Gå til innhold

Program til å lage spill med!


Anbefalte innlegg

Hvis du bestemmer deg for å lære deg C++ (som er etter min mening det beste valget), og finner ut at det er litt for vanskelig. Men du gir ikke opp. Jeg tror her at det beste valget vil være å prøve noe annet, noe lettere, istedet for å stoppe opp og begynne igjen senere. Dvs. at VB kunne vært et godt valg. Men om du takler C++ fint, kan likegodt bare fortsette, om du ikke trenger VB-kunnskaper.

 

C++ er for øvrig nesten identisk med JAVA.

 

Den var vel litt drøy :wink: Men støtter ditt synspunkt i denne saken Erling! Man må ha gode kunnskaper i bånn for å lage spill. Hvis det er så forbanna enkelt, kan du ikke lage noe for oss da Toa? :D

 

Har jeg sagt det er enkelt?! Har jeg sagt at man ikke trenger basiskunnskaper innen programmering for å programmere?! UnrealScript er jo bygget på Java/C++ syntax, så du kommer jo absolutt ingen vei utenom uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*lurer på om jeg er den eneste av oss som ikke kan noe som har mista sporet*

 

Korrekt meg hvis jeg tar feil, C++ er bra å lære seg og man har da mulighet til å bygge videre fra det, men hvis man velger en grafikkmotor er man tvunget til å holde seg innenfor rammene den har?

 

Alt kommer an på hvilket nivå man velger å legge seg på. Windows har også rammer, så vil du virkelig ha muligheter så kan du ta fram assembleren og lage et egen operativsystem. Da har du masse muligheter.

Lenke til kommentar
Det er vanskelig å holde motivasjonen oppe når man skal lære seg noe nytt, og ikke ser umiddelbare resultater. Derfor kan C++ være tungt å lære seg på egenhånd. VB er raskere å komme igang med, og du kan også programmere DirectX i VB. Greit nok at C++ er raskere og kraftigere enn VB, men til enkle spill burde VB egentlig holde i massevis.

 

Helt enig. Tror jeg har, som mange andre, sporet litt av. Akkurat som du sa: Denne diskusjonen dreier seg om å lage et spill, helst så enkelt som mulig. Folk (inkludert meg) snakker som om at han som startet posten planla å bli spillprogrammerer.

 

Synes fortsatt rådet mitt er bra :), men til en som bare skal prøve å lage et spill, holder VB og DirectX i massevis, men om det bare er småtterier, er vel kanskje det å lage en modul, eller bruke programvaren som følger med UT 2003, nok.

Lenke til kommentar
Hva går denne diskusjonen ut på?!? En fyr spør om et verktøy for å lage et GTA spill. Dere sier han skal lære seg C++ og DirectX, og at 3D programmering er for de virkelig begavete. I tillegg sier du at alle kan lære seg UnrealScript. Javel?! Hva bør han da velge?

 

Det var du som tok diskusjonen til det nivået. Jeg snakket aldri om 3D-motorer eller UnrealScript før munnen din begynte å løpe.

 

Dette har ikke noe med saken å gjøre. Skal du lage noe fra grunnen av må en selvfølgelig kunne DirectX. Men hvorfor er det så vanvittig viktig for deg at alt skal gjøres fra grunnen av? Javel, så ser det pent ut på CV'en din, men det går faktisk an å bruke andre verktøy. Mener du at de som har laget Tactical Ops og Strike Force er noobs fordi de bruker UnrealScript?

 

Fordi jeg vil ikke la vedkommende influeres av din vranglære! Skal man lære seg noe i livet, lønner det seg å begynne fra bunnen av! Mener du noe annet kan du vær så god holde slike ting for deg selv. Alle med godt vett vet at skal man lære seg noe må man kunne de grunnleggende tingene først. Du kan gjerne være så l337 i UnrealScript du vil - om du ikke kan programmere ordentlig kan du aldri lage et ordentlig spill. Å lage modifikasjoner er ikke det samme. Og nå begynner du å snakke om noe helt annet her.

