Gå til innhold

Program til å lage spill med!


Anbefalte innlegg

Og etter 3 års intensiv studering kan du kanskje gi deg utpå et lite tetris-prosjekt...

 

Nei, jeg sier det nok en gang. Gå for Unreal motoren eller noe tilsvarende, så sparer du deg selv for 10 års programmering, og kan utvikle ting på et nivå du aldri på egenhånd vil oppnå alene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og etter 3 års intensiv studering kan du kanskje gi deg utpå et lite tetris-prosjekt...

Fjas. Etter tre års intensive studier er mannen klar for en karreriere innen spillbransjen.

 

Nei, jeg sier det nok en gang. Gå for Unreal motoren eller noe tilsvarende, så sparer du deg selv for 10 års programmering, og kan utvikle ting på et nivå du aldri på egenhånd vil oppnå alene.

Hvordan er egentlig mulighetene med Unreal-motoren som du snakker om? Kan du utvide programbasen med den motoren som følger med spillet? Slik jeg har forstått det er det kun en avansert modifikasjonseditor, og som sådan ubrukelig for prosjekter som krever andre spesifikasjoner. Og når ble det umulig å lage gode spill uten den helt store grafiske bonanza? Husk at mye enda kan gjøres i 2D.

Lenke til kommentar

true, mr. Innholt, very true

 

det shipper ingen sdk med unreal..

greit nok, unrealed duger til skinning og mapping og litt blek koding... men det er begrensninger nok til å få deg til å skrike etter quake3 og QC.

(btw, sdk=software development kit.)

 

men om en på død og liv skal følge toa`s råd, ville jeg anbefalt å prøve meg på mutators. de er enkle og oversiktlige, og så selvforklarene at det tar ikke lang tid før du har det i blodet.

og toa: GRUNNKUNNSKAPER ER ALDRI(med understrek) BORTKASTET!!!

:grumpy:

 

hail carmack,

peace out! :D

Lenke til kommentar
Etter hvert kan det være lurt å sette seg inn i C++. Jeg anbefaler "Teach Yourself C++ In 21 Days". Nei, med mindre du er et geni med altfor mye tid på hendene vil du ikke fullføre den på 21 dager. Regn med et par måneder i hvertfall. Den introduserer deg til absolutt alt mulig med språket - i hvertfall det du trenger å vite i begynnelsen.

 

Det er vel like greit å begynne å lese engelsk først som sist kanskje, men den boken finnes i svensk utgave også, hvis du foretrekker det (Lär dig C++ på 3 veckor). Det finnes faktisk en del gode bøker på svensk (større land, flere lesere/kunder).

 

Jeg er ikke noen ekspert i programmering, men har da holdt litt på med litt forskjellige språk (begynte med Basic på C64). Det viktigste er vel egentlig å komme i gang med et språk, Visual Basic er lett å komme i gang med. Det mer mye felles prinsipper mellom de forskjellige språkene, så lærer du ett språk vil det trolig gi deg brukbar innsikt i hvordan man tenker/arbeider i andre språk også.

Lenke til kommentar
Og etter 3 års intensiv studering kan du kanskje gi deg utpå et lite tetris-prosjekt...

Fjas. Etter tre års intensive studier er mannen klar for en karreriere innen spillbransjen.

 

Nei, jeg sier det nok en gang. Gå for Unreal motoren eller noe tilsvarende, så sparer du deg selv for 10 års programmering, og kan utvikle ting på et nivå du aldri på egenhånd vil oppnå alene.

Hvordan er egentlig mulighetene med Unreal-motoren som du snakker om? Kan du utvide programbasen med den motoren som følger med spillet? Slik jeg har forstått det er det kun en avansert modifikasjonseditor, og som sådan ubrukelig for prosjekter som krever andre spesifikasjoner. Og når ble det umulig å lage gode spill uten den helt store grafiske bonanza? Husk at mye enda kan gjøres i 2D.

 

Vel. For å si det slik: Jeg er ganske sikker på at framtiden i spillutvikling ligger i å benytte seg av ferdigutviklete motorer som Unreal motoren, Quake motoren og annet som måtte finnes. Det finnes knapt et spill som er bygget opp fra grunnen av. Unreal-motoren f.eks benyttes av spill som Unreal, UT, UT2k3, Unreal2, Splinter Cell, Deus Ex, Americas Army, Raven Shield, Devastation osv osv... Noen kan sikkert også ramse opp spill som benytter Quake motoren.

