GeirGrusom Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 I dag har jeg vært på druen, og møtte deretter et kvinnemenneske som kastet en katt utenfor trappen simpelthen fordi "hun ikke likte katter" Hva mener dere om menneskers forhold til alle slags dyr, ja faktisk annet liv? Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Når en familie får en hund, katt eller annet av lovlig husholdning burde dette dyret få rettigheter som et barn. Medisinsk assistanse om behov, alltid tilgjengelig mat, et tak over hodet og et sted å gå på do. Dyret skal også behandles med respekt og må få lov å gjøre ting den har lyst til, som å være ute, leke og få oppmerksomhet. Dyr har et behov for oppmerksomhet og kjærlighet, på lik linje med mennesker. De liker å bli lagt merke til, og de blir sosiale og glade. Mennesker har et ANSVAR ovenfor dyrene, og dersom et mennesker lukter ugler i mosen av en persons behandling av et dyr så burde dette meldes til politiet. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) 1. Menneskeliv, som dyreliv, er fullstendig kontingente og dermed verdiløse. 2. Men livet er det eneste som skiller oss fra døde objekter og er dermed det eneste vi har 2.a Likevel er det umulig å skille et "levende" molekyl fra et "dødt" molekyl — det er ingen forskjell på et vannmolekyl i en menneskekropp og et vannmolekyl i en steril kolbe (donc, on est foutu) Så hva er et dyr? Hva er et menneske? Hva er et liv? Endret 7. juni 2008 av kjetil02 Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 1. Menneskeliv, som dyreliv, er fullstendig kontingente og dermed verdiløse. 2. Men livet er det eneste som skiller oss fra døde objekter og er dermed det eneste vi har 2.a Likevel er det umulig å skille et "levende" molekyl fra et "dødt" molekyl — det er ingen forskjell på et vannmolekyl i en menneskekropp og et vannmolekyl i en steril kolbe (donc, on est foutu) Så hva er et dyr? Hva er et menneske? Hva er et liv? Poenget med slike spørsmål er meningsløse. Dersom du ikkje vil behandle et dyr som et levende vesen bare fordi dine kunnskaper lærer deg at det er umulig å skille et "levende" molekyl fra et "dødt" molekyl så får det forbli ditt problem. Et liv er et liv, uansett hvordan du vrir og vender på det. Jeg er veldig glad i dyr, og katten min blir behandlet som min egen lillebror. For meg er ethvert liv hvert mer enn alt annet. Dyr eller menneske, likestilt i mine øyne (nå tenker jeg på dyr som man kan få et forhold til, ikkje insekter). Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 I dag har jeg vært på druen, og møtte deretter et kvinnemenneske som kastet en katt utenfor trappen simpelthen fordi "hun ikke likte katter" Hva mener dere om menneskers forhold til alle slags dyr, ja faktisk annet liv? Hadde vært fristet til å kaste et sånt kvinnemenneske utenfor trappen selv.. Jeg mener at man bør respektere alt som lever. Selv så synes jeg alt som lever har en verdi, uansett om det gjelder et tre eller en katt, begge deler er ting som ikke bør bli utsatt for noe vondt så langt man kan unngå det. Det er naturlig å spise andre ting som lever, men det er unaturlig å skade andre ting som lever hvis man ikke har tenkt å spise det. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Poenget med slike spørsmål er meningsløse. Det er en helt reell side ved slike spørsmål. Hvordan skal man stille seg til stamcelleforskning eller abort, dersom man ikke tar stilling til hva et liv er og hva et liv ikke er? Er det drap å ta antibiotika eller å vaske hendene? Hvor går grensa? Det du beskriver ser ut som en slags evolusjonær/emosjonell tilnærming til livsverd: Dersom det levende vesenet klarer å få deg til å føle noe, er det verdt å kjempe for. Fra et empatisk perspektiv kan jeg forstå det, men det mangler en almenngyldig base. Kanskje akkurat din katt er verdiløs fra "kvinnemenneskets" perspektiv. Lenke til kommentar