 

Man modifiserer ikke bare andre sin kode i UnrealScript. Man kan lage ting fra grunnen av, men vil jo selvfølgelig benytte seg av de muligheter som finnes. Gjenbruk av kode er jo hele poenget med objektorientert programmering. Finner man et objekt som utfører det man trenger, så er det jo bare tåpelig å finne opp hjulet på nytt. Om man hele tiden skal leve etter "lage fra grunnen av" prinsippet, så kommer du jo aldri videre fra assembler nivået.

 

Jeg er ikke kjent med UnrealScript, og derfor kommenterer jeg ikke den saken lengre. Kanskje man kan bygge ting fra bunnen av i UnrealScript - men det er et script. Å programmere i C++, og lage noe helt fra bunnen av er noe helt annet enn å ta i bruk et script.

 

Poenget er såre enkelt, men du drar hele denne posten vekk fra det som hovedsakelig var poenget her. Fyren vil lage spill - og derfor burde han lære seg programmering fra bunnen av, ikke begynne å stirre på Unreal-motorens kode eller scripte i UnrealScript. Klart man kan lære mye på den måten, men skal man lære noe fra bunnen av, er det lurt å lære det seg ordentlig.

 

For øvrig er det alltid en god idè å se på andres kode, men ikke baser hele din programmeringskarriere på å bruke andres motorer eller script. Skal du lære deg det så lær deg det ordentlig!

Lenke til kommentar
*lurer på om jeg er den eneste av oss som ikke kan noe som har mista sporet*

 

Korrekt meg hvis jeg tar feil, C++ er bra å lære seg og man har da mulighet til å bygge videre fra det, men hvis man velger en grafikkmotor er man tvunget til å holde seg innenfor rammene den har?

 

Dersom man vil store, fine fancy spill er ikke C++ og DirectX å komme utenom idag. Ja, man kan nok mekke noe fine greier i UnrealScript, men de fleste selskapene som bruker f.eks Unreal-motoren(e) i utvikling av egne spill gjør MYE mer enn UnrealScript. Er til en viss grad enig i at det kan være "tungvindt" å lage spill fra grunnen av om en kan heller benytte ferdig kode som allerede eksisterer der og en har pengene. Men ofte er ikke eksisterende grafikk-motorer det utviklerne vil ha, de vil gjerne ha noe nytt, noe som tar spillet et steg videre (som regel på bare grafikk-veien uheldigvis). Eller at de eksisterende motorene er "overkill" i forhold til det en skal lage for å ta det den andre veien. En hobby-programmerer eller fem som vil lage et spill selv lager ikke avanserte 3D-spill med det første. Det finnes mye annet grunnleggende en må lære seg først! Deriblandt C++.

 

Har jeg sagt det er enkelt?! Har jeg sagt at man ikke trenger basiskunnskaper innen programmering for å programmere?! UnrealScript er jo bygget på Java/C++ syntax, så du kommer jo absolutt ingen vei utenom uansett.

 

Nei, det er sant!

 

Om det er nesten identisk eller ikke, vet jeg ikke mye om, men kodene ligner.

 

Syntakst er syntakst, har ikke så mye med hva språket kan. JavaScript har også Java-syntakst, men det eneste de har til felles er at de begge har Java i navnet :)

 

Hovedgrunn til å bruke C++ i spillsammenheng (der grafikk er sessensielt) er vel hastigheten i forhold til Java. Java er ypperlig til spill det, men gjerne ikke de mest ytelse-krevende.

Lenke til kommentar

Hovedgrunn til å bruke C++ i spillsammenheng (der grafikk er sessensielt) er vel hastigheten i forhold til Java. Java er ypperlig til spill det, men gjerne ikke de mest ytelse-krevende.

 

Tja, man kan alltids jukse, og skrive/optimalisere for et bestemt OS, men da er mye av vitsen med Java vekke.

Lenke til kommentar
Hva går denne diskusjonen ut på?!? En fyr spør om et verktøy for å lage et GTA spill. Dere sier han skal lære seg C++ og DirectX, og at 3D programmering er for de virkelig begavete. I tillegg sier du at alle kan lære seg UnrealScript. Javel?! Hva bør han da velge?

