Gå til innhold

Program til å lage spill med!


Anbefalte innlegg

 

Det hadde vert litt fett og lage et bil spill som man kunne se oven i fra som gta!! lage gta i din egen by! hahaha!!!

 

Skal du lage bilspill, ta en titt på Racer (http://www.racer.nl). Det er et open source prosjekt hvor du kan lage tracks og biler selv, og du kan i tillegg laste ned hele kildekoden for å se hvordan spillet er satt sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Husker det fantes et program til Amiga hvor man kunne lage spill gjennom et grafisk brukersnitt. Mulighetene var begrenset men det var tøft å lage sine egne bilspill :lol:

 

Sett ovenfra med pickups, kills, hele pakken. Vi spilte til og med 2 player :) Men, husker ikke hva det het :-?

 

Shoot'Em'Up Construction Kit fra Sensible Software (de som lagde Cannon Fodder og Sensible Soccer)? Prøvde det jeg og, men ikke før lenge etter at det var blitt litt for gammeldags.

 

Hvis du har seriøst lyst til å lage ordentlige spill vil jeg anbefale Blitz Basic. Det er en versjon av Basic som er spesiallaget for å lage spill. Den kommer i to versjoner - oridinær og Blitz Basic 3d. http://www.blitzbasic.com/ .

Lenke til kommentar
Husker det fantes et program til Amiga hvor man kunne lage spill gjennom et grafisk brukersnitt.

 

Det finnes, eller muligens fantes, noe liknende til pc. Husker ikke hva det het, dog.

 

IntelliJ er et fint program til å lage spill i. Javakunnskaper anbefales.

 

Du så ovenifra, slik som GTA en og to. Jeg kan også hsuke det. Fettern min hadde det en gang i tiden. Men jeg lurer på, hvis du er helt grønn på dataprogramering, det nermeste må være formatering, med bruk av FDISK, hvor skal man begynne??

Lenke til kommentar
nå knuser jeg vel sikkert en masse store drømmer, men å lage et spill (prgrammering o.s.v) er nesten uendelig mye vanskeligere enn bare et brett i en relativt enkel editor til et relativt enkelt spill å skjønne ( game enginen)

 

Får vente til du blir en 10 år eldre.. skal se du blir helt klikk i å lage spill og sånt. eh?? :wink:

 

Det kommer helt ann på personen. Jeg var 15 år da jeg begynte å lage et spill som ble svært populært på nettet, og som bl.a. skaffet med både jobb og "berømmelse" (TV og avisreportasjer). Også før den tid hadde jeg tuklet med varierte spillprosjekter.

 

Hvis du bare har interesse for det, går det alltid ann å begynne tidlig. Jo tidligere jo bedre vil jeg faktisk si. Men, det hjelper å begynne smått. Gjerne med tekstspill før man beveger seg over i 2D-grafikk med DirectX, og så ta det fra der.

 

Rome wasn't built in a day.

 

Noen råd på hvor vi vanlige dødelige kan begynne? Tenker ikke på noe som karen som startet tråden begir seg inn på, da programmeringskunnskapene mine er mildt sagt noobish. Det mest avanserte jeg har laget var et meget primitivt javascript(IKKE SPØR)..

Noen råd på hvor jeg kan begynne å hvilke bøker jeg kan lære c++ og andre programmeringsspråk fra scratch. Akkurat nå er jeg der jeg føler jeg var i tysk-timene. Jeg fortsto hva de snakket om, men grunnmuren som kunnskapene mine skulle legge seg på var rast ned.

 

Så hvis du har noen råd Erling, så hadde det vært supert.

For akkurat nå er du min gud.

(Du startet som 15-åring. Pluss på 1 1/2 år så har du meg.)

 

Takker

Lenke til kommentar
Du kan jo begynne med å lære deg MASSE koder og stuff og så kan du begynne å tegne pixel for pixel så har du kanskje ditt eget splinter cell snart  :wink:

 

Splinter Cell er laget med Unreal motoren...