 

Man må selvfølgelig kunne objektorientert programmering for å programmere disse tingene. Så å lære seg C++ er selvfølgelig bare en fordel.

 

I utgangspunktet var dette snakk om å lage et GTA-lignende spill. Du har et MYE bedre utgangspunkt til å få dette til med en slik motor i bunn, i forhold til å begynne fra scratch i C++.

 

"...og som sådan ubrukelig for prosjekter som krever andre spesifikasjoner."

 

Kommer helt an på hvilke spesifikasjoner man snakker om. Ingen grunn til at du f.eks ikke skulle kunne lage et sett-ovenfra RPG- , platform-, bil-, pingpong-, eller wrestle-spill i Unreal motoren.

Lenke til kommentar
Vel. For å si det slik: Jeg er ganske sikker på at framtiden i spillutvikling ligger i å benytte seg av ferdigutviklete motorer som Unreal motoren, Quake motoren og annet som måtte finnes. Det finnes knapt et spill som er bygget opp fra grunnen av. Unreal-motoren f.eks benyttes av spill som Unreal, UT, UT2k3, Unreal2, Splinter Cell, Deus Ex, Americas Army, Raven Shield, Devastation osv osv... Noen kan sikkert også ramse opp spill som benytter Quake motoren.

 

I utgangspunktet var dette snakk om å lage et GTA-lignende spill. Du har et MYE bedre utgangspunkt til å få dette til med en slik motor i bunn, i forhold til å begynne fra scratch i C++.

 

Her roter du fælt Toa. For det første er ikke Unreal-motoren den endelige, ultimate grafikkmotoren som kommer til å stå i ti år til. Det utvikles stadig nye grafikkmotorer, og Unreal-motoren er bare en av mange. Jeg vil si at NetImmerse-motoren er langt bedre enn Unreal-motoren, uten at jeg har spesifikasjonene å referere til.

 

Å skal lære seg å bruke en 3D-motor som nybegynner er trolig tidenes dårligste råd. Det er ingen grunn til det i det hele tatt. Å bygge på andres arbeid når man skal lære å programmere tar deg bare så langt. Det er mye bedre å forsøke å bygge noe på egenhånd, og på den måten skaffe deg ekspertise. Hvem hadde du ansatt: En som hadde programmert 3D-motorer før, eller en som bare hadde programmert ved hjelp av dem? Jeg tror du vet svaret like godt som meg.

 

Konklusjon: Ikke baser deg på å bruke 3D-motorer når du skal lære deg programmering. Det er naturligvis lurt å se hvordan de virker, men ikke tenk "jeg gir blaffen i hvordan man lager slike spill, jeg bare jobber i 3D-motorene". I hvertfall ikke utelukkende en 3D-motor alene. Lær deg 2D og DirectX, og så ta det videre til 3D. Lær å bygge egne ting, ikke bare modifisere andres.

 

Og det er for øvrig hundrevis av spill som bruker sine egne 3D-motorer. Unreal-motoren er svært bra, men er langt fra noen universal oppskrift brukt av absolutt alle utviklere. Tullball.

Lenke til kommentar
Unreal-motoren f.eks benyttes av spill som Unreal, UT, UT2k3, Unreal2, Splinter Cell, Deus Ex, Americas Army, Raven Shield, Devastation osv osv...

Du snakker her om to grafikkmotorer. Unreal 1-motoren og Unreal 2-motoren. :wink:

 

Og så må jeg spørre: Finnes slike C++-bøker på den alminnelige bokhandel? Og hva slags programmer tar de utgangspunkt i?

Lenke til kommentar
Vel. For å si det slik: Jeg er ganske sikker på at framtiden i spillutvikling ligger i å benytte seg av ferdigutviklete motorer som Unreal motoren, Quake motoren og annet som måtte finnes. Det finnes knapt et spill som er bygget opp fra grunnen av. Unreal-motoren f.eks benyttes av spill som Unreal, UT, UT2k3, Unreal2, Splinter Cell, Deus Ex, Americas Army, Raven Shield, Devastation osv osv... Noen kan sikkert også ramse opp spill som benytter Quake motoren.