 

Det var du som tok diskusjonen til det nivået. Jeg snakket aldri om 3D-motorer eller UnrealScript før munnen din begynte å løpe.

 

Dette har ikke noe med saken å gjøre. Skal du lage noe fra grunnen av må en selvfølgelig kunne DirectX. Men hvorfor er det så vanvittig viktig for deg at alt skal gjøres fra grunnen av? Javel, så ser det pent ut på CV'en din, men det går faktisk an å bruke andre verktøy. Mener du at de som har laget Tactical Ops og Strike Force er noobs fordi de bruker UnrealScript?

 

Fordi jeg vil ikke la vedkommende influeres av din vranglære! Skal man lære seg noe i livet, lønner det seg å begynne fra bunnen av! Mener du noe annet kan du vær så god holde slike ting for deg selv. Alle med godt vett vet at skal man lære seg noe må man kunne de grunnleggende tingene først. Du kan gjerne være så l337 i UnrealScript du vil - om du ikke kan programmere ordentlig kan du aldri lage et ordentlig spill. Å lage modifikasjoner er ikke det samme. Og nå begynner du å snakke om noe helt annet her.

 

Man modifiserer ikke bare andre sin kode i UnrealScript. Man kan lage ting fra grunnen av, men vil jo selvfølgelig benytte seg av de muligheter som finnes. Gjenbruk av kode er jo hele poenget med objektorientert programmering. Finner man et objekt som utfører det man trenger, så er det jo bare tåpelig å finne opp hjulet på nytt. Om man hele tiden skal leve etter "lage fra grunnen av" prinsippet, så kommer du jo aldri videre fra assembler nivået.

 

Jeg er ikke kjent med UnrealScript, og derfor kommenterer jeg ikke den saken lengre. Kanskje man kan bygge ting fra bunnen av i UnrealScript - men det er et script. Å programmere i C++, og lage noe helt fra bunnen av er noe helt annet enn å ta i bruk et script.

 

Poenget er såre enkelt, men du drar hele denne posten vekk fra det som hovedsakelig var poenget her. Fyren vil lage spill - og derfor burde han lære seg programmering fra bunnen av, ikke begynne å stirre på Unreal-motorens kode eller scripte i UnrealScript. Klart man kan lære mye på den måten, men skal man lære noe fra bunnen av, er det lurt å lære det seg ordentlig.

 

For øvrig er det alltid en god idè å se på andres kode, men ikke baser hele din programmeringskarriere på å bruke andres motorer eller script. Skal du lære deg det så lær deg det ordentlig!

 

Vel... Jeg har jo sagt hele tiden at du ikke kommer noen vei med UnrealScript uten programmeringskunnskaper. UnrealScript (ordet script lyder ikke bra) er et objektorientert programmeringspråk som er bygget på Java/C++.

 

UT2k3 er for det meste laget i UnrealScript og UnrealEd. 3D motoren er selvfølgelig C++ og DirectX.

 

Verden forandrer seg. Å være spillprogrammerer blir nok bare mindre og mindre dyptgående 3D programmering og superkompliserte algoritmer. Det blir brukt mer og mer ferdiglagdre verktøy for slik. De som lager disse verktøyene kan knapt kalles en spillprogrammerer. De lager et utviklingsverktøy. Og dette er en bra utvikling, for da får folk spesialisert seg mye mer på de områdene de er best på.

 

Og selvfølgelig trenger man basiskunnskaper! Men man MÅ ikke kunne DirectX for å være en habil programmerer, med mindre det er akkurat slik programmering man vil drive.

Lenke til kommentar

N00bie alert! 8)

 

Jeg fikk som sagt en bok om c++ som virkelig har gitt meg blod på tann og jeg lurte på hvor mye c++ koster? Det dreier seg om flere 1000 kroners-klassen har jeg hørt?!? Det bir i så fall uaktuelt, må nok ty til svartebørsen. Huh? Sa jeg det høyt?

Lenke til kommentar
N00bie alert!  8)  

 

Jeg fikk som sagt en bok om c++ som virkelig har gitt meg blod på tann og jeg lurte på hvor mye c++ koster? Det dreier seg om flere 1000 kroners-klassen har jeg hørt?!? Det bir i så fall uaktuelt, må nok ty til svartebørsen. Huh? Sa jeg det høyt?