 

Å programmere spill fra scratch er gammeldags og unødvendig.

Lenke til kommentar
Hehe, jeg fikk mutter'n til å sponse meg med en bok.

"Standard C++ Bible". Er jo en start...900 sider.

Nå skal jeg slutte på skolen :lol::lol::lol:

 

Heldiggris. Hadde jeg hatt en sånn mor hadde jeg hatt ei feit C++ bok, en enda feitere DirectX bok og sikkert ei bok som omhandlet AI eller leveldesign. Hadde sikkert t.o.m. vært med i utviklingen av Everquest 2. :)

 

Jaja. :D

Lenke til kommentar

skal du lage et spill, så trenger du notepad og en compiler til å byne med. og når du har kommet langt nok, så må du velge om du vil bruke direct3d eller opengl. og når grafikkmotorn er ferdig ville jeg rekruttert en 2d/3d artist for å mekke worlds, objects`n stuff.

 

det amigaspillet dere snakket om heter SKIDMARKS!

(ph33r my 1337 64m1n6 kn0w13d63!!!)

 

og til dusten som påstår at "Å programmere spill fra scratch er gammeldags og unødvendig" burde tenke seg litt om. hvor hadde det blitt av nytenkning hvis en bare skulle modifisere det gamle? og hvilken engine skulle alle som kjøper lisens av epic software og id brukt hvis ikke q3 og ut hadde blitt laget? og det er dessuten begrensninger for hvor masse en kan skvise ut av de gamle enginene. så når en bygger et hus på en gammel grunnmur, så kan en ikke bygge huset større enn den gamle grunnmuren tillater, UANSETT! men om du velger å bygge grunnmuren selv, kan du bygge huset ditt som du vil selv.

 

hail carmack!

peace out! :D

Lenke til kommentar
Noen råd på hvor vi vanlige dødelige kan begynne? Tenker ikke på noe som karen som startet tråden begir seg inn på, da programmeringskunnskapene mine er mildt sagt noobish. Det mest avanserte jeg har laget var et meget primitivt javascript(IKKE SPØR)..

Noen råd på hvor jeg kan begynne å hvilke bøker jeg kan lære c++ og andre programmeringsspråk fra scratch. Akkurat nå er jeg der jeg føler jeg var i tysk-timene. Jeg fortsto hva de snakket om, men grunnmuren som kunnskapene mine skulle legge seg på var rast ned.

 

Skal vi se.. jeg kan jo snakke ut fra egen erfaring. Jeg begynte med Visual Basic. Eller, jeg begynte vel egentlig i Basic til DOS, men det er en helt annen sak. En ganske død sak. Det er ikke nødvendig å begynne med Visual Basic, men det er en god start. Jeg bare begynte å lese tutorials, hjelpefiler og skrev vanskeligere og vanskeligere kode. Fullstendig selvlært.

 

Etter hvert kan det være lurt å sette seg inn i C++. Jeg anbefaler "Teach Yourself C++ In 21 Days". Nei, med mindre du er et geni med altfor mye tid på hendene vil du ikke fullføre den på 21 dager. Regn med et par måneder i hvertfall. Den introduserer deg til absolutt alt mulig med språket - i hvertfall det du trenger å vite i begynnelsen. Ellers kan du få tak i tilsvarende 21-dagers bok om rent C, uten at det er noen hensikt. Vil du virkelig danne deg mye kunnskap, leser du så mange C/C++ bøker du bare kan før du begir deg innpå noe annet.

 

Når tiden er inne kan du begynne med spillbøker, slik som "Tips and Tricks for the Windows Game Programming Gurus" - en bok på drøye 1000 sider jeg selv har i "biblioteket" mitt. Der lærer du DirectX-programmering i Windows fra bunnen av. Skal du jobbe med spill kan du like godt lære deg Windows-programmering right away - det er dette som teller. Egentlig må du bare lese så mange bøker du greier, sjekke opp tutorials, og begi deg sakte ut på forskjellige småprosjekter.

 

Lykke til :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...