Jo, men disse spillene er såvidt jeg vet laget med lisenser på motoren, ikke ut fra UnrealEd. Slike lisenser koster jo uhorvelige mengder penger, og er nok ganske uaktuelt for en nybegynner.

 

(...) og som sådan ubrukelig for prosjekter som krever andre spesifikasjoner.

Kommer helt an på hvilke spesifikasjoner man snakker om. Ingen grunn til at du f.eks ikke skulle kunne lage et sett-ovenfra RPG- , platform-, bil-, pingpong-, eller wrestle-spill i Unreal motoren.

Hvis man går til innkjøp av Unreal-motoren kan man selvsagt det. Nå har ikke jeg UT2003 selv, så jeg prøver derfor å få svar på om editoren virkelig støtter så omfattende endringer. Slik jeg forstår deg, gjør den altså det? Det finner jeg vanskelig for å tro. Hvordan skal da Epic tjene penger på å selge motoren? Den er vel ikke blitt åpen kildekode? Er du en erfaren Unreal-modder selv?

 

Mitt poeng var forøvrig at å begynne med en ferdig motor er å begynne i den gale enden.

Lenke til kommentar
Og så må jeg spørre: Finnes slike C++-bøker på den alminnelige bokhandel? Og hva slags programmer tar de utgangspunkt i?

Ja, i større bokhandler finnes det et rikt utvalg av slike bøker. Noen tar utgangspunkt i spesifikke utviklingsmiljøer, som Microsoft Visual C++ eller Borland C++, andre velger å være nøytrale. Når du skal programmere i C++ trenger du ikke strengt talt noe annet enn en teksteditor (eksempelvis notisblokk eller emacs) og en kompilerer. DJGPP er et populært frittstående kompilasjonsmiljø (http://www.delorie.com/djgpp/). Oversikt over andre alternativer finner du her: http://www.bloodshed.net/compilers/index.html. Fordelen med dette er selvsagt at du er uavhengig av programvare og firma. Ulempene merker du for alvor om du skal lage Windows-programmer. Det er utrolig mye mer arbeid for hånd enn det er med standardverktøy i de litt større utviklingspakkene. Ønsker du en uavhengig programpakke som samtidig støtter vindushåndtering mm. kan jeg anbefale DevC++ (http://www.bloodshed.net/devcpp.html) som også inneholder grunnleggende OpenGL-funksjonalitet.

 

Videre informasjon finnes det massevis av på internett, det er bare å søke. Spesielt nyttig for vordende spillutviklere er kanskje Gamasutra: http://www.gamasutra.com/.

Lenke til kommentar

Her roter du fælt Toa. For det første er ikke Unreal-motoren den endelige, ultimate grafikkmotoren som kommer til å stå i ti år til. Det utvikles stadig nye grafikkmotorer, og Unreal-motoren er bare en av mange. Jeg vil si at NetImmerse-motoren er langt bedre enn Unreal-motoren, uten at jeg har spesifikasjonene å referere til.

 

Jeg sier ikke Unreal motoren er den ultimate. Men det er den jeg kjenner best til, og den gjør jobben godt nok til at det alltid kommer ut et spill i ny og ne som selger i millioner...

 

Å skal lære seg å bruke en 3D-motor som nybegynner er trolig tidenes dårligste råd. Det er ingen grunn til det i det hele tatt. Å bygge på andres arbeid når man skal lære å programmere tar deg bare så langt. Det er mye bedre å forsøke å bygge noe på egenhånd, og på den måten skaffe deg ekspertise. Hvem hadde du ansatt: En som hadde programmert 3D-motorer før, eller en som bare hadde programmert ved hjelp av dem? Jeg tror du vet svaret like godt som meg.

 

MÅ man absolutt kunne programmere 3D motorer for at man skal kunne bruke en? 3D motoren er et verktøy! Hvis jeg skulle ansette en til å programmere med Unreals utviklingsverktøy så hadde erfaring og skills med UnrealScript vært mer verdsatt enn at han har laget en 3D motor en gang i tiden. Hadde han derimot skulle programmert selve motoren, hadde det vært noe annet.

 

Hadde jeg skulle ansatt noen til å lage applikasjoner i Visual Basic, så hadde jeg foretrukket masse VB erfaring framfor en som har laget sin egen Basic Compiler i assembly...

 

Konklusjon: Ikke baser deg på å bruke 3D-motorer når du skal lære deg programmering. Det er naturligvis lurt å se hvordan de virker, men ikke tenk "jeg gir blaffen i hvordan man lager slike spill, jeg bare jobber i 3D-motorene". I hvertfall ikke utelukkende en 3D-motor alene. Lær deg 2D og DirectX, og så ta det videre til 3D. Lær å bygge egne ting, ikke bare modifisere andres.

 

Må man kunne 2D og DirectX for å bli god i å bruke verktøyene som en 3D motor gir? Selvfølgelig må man ha grunnleggende kunnskaper i objektorientert programmering, og det er sikkert best å begynne med noe Java eller C++. Men at man må kunne DirectX og slike ting er bare tull.

 

Når man har grunnleggende kunnskaper i programmering kommer man mye fortere i gang med å først gjøre små modifikasjoner i allerede eksisterende kode. F.eks fikse litt på et våpen. Deretter kan man begynne å lage sine egne våpen og objekter i spillet. Så kan du bevege deg over til å lage egne gametypes, og når du virkelig har roen kan du lage total conversions, der du baserer alt på din egen kode.

 

Og det er for øvrig hundrevis av spill som bruker sine egne 3D-motorer. Unreal-motoren er svært bra, men er langt fra noen universal oppskrift brukt av absolutt alle utviklere. Tullball.

 

Jeg sier ikke Unreal motoren er veien til himmelen, men det er et veldig godt utgangspunkt.

Lenke til kommentar

Jo, men disse spillene er såvidt jeg vet laget med lisenser på motoren, ikke ut fra UnrealEd. Slike lisenser koster jo uhorvelige mengder penger, og er nok ganske uaktuelt for en nybegynner.

 

Du trenger bare lisens så lenge du har planer om å tjene penger på spillet. En nybegynner trenger bare å kjøpe spillet. Inneholder alt du trenger...

 

Hvis man går til innkjøp av Unreal-motoren kan man selvsagt det. Nå har ikke jeg UT2003 selv, så jeg prøver derfor å få svar på om editoren virkelig støtter så omfattende endringer. Slik jeg forstår deg, gjør den altså det? Det finner jeg vanskelig for å tro. Hvordan skal da Epic tjene penger på å selge motoren? Den er vel ikke blitt åpen kildekode? Er du en erfaren Unreal-modder selv?

 

Det støtter så omfattende endringer via UnrealScript. Det meste av logikken i f.eks UT2k3 er programmert i dette språket. Står en del om det her: http://unreal.epicgames.com/UnrealScript.htm (fra 1998 og Unreal 1, men det er det samme opplegget enda).

 

Mitt poeng var forøvrig at å begynne med en ferdig motor er å begynne i den gale enden.

 

Jo. Det er å begynne i feil ende, men du trenger ikke jobbe deg fra bunnen og helt opp. Du trenger erfaring og forståelse for objektorientert programmering, men du behøver ikke kunne noe om DirectX programmering.

Lenke til kommentar

Jeg begynte med HTML (markupspråk, riktignok), før jeg gikk videre Java. Jeg kjøpte "Java For Dummies" eller noe sånt. Som mange kanskje hadde tenkt seg, så solgte jeg boken etter 2 uker, men jeg var tross alt 11. Hva gjør jeg? Venter eller prøver noe annet? Jo, jeg prøvde Visual Basic, noe som var mye lettere etter min mening, og som gav meg et lite håp for framtiden (et stort et, faktisk, men jeg hadde hørt noen si at Java var "pissenkelt").

 

Eks.

Hvis du bestemmer deg for å lære deg C++ (som er etter min mening det beste valget), og finner ut at det er litt for vanskelig. Men du gir ikke opp. Jeg tror her at det beste valget vil være å prøve noe annet, noe lettere, istedet for å stoppe opp og begynne igjen senere. Dvs. at VB kunne vært et godt valg. Men om du takler C++ fint, kan likegodt bare fortsette, om du ikke trenger VB-kunnskaper.