 

Hva? C++ koster da ikke noe. Er et språk. Finnes mange gratis kompilatorer der ute (oversetter det du skriver til språk maskinen skjønner). Finnes noen som koster da, men....

Lenke til kommentar
N00bie alert!  8)  

 

Jeg fikk som sagt en bok om c++ som virkelig har gitt meg blod på tann og jeg lurte på hvor mye c++ koster? Det dreier seg om flere 1000 kroners-klassen har jeg hørt?!? Det bir i så fall uaktuelt, må nok ty til svartebørsen. Huh? Sa jeg det høyt?

 

Hva? C++ koster da ikke noe....

 

Skjønner, unnskyld meg mens jeg dør av skam... :oops:

 

Som sagt, jeg er en total n00b. Så du mener at jeg kan skrive de derre "linjene" rett inn i notepad for den sags skyld? :oops:

Lenke til kommentar
N00bie alert!  8)  

 

Jeg fikk som sagt en bok om c++ som virkelig har gitt meg blod på tann og jeg lurte på hvor mye c++ koster? Det dreier seg om flere 1000 kroners-klassen har jeg hørt?!? Det bir i så fall uaktuelt, må nok ty til svartebørsen. Huh? Sa jeg det høyt?

 

Hva? C++ koster da ikke noe....

 

Skjønner, unnskyld meg mens jeg dør av skam... :oops:

 

Som sagt, jeg er en total n00b. Så du mener at jeg kan skrive de derre "linjene" rett inn i notepad for den sags skyld? :oops:

 

Ja, den kan du. Bruk gjerne notepad og finn en god gratis compiler.

Her finner du en liten guide til å velge språk (det har du allerede valgt), men også compiler:

http://www.gamedev.net/reference/programmi...atures/davegpg/

Dette så du lå på GameDev.net som også har en hel del andre guider du kan lese.

 

Hvis du er eller blir interissert i å betale en del spenn for en god compiler er Visual C++ eller Borland C++ et veldig godt valg.

Lenke til kommentar
Verden forandrer seg. Å være spillprogrammerer blir nok bare mindre og mindre dyptgående 3D programmering og superkompliserte algoritmer. Det blir brukt mer og mer ferdiglagdre verktøy for slik. De som lager disse verktøyene kan knapt kalles en spillprogrammerer. De lager et utviklingsverktøy. Og dette er en bra utvikling, for da får folk spesialisert seg mye mer på de områdene de er best på.

 

Jeg ser ikke helt hvordan du kan uttale deg om noe slik. En spillprogrammerer per definisjon er jo rett og slett en som er med på et team som lager et spill. Det finnes AI-programmere, generelt gameplay-programmerere, lyd-programmere og grafikk-programmerere. Spør hvilken som helst programmeringsveteran, og han vil si at å lage spill i dag blir bare mer og mer komplisert. Svært mange selskaper utvikler sine egne 3D-motorer, og disse må gjøre jobben selv. Dem som bruker ferdiglagde motorer er ikke noen majoritet.

 

Og selvfølgelig trenger man basiskunnskaper! Men man MÅ ikke kunne DirectX for å være en habil programmerer, med mindre det er akkurat slik programmering man vil drive.

 

Det kommer jo helt ann på hva man skal gjøre, men man er ganske langt ute i perferien hvis man skal bli spillprogrammerer uten å kunne DirectX. Poenget er ikke at man nødvendigvis får bruk for det hvis man f.eks. skal programmere AI. Poenget er å være en god all-around spillprogrammerer. Naturligvis er det ikke noe must, men du er ikke noen god gartner hvis du bare kan stelle blomstene uten å klippe plenen også.

Lenke til kommentar

Denne tråden tok noe ENORMT av :lol:

 

Men det er bare å diskutere programmering og sånt, personlig så skjønner jeg ikke bæret at c +++ -- == o.s.v

 

Så jeg er fornøyd med å tilhøre en eventuell 3d design del av spillemekking. 8)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...