lain Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Veldig bra post kjetil. Lurer også på om noen av de som setter kjæledyrene sine så høyt bare spiser gress, eller om de ikke har noen kvaler med å spise kjøtt bare de slipper å se dyrene slaktet. Sånn angående dyrenes rettigheter, så mener jeg at de har en rett til å ikke bli pint, at de fortjener en rask og så smertefri død som mulig. Det å misshandle dyr bare fordi de er enkle ofre blir feil, men jeg hadde sikkert spist katteburger om det smakte godt uten å videre bli plaget av å vite det var katt/hund i kjøttet. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Poenget med slike spørsmål er meningsløse. Det er en helt reell side ved slike spørsmål. Hvordan skal man stille seg til stamcelleforskning eller abort, dersom man ikke tar stilling til hva et liv er og hva et liv ikke er? Er det drap å ta antibiotika eller å vaske hendene? Hvor går grensa? Det du beskriver ser ut som en slags evolusjonær/emosjonell tilnærming til livsverd: Dersom det levende vesenet klarer å få deg til å føle noe, er det verdt å kjempe for. Fra et empatisk perspektiv kan jeg forstå det, men det mangler en almenngyldig base. Kanskje akkurat din katt er verdiløs fra "kvinnemenneskets" perspektiv. Så klart, men nå handler denne tråden om hvilke rettigheter dyr har, ikkje hvordan man skal stille seg til stamcelleforskning og abort. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Juridiske rettigheter altså? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 1. Menneskeliv, som dyreliv, er fullstendig kontingente og dermed verdiløse. Det er det ingen grunn til å si. Kontingente verdier er verdier like fullt, og nå er det engang slik at det er mennesker som setter verdier på ting, ikke noen utenforstående kilde, så da blir det uunngåelig at vi setter verdi på det som eksisterer i øyeblikket. Angående dyrs rettigheter i forhold til mennesker: hadde jeg vært helt konsekvent skulle jeg nok vært vegetarianer, men nå er jeg såpass hyklersk at jeg nok ikke ville klart meg lenge i en sånn tilværelse. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Juridiske rettigheter altså? Personlige rettigheter om du vil. Dersom du heller velger å stå bak folk som stemmer for at mennesker kan gjøre akkurat som de vil med husdyrene sine så får det være ditt valg, men for meg og mange, mange andre så vil det være helt absurd. Katter, hunder, hester og kaniner er dyr som trenger mat, et sted å være, kjærlighet og omsorg. Støtter du er forslag om at alle dyrs rettigheter skal fordufte og vi kan gjøre akkurat som vi vil? Mishandle dyrene fordi det ikke har noe å si om molekylene er døde eller levende? Det er et helt patetisk argument. Et dyr er et liv, et liv skal respekteres. Noe annet er totalt uaktuelt. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Et dyr er et liv, et liv skal respekteres. Noe annet er totalt uaktuelt. Hva med bakterier? Eller planter? Et liv er ikke likt et annet liv. Selv ikke de mest hardbarka veganere vil nekte for å drepe bakterier eller spise planter. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Videre kanen spørre om respekten for organismer er begrenset til vesner som har et nervesystem, og dermed - i ulik grad - er i stand til å føle smerte, kulde, varme, velbehag mv? Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Et dyr er et liv, et liv skal respekteres. Noe annet er totalt uaktuelt. Hva med bakterier? Eller planter? Et liv er ikke likt et annet liv. Selv ikke de mest hardbarka veganere vil nekte for å drepe bakterier eller spise planter. Man kan ikkje sammenligne en plante og en katt. En plante føler ikkje smerte. Den har ingen personlighet. Et normalt menneske kan ikkje få et båndt med en plante. Den kan heller ikkje kommunisere eller være sosial. En katt kan gjøre alt det der, og når man skaffer seg en katt skal den behandles med omhu oh verdighet, ikkje som noe annet. Vær uening om du vil, men da burde du ikkje skaffe deg dyr. Lenke til kommentar
