Gå til innhold

d 300 macro linse

Anbefalte innlegg

Jeg er ønsker meg en macro/micro linