått å bli suicidal. Men jeg fikk iallfall forhåpninger om lykkelig slutt, da han jeg snakka med sa at det kunne se ut som dette var noe som kunne gå som en reklamasjonssak :D

 

Det håper jeg sterkt og inderlig. Overspenning my ass :mad:

Lenke til kommentar

Det som mest sannsynlig har hendt her er at en kondensator i strømforsyningen din har tatt kvelden. Dette er veldig vanlig på litt eldre strømforsyninger, og der jeg jobber så er defekte strømforsyninger noe av det mest vanlige.

 

Når en strømforsyning kortslutter, så er det absolutt ikke uvanelig at sikringen tar kvelden. Dette er helt klart det mest sannsynlige hendelsesforløpet. Spesielt når du har bekreftelse fra Hafslund at de ikke hadde overspenning på nettet i den perioden. Videre oppfattet jeg det som at det kun var maskinen som ikke ville skru seg på igjen. Hadde det vært noe annet som hadde vært årsaken til overspenningen ville du ha sett dette.

 

Kort fortalt: PSU tar kvelden og tar med seg sikringen. Dette er veldig vanlig på eldre strømforsyninger. Ingenting annet har blitt ødelagt i huset, og Hafslund bekrefter at det ikke var noen problemer med nettet.

 

Vær også oppmerksom på at en kortsluttet PSU kan ha dratt med seg hovedkort og annet inne i maskinen. Derfor kan det bli en dyr affære for Eplehuset. Stå på krava dine. Jeg mener at du har en veldig god sak her.

 

Edit: Det kan godt hende at Eplehuset kan finne på å si at det var unormalt med støv inne i maskinen som forårsaket kortslutningen, men det er en annen story vi kan ta senere om det viser seg å være slik.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Det som mest sannsynlig har hendt her er at en kondensator i strømforsyningen din har tatt kvelden. Dette er veldig vanlig på litt eldre strømforsyninger, og der jeg jobber så er defekte strømforsyninger noe av det mest vanlige.

 

Når en strømforsyning kortslutter, så er det absolutt ikke uvanelig at sikringen tar kvelden. Dette er helt klart det mest sannsynlige hendelsesforløpet. Spesielt når du har bekreftelse fra Hafslund at de ikke hadde overspenning på nettet i den perioden. Videre oppfattet jeg det som at det kun var maskinen som ikke ville skru seg på igjen. Hadde det vært noe annet som hadde vært årsaken til overspenningen ville du ha sett dette.

 

Kort fortalt: PSU tar kvelden og tar med seg sikringen. Dette er veldig vanlig på eldre strømforsyninger. Ingenting annet har blitt ødelagt i huset, og Hafslund bekrefter at det ikke var noen problemer med nettet.

 

Vær også oppmerksom på at en kortsluttet PSU kan ha dratt med seg hovedkort og annet inne i maskinen. Derfor kan det bli en dyr affære for Eplehuset. Stå på krava dine. Jeg mener at du har en veldig god sak her.

 

Edit: Det kan godt hende at Eplehuset kan finne på å si at det var unormalt med støv inne i maskinen som forårsaket kortslutningen, men det er en annen story vi kan ta senere om det viser seg å være slik.

Takk for godt, utfyllende og forståelig svar.

Jeg takker for alle svar, selv om noen av de andre svarene her kanskje går lettest hjem hos elektrikere og andre spesielt interesserte :roll:

 

Du jobber med dette sier du?

 

Det er riktig oppfatta at det kun var den maskina som ikke ville slå seg på igjen.

Jeg hadde denne (MacBook-en jeg heldigvis har, så jeg iallfall kommer meg på nett!) på samme sted/samme sikring, men den var det bare å slå på igjen.

 

Jeg visste ikke at defekt strømforsyning var såpass vanlig. Men jeg fikk med en gang opplyst av kjente, at det virket som det mest sannsynelige. Eplehuset ga derimot grei beskjed om at kortslutninga skyldtes overspenning, og... case closed.

Jeg har vel ikke alltid vært like begeistra for Hafslund, men nå er jeg veldig glad i dem :love: Jeg har fått den skriftlige bekreftelsen jeg trengte.

 

Merkelig at du skulle si det forresten, for bortsett fra det med overspenning, sa de også at det var mye støv inni maskina... Veldig mye kunne det ikke være, for den har blitt støvsugd med (u)jevne mellomrom.

Er dette også en kjekk og grei måte å prøve å få ansvaret for feilen over på kunden...?

 

Yess - jeg står på krava. Be bloody sure :D

Lenke til kommentar

Håper det går greit med reklamasjonen.

 

Her er noen momenter som kan være viktig for å forhindre denslags hendelser.:

 

Husets utstyr.:

Overspenningsvern

Jordfeilbryter

Det vil alltid være gunstig å ha datamaskinen koblet til kurs kun for denne alene.

 

I tillegg kan man skaffe seg koblingsboks for tilkobling av Pc, skjerm og printer som har egen sikring.

 

Pc en bør ikke stå i et rom hvor det er teppe på golvet.

Hvis det er det lades man opp med statisk elektrisitet før man setter seg ved pcen.

Svært mange av skadene på elektronisk utstyr skyldes statisk elektrisitet.

Skader av statisk elektrisitet kan ødelegge pcen med en gang eller svekke enkeltkomponenter slik at det svikter etter noe tid.

 

Håper du finner noen momenter her som du kan dra nytte av videre.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Merkelig at du skulle si det forresten, for bortsett fra det med overspenning, sa de også at det var mye støv inni maskina... Veldig mye kunne det ikke være, for den har blitt støvsugd med (u)jevne mellomrom.

Er dette også en kjekk og grei måte å prøve å få ansvaret for feilen over på kunden...?

For mye støv kan være årsaken til at utstyret har tatt knekken. Dette fordi varmen bygger seg opp, og varme reduserer levetiden på komponenter. Om de kan avslå reklamasjonen din på dette grunnlaget er avhengig av flere faktorer. Ble du informert om at du selv måtte stå for vedlikehold inne i maskinen når du kjøpte den? Man kan ikke forvente at forbruker vet og gjør dette på eget iniativ. Må den til verksted for dette, så må det opplyses om. Hvor mye støv er det snakk om? Det er normalt at støv vil samle seg inne i maskinen da den fungerer som en støvsuger. Er det veldig mye støv inne i maskinen noe som tilsier at den har blitt brukt i et miljø den ikke er laget for, så har du en svak sak. Dvs. om den har stått på et gulvteppe og/eller du har katt/hund.

 

Vær oppmerksom på at det skal mye til for at støv fører til en kortslutning. Støvet må da være fuktig slik at det blir strømførende. Ellers vil det bare få opp temperaturen som går ut over levetiden til komponenter. Litt støv er naturligvis vanlig, men er det så tett at viftene nesten ikke går rundt er det ikke naturlig. På en annen side må det da tas forbehold om forbrukeren skal måtte forventes å åpne maskinen selv for renhold. Er det ikke forventet, eller forbruker ikke har mulighet grunnet plombering/tap av garanti så er det en annen sak.

 

Et siste lite tips: Ikke bruk støvsuger for å fjerne støv! Det skaper bare en hel haug med statisk elektrisitet mellom støvsugeren og maskinen. Statisk elektrisitet er døden for mange komponenter. Bruk heller trykkluft på boks.

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Er det veldig mye støv inne i maskinen noe som tilsier at den har blitt brukt i et miljø den ikke er laget for, så har du en svak sak. Dvs. om den har stått på et gulvteppe og/eller du har katt/hund.

 

Litt støv er naturligvis vanlig, men er det så tett at viftene nesten ikke går rundt er det ikke naturlig.

 

Et siste lite tips: Ikke bruk støvsuger for å fjerne støv! Det skaper bare en hel haug med statisk elektrisitet mellom støvsugeren og maskinen. Statisk elektrisitet er døden for mange komponenter. Bruk heller trykkluft på boks.

Nei, så vidt jeg kunne se var det ikke mye støv i det hele tatt. Litt var det nok, men ikke "så tett at viftene nesten ikke går rundt". Ikke har jeg gulvteppe, og ikke katt/hund heller.

Trykkluft på boks har jeg aldri hørt om - men nå har jeg det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...