Tidus-Yuna Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Kjærlighet til Guds skapninger -Fugler "En dag kom barnet Jesus til et sted, hvor der var sat en snare op for at fange nogle fugle, og der var nogle drenge der. Jesus spurgte dem: “Hvem har sat denne snare op for Guds uskyldige væsener? Se, ligesom disse her vil de selv blive fanget i en snare.” Og han så tolv spurve, der lå, som om de var døde. Men han strakte sine hænder ud over dem og sagde til dem: “Bevæg jer, flyv bort, og så længe I lever, vil I huske mig.” Og de rejste sig og fløj derfra med høje skrig. Men jøderne, som så dette, var forbavsede og fortalte det til præsterne."(urev. 6,7-8) -Fugler 2 "Mens Jesus var på vej mod Jeriko, mødte han en mand med et bur fuldt af fugle, som han havde fanget, tillige med nogle unge duer. Og Jesus så, hvor elendigt de havde det, idet de havde mistet deres frihed og yderligere led af sult og tørst. Og han sagde til manden: “Hvad vil du gøre med dem?” Og manden svarede: “Jeg vil tjene til mit livsophold ved at sælge disse fugle, som jeg har fanget.” Og Jesus sagde: “Hvad ville du synes, hvis nogen, som var stærkere end dig eller var klogere, ville tage dig, din hustru eller dine børn til fange og kaste dig i fængsel for at sælge dig til fangenskab og for at gøre sig en fortjeneste af det og derved tjene til livets ophold? Er disse der ikke dine medskabninger, men bare svagere end dig selv? Og sørger ikke den samme Gud, vores Fader-Moder, for dem lige såvel som for dig? Lad disse, dine små brødre og søstre, gå ud i friheden, og se til, at du ikke handler sådan igen, men tjener til dit livsophold på en ærlig måde.” Og manden undrede sig over disse ord og over hans indflydelse, og han lod fuglene få friheden. Da fuglene kom ud, fløj de hen til Jesus og satte sig på hans skulder og sang for ham. Og manden ønskede at vide mere om hans lære, og han gik bort og lærte at flette kurve, hvorved han tjente til føden; og han ødelagde sine bure og snarer og blev en discipel af Jesus."(urev. 41,1-6) -Fugler 3 "Og fuglene samlede sig rundt om ham og bød ham velkommen med deres sang; og andre levende væsener kom frem til hans fødder, og han fodrede dem, og de spiste af hans hånd."(urev. 34,3) -Løven "En dag, da han passerede en bjergside nær ørkenen, mødte han en løve, som blev forfulgt af mange mænd med sten og kastespyd, fordi de ville dræbe den. Men Jesus irettesatte dem og sagde: “Hvorfor forfølger I disse Guds væsener, som er ædlere end I selv? Ved grusomheder gennem mange generationer blev disse gjort til menneskets fjender, disse som skulle have været dets venner. Som Guds kraft er åbenbaret i dem, således også hans langmo-dighed og medlidenhed. Stands forfølgelsen af dette dyr, som ikke ønsker at skade jer; ser I ikke, hvordan han flygter fra jer og er skræmt af jeres raseri?” Og løven kom hen og lagde sig ved Jesus´ fødder og viste ham sin kærlighed; og folk var forbavsede og sagde: “Se, dette menneske elsker alle dyr og har magt til at befale over endog disse dyr fra ørkenen, og de adlyder ham.”