 

Kort sagt: Om du takler C++, tror jeg likegodt du bare kan hoppe rett på, selv om det er litt vanskeligere.

 

Men ekstra kunnskap eller erfaring skader, som andre har antydet, ingenting!

Lenke til kommentar
MÅ man absolutt kunne programmere 3D motorer for at man skal kunne bruke en? 3D motoren er et verktøy! Hvis jeg skulle ansette en til å programmere med Unreals utviklingsverktøy så hadde erfaring og skills med UnrealScript vært mer verdsatt enn at han har laget en 3D motor en gang i tiden. Hadde han derimot skulle programmert selve motoren, hadde det vært noe annet.

 

Det er kanskje en av grunnene til at du aldri kommer til å ansette spillprogrammerere. UnrealScript kan hvilken som helst lære seg. 3D-programmering er for de virkelig begavede.

 

Må man kunne 2D og DirectX for å bli god i å bruke verktøyene som en 3D motor gir? Selvfølgelig må man ha grunnleggende kunnskaper i objektorientert programmering, og det er sikkert best å begynne med noe Java eller C++. Men at man må kunne DirectX og slike ting er bare tull.

 

Ja, man må de. Det handler om å ha en grunnleggende forståelse. Man kan ikke skrive før man kan bokstavene. DirectX er det 98% av verdens utviklere bruker. Absolutt alle spill bruker DirectX, da dette er den avtalen alle hardwareprodusenter har med programvareprodusenter. Jeg utfordrer deg i å finne et spill etter 2000 som ikke er i DirectX.

 

Når man har grunnleggende kunnskaper i programmering kommer man mye fortere i gang med å først gjøre små modifikasjoner i allerede eksisterende kode. F.eks fikse litt på et våpen. Deretter kan man begynne å lage sine egne våpen og objekter i spillet. Så kan du bevege deg over til å lage egne gametypes, og når du virkelig har roen kan du lage total conversions, der du baserer alt på din egen kode.

 

Naturligvis. Man lærer ved å modifisere andres kode, men man må ikke bare stoppe der. Man må lage selv for å virkelig bli kompetent.

Lenke til kommentar
Hvis du bestemmer deg for å lære deg C++ (som er etter min mening det beste valget), og finner ut at det er litt for vanskelig. Men du gir ikke opp. Jeg tror her at det beste valget vil være å prøve noe annet, noe lettere, istedet for å stoppe opp og begynne igjen senere. Dvs. at VB kunne vært et godt valg. Men om du takler C++ fint, kan likegodt bare fortsette, om du ikke trenger VB-kunnskaper.

 

C++ er for øvrig nesten identisk med JAVA.

Lenke til kommentar
Hvis du bestemmer deg for å lære deg C++ (som er etter min mening det beste valget), og finner ut at det er litt for vanskelig. Men du gir ikke opp. Jeg tror her at det beste valget vil være å prøve noe annet, noe lettere, istedet for å stoppe opp og begynne igjen senere. Dvs. at VB kunne vært et godt valg. Men om du takler C++ fint, kan likegodt bare fortsette, om du ikke trenger VB-kunnskaper.

 

C++ er for øvrig nesten identisk med JAVA.

 

Den var vel litt drøy :wink: Men støtter ditt synspunkt i denne saken Erling! Man må ha gode kunnskaper i bånn for å lage spill. Hvis det er så forbanna enkelt, kan du ikke lage noe for oss da Toa? :D

Lenke til kommentar
Jeg begynte med HTML (markupspråk, riktignok), før jeg gikk videre Java. Jeg kjøpte "Java For Dummies" eller noe sånt. Som mange kanskje hadde tenkt seg, så solgte jeg boken etter 2 uker, men jeg var tross alt 11. Hva gjør jeg? Venter eller prøver noe annet? Jo, jeg prøvde Visual Basic, noe som var mye lettere etter min mening, og som gav meg et lite håp for framtiden (et stort et, faktisk, men jeg hadde hørt noen si at Java var "pissenkelt").

 

Eks.

Hvis du bestemmer deg for å lære deg C++ (som er etter min mening det beste valget), og finner ut at det er litt for vanskelig. Men du gir ikke opp. Jeg tror her at det beste valget vil være å prøve noe annet, noe lettere, istedet for å stoppe opp og begynne igjen senere. Dvs. at VB kunne vært et godt valg. Men om du takler C++ fint, kan likegodt bare fortsette, om du ikke trenger VB-kunnskaper.

 

Kort sagt: Om du takler C++, tror jeg likegodt du bare kan hoppe rett på, selv om det er litt vanskeligere.

 

Men ekstra kunnskap eller erfaring skader, som andre har antydet, ingenting!

 

Det er vanskelig å holde motivasjonen oppe når man skal lære seg noe nytt, og ikke ser umiddelbare resultater. Derfor kan C++ være tungt å lære seg på egenhånd. VB er raskere å komme igang med, og du kan også programmere DirectX i VB. Greit nok at C++ er raskere og kraftigere enn VB, men til enkle spill burde VB egentlig holde i massevis.

Lenke til kommentar

Det er kanskje en av grunnene til at du aldri kommer til å ansette spillprogrammerere. UnrealScript kan hvilken som helst lære seg. 3D-programmering er for de virkelig begavede.  

 

Hva går denne diskusjonen ut på?!? En fyr spør om et verktøy for å lage et GTA spill. Dere sier han skal lære seg C++ og DirectX, og at 3D programmering er for de virkelig begavete. I tillegg sier du at alle kan lære seg UnrealScript. Javel?! Hva bør han da velge?

 

Ja, man må de. Det handler om å ha en grunnleggende forståelse. Man kan ikke skrive før man kan bokstavene. DirectX er det 98% av verdens utviklere bruker. Absolutt alle spill bruker DirectX, da dette er den avtalen alle hardwareprodusenter har med programvareprodusenter. Jeg utfordrer deg i å finne et spill etter 2000 som ikke er i DirectX.

 

Dette har ikke noe med saken å gjøre. Skal du lage noe fra grunnen av må en selvfølgelig kunne DirectX. Men hvorfor er det så vanvittig viktig for deg at alt skal gjøres fra grunnen av? Javel, så ser det pent ut på CV'en din, men det går faktisk an å bruke andre verktøy. Mener du at de som har laget Tactical Ops og Strike Force er noobs fordi de bruker UnrealScript?

 

Naturligvis. Man lærer ved å modifisere andres kode, men man må ikke bare stoppe der. Man må lage selv for å virkelig bli kompetent.

 

Man modifiserer ikke bare andre sin kode i UnrealScript. Man kan lage ting fra grunnen av, men vil jo selvfølgelig benytte seg av de muligheter som finnes. Gjenbruk av kode er jo hele poenget med objektorientert programmering. Finner man et objekt som utfører det man trenger, så er det jo bare tåpelig å finne opp hjulet på nytt. Om man hele tiden skal leve etter "lage fra grunnen av" prinsippet, så kommer du jo aldri videre fra assembler nivået.

Lenke til kommentar

mte

Hvis du bestemmer deg for å lære deg C++ (som er etter min mening det beste valget), og finner ut at det er litt for vanskelig. Men du gir ikke opp. Jeg tror her at det beste valget vil være å prøve noe annet, noe lettere, istedet for å stoppe opp og begynne igjen senere. Dvs. at VB kunne vært et godt valg. Men om du takler C++ fint, kan likegodt bare fortsette, om du ikke trenger VB-kunnskaper.

 

C++ er for øvrig nesten identisk med JAVA.

 

Nå har ikke jeg satt meg så ekstremt godt inn i alle disse språkene, og hva de bygger på eller brukes til, poenget mitt var noe annet. Jeg programmerte nemlig JAVA som 11-åring, mens jeg prøvde meg på C++ som 13-åring. På den tiden skjer det mye (spesielt med intelligensen), og gjorde at jeg taklet slike språk mye bedre.

 

Om det er nesten identisk eller ikke, vet jeg ikke mye om, men kodene ligner.

Lenke til kommentar

*lurer på om jeg er den eneste av oss som ikke kan noe som har mista sporet*

 

Korrekt meg hvis jeg tar feil, C++ er bra å lære seg og man har da mulighet til å bygge videre fra det, men hvis man velger en grafikkmotor er man tvunget til å holde seg innenfor rammene den har?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...