(urev. 6,18-21) -Feil dresserte hunder "Og mens Jesus drog omkring med nogle af sine disciple, mødte han en bestemt mand, som dresserede hunde til at jage andre væsener. Og han sagde til manden: “Hvorfor gør du dette?” Og manden sagde: “Af dette lever jeg, og hvilken gavn gør nogen af disse dyr? Disse dyr er svage, men hundene er stærke.” Og Jesus sagde: “Du mangler kærlighed og visdom. Se, ethvert dyr, som Gud har skabt, har en hensigt og et formål, og hvem kan sige, hvad godt der er i det? Eller hvilken gavn det gør dig eller menne-skeheden? Og angående dit levebrød: Se hvordan markernes afgrøde vokser frem, og ligeledes frugttræerne og urterne; hvad behøver du mere end disse ting, som dine hænders ærlige arbejde vil give dig? Ve de stærke, som misbruger deres styrke. Ve de listige, som sårer Guds væsener! Ve jægerne, for de skal selv blive jaget.” Og manden var forundret, og ophørte med at dressere hundene til jagt, han lærte dem at redde liv i stedet for at ødelægge. Og han lærte af Jesus og blev hans discipel."(urev. 14,6-8) -Hesten "Og det skete, at Mesteren gik ud af byen og gik over bjergene med sine disciple. Og de kom til et bjerg, hvis stier var meget stejle, og der fandt de en mand med et lastdyr. Og hesten var styrtet til jorden, fordi den var overlæsset; og han slog den til blodet flød. Og Jesus gik hen til ham og sagde: “Grusomhedens søn: hvorfor slår du dit dyr? Ser du ikke, at det er for svagt til sin byrde, og ved du ikke, at det lider?” Men manden svarede og sagde: “Hvad kommer det dig ved? Jeg må slå den så meget, jeg lyster, for den er min egen, og jeg købte den for en stor sum penge. Spørg dem, som er med dig, for de er af mit bekendtskab og ved det.” Og nogle af disciplene svarede og sagde: “Jo, Mester, det er, som han sagde. Vi så, han købte den.” Og Mesteren talte igen: “Ser I ikke, hvordan den bløder, og hører I ikke også, hvordan den jamrer og klager?” Men de svarede og sagde: “Nej, Herre, vi hører ikke, at den jamrer og klager.” Herren blev bedrøvet og sagde: “Ve jer, I med jeres sløve hjerter! I hører ikke, hvordan den klager og råber til sin himmelske skaber om barmhjertighed! Men tredobbelt ve den, som er årsagen til, at den råber og jamrer i sin pine!” Og han gik frem og rørte den, og hesten rejste sig, og dens sår var lægt. Men til manden sagde han: “Gå nu din vej, men slå den ikke mere, om du selv vil finde barmhjertighed.”(urev. 21,1-6) -Katt "Da Jesus kom gennem en landsby, så han en flok dagdrivere af værste slags, og de pinte en kat, som de havde fundet, og behandlede den på skændigste måde. Jesus befalede dem at holde op og begyndte at ar-gu-mentere; men de ville ikke høre på ham og hånede ham. Da lavede han en pisk med knuder på og drev dem væk og sagde: “Denne jord, som min Fader-Moder har skabt til fryd og glæde, har I gjort til det værste helvede med jeres voldsgerninger og grusomhed!” Og de flyg-tede bort fra hans åsyn. Men en af dem, som var mere forkastelig end de andre, kom tilbage og udfordrede ham. Og Jesus strakte sin hånd ud, og den unge mands arm visnede; og en stor frygt greb dem alle, og en sagde: “Han er en trold-mand!” Den næste dag kom den unge mands moder til Jesus og bad, om han ikke nok ville helbrede hans arm igen. Og Jesus talte til dem om kærlighedens lov og om alt livs enhed i Guds familie. Og han sagde også: “Således, som I i dette liv behandler jeres medskabninger, sådan kommer det til at gå jer i det kommende liv.” Og den unge mand troede og bekendte sine synder; og Jesus strakte sin arm ud, og hans visnede arm blev rask ligesom den anden. Og folk priste Gud, som havde givet en sådan kraft til mennesket."(urev. 24,1-5) -Katt 2 "Og mens Jesus var på vej ind i en landsby, så han en lille kat, som ikke havde nogen til at tage sig af hende, og hun var sulten og skreg til ham; og han tog hende op og puttede hende ind under sit tøj, og hun lå ved hans bryst. Og da han kom ind i landsbyen, satte han føde og drikke frem for katten, og hun spiste og drak og viste sin taknemmelighed mod ham. Og han gav hende til en af sine disciple, som var en enke ved navn Lorenza, og hun tog sig af hende."(urev. 34,7-8) "Og nogle mennesker sagde: “Denne mand har omsorg for alle væsener; er de hans brødre og søstre, siden han elsker dem sådan?” Og han sagde til dem: “Sandelig, disse er jeres medskabninger i Guds store husholdning. Ja, de er jeres brødre og søstre, der har den samme livets ånde i den Evige. Hver eneste, som sørger for selv de mindste af disse og giver dem føde og drikke i deres nød, gør dette for mig; og enhver, som tillader en af disse at lide, når de er i trang, og ikke forsvarer dem, når de bønfalder i ondskaben mod dem, han lader ondskaben ske imod mig; og som I har handlet i dette liv, således vil det ske for jer i det kommende liv.”(urev. 34,9-10) -Kaniner og duer "Da Jesus havde afsluttet sin tale, hændte det en dag et sted i nær-he-den af Tiberias, hvor der var syv kilder, at en ung mand kom med leven-de kaniner og duer, for at han kunne spise dem sammen med sine disciple. Og Jesus så kærligt på den unge mand og sagde til ham: “Du har et godt hjerte! Og Gud vil give dig lys; men ved du ikke, at Gud i begyndelsen gav mennesket jordens frugter til føde og ikke stillede mennesket lavere end aben eller oksen eller hesten eller fåret, så at han skulle dræbe og spise sine medskabningers kød og blod? I tror virkelig, at Moses befalede, at sådanne væsener skulle slås ihjel og ofres som offer og skulle spises; og sådan gør I i templet; men se, en større end Moses er her, og han kommer for at afskaffe lovens blodofre og blodfester og for at genindføre den rene gave og det ublodige offer, lige-som det var i begyndelsen, nemlig jordens kornsorter og frugter. Af det, som I kan ofre til Gud i renhed, skal I spise, men af det, som I ikke kan ofre i renhed, skal I ikke spise; for den tid kommer, da jeres ofre og blodfester skal ophøre, og da skal I tilbede Gud med en hellig tilbedelse og med en ren gave. Lad derfor disse dyr få deres frihed, så at de kan fryde sig i Gud og ikke bringe skyld over mennesket.” Og den unge mand satte dem fri, og Jesus brød deres bure og bånd. Men se, de frygtede ikke for, at de skulle blive fanget igen, og de flygtede ikke fra ham; da talte han til dem om, at de skulle søge friheden; og de adlød hans ord og ilede glade bort."(urev. 28,1-6) -Kamelen "Og Jesus var på rejse mod Jerusalem, og han mødte en kamel tungt lastet med træ. Og kamelen kunne på grund af vægten ikke slæbe det op ad den bakke, som den gik på; og driveren slog den og mishandlede den grusomt, men kunne ikke få den til at gå videre. Da Jesus så dette, sagde han til ham: “Hvorfor slår du din broder?” Og manden svarede: “Jeg ved ikke af, at han er min broder. Er han ikke et lastdyr og skabt til at tjene mig?” Og Jesus sagde: “Har den samme Gud ikke af det samme stof skabt kamelen og dine børn, som tjener dig? og har I ikke begge to ét livets åndedræt, som hver af jer har modtaget fra Gud?” Og manden undrede sig meget over hans ord, og han holdt op med at slå kamelen og fjernede en del af byrden; og kamelen gik op ad bakken, mens Jesus gik foran ham, og stoppede ikke, før han havde nået målet for sin tur. Og kamelen kendte Jesus og havde mærket Guds kærlighed i ham. Og manden ønskede at høre mere om hans lære, og Jesus underviste ham med glæde, og han blev hans discipel."(urev. 12-16) -Okser, får og duer "Jødernes påske var nær, og Jesus gik atter fra Betania og op til Jerusalem. Og i templet fandt han dem, som solgte okser og får og duer, også vekselererne sad der. Og da han havde lavet en svøbe af syv reb, drev han dem alle ud af templet og løste fårene og okserne og duerne, og han spredte veksele-rer-nes penge og væltede bordene. Og han sagde til dem: “Tag disse ting væk! Gør ikke min Faders hus til en handelsplads. Står der ikke skrevet: ‘Mit hus er et bedehus for alle folkeslag? Men I har gjort det til et tilholdssted for tyve og har fyldt det med alle slags afskyelige ting.” Og han tålte ikke, at nogen bar en skål blod gennem templet, eller at noget dyr dræbtes. Og disciplene huskede, at der står skrevet: “Nidkærhed for dit hus har fortæret mig.”(urev. 71,1-4) -Vær langsom til å vredes "Vær derfor hensynsfulde, vær nænsomme, hav medlidenhed, vær venlige; ikke alene mod jeres egen slags, men imod ethvert væsen, som I har i jeres varetægt; for I er for dem lig guder, til hvilke de ser op i deres nød. Vær langsomme til at vredes, for mange har syndet i vrede, men har angret det, når deres vrede var gået over.”(urev. 19,9) "Men hvis et dyr lider meget, så dets liv er en plage for det, eller hvis det bliver farligt for jer, så befri det for dets liv så hurtigt og smertefrit, som I kan. Gør en ende på dets liv i kærlighed og medlidenhed, men pin det ikke; og Gud, Fader-Moderen, vil vise barmhjertighed mod jer, ligesom I har vist barmhjertighed mod dem, som er givet i jeres hænder."(urev. 38,5) Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg mener at verdien til noe levende bestemmes etter hvor selvbevisst det er. Desto høyere selvbevissthet desto mer skal en ta hensyn til det levende. Så noe som er i stand til å oppfatte ubehag skal en prøve så godt en kan å ungå å gi ubehag. Og jo mer intelligent det er jo viktigere er det å ta hensyn til dette. Hvis en har et dyr som er i store smerter bør en som en ansvarsfull person enten avlive eller gi medisinsk hjelp, selv om jeg ikke syntes dette burde være lovpålagt. Hvis en har kjæledyr som er i fangenskap så burde en også holde det mett, hvis en lar det gå ute så syntes jeg det er helt opp til hver enkelt eier. Angående det med trappa så vil jeg ikke si det sier så mye, det er forskjell på 2 og 20 trinn, og hvordan en kaster katten. Det var kanskje det som skulle til for å lære kattene at denne kvinnen er ei en bør holde seg unna. Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Man kan ikkje sammenligne en plante og en katt. Det er det jeg også mener, derfor er det ikke sant at "Et dyr er et liv, et liv skal respekteres." Det er tydeligvis forskjell på liv. Planter og bakterier skal ikke nødvendigvis respekteres, selv om katter og mennesker skal det. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Man kan ikkje sammenligne en plante og en katt. Det er det jeg også mener, derfor er det ikke sant at "Et dyr er et liv, et liv skal respekteres." Det er tydeligvis forskjell på liv. Planter og bakterier skal ikke nødvendigvis respekteres, selv om katter og mennesker skal det. Ja, der er vi enige. Dårlig forumlering fra min side. Med "liv" så mente jeg et liv som vi mennesker på daglig basis oppfatter som "liv" (altså kan få en personlighet og mennesker (normale) kan danne bånd med). Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Kommer an på mennesket og kommer an på dyret. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Personlige rettigheter om du vil. Dersom du heller velger å stå bak folk som stemmer for at mennesker kan gjøre akkurat som de vil med husdyrene sine så får det være ditt valg, men for meg og mange, mange andre så vil det være helt absurd. Katter, hunder, hester og kaniner er dyr som trenger mat, et sted å være, kjærlighet og omsorg. Støtter du er forslag om at alle dyrs rettigheter skal fordufte og vi kan gjøre akkurat som vi vil? Mishandle dyrene fordi det ikke har noe å si om molekylene er døde eller levende? Det er et helt patetisk argument. Et dyr er et liv, et liv skal respekteres. Noe annet er totalt uaktuelt. Men hvor setter du grensen mellom liv og ikke-liv, siden et(hvert?) liv skal respekteres? Jeg mener at liv i denne sammenhengen ikke er dekkende nok, for det er grusomt mye som er levende. Vi må i så fall bruke et annet begrep. Hvis alt liv skal respekteres blir det svært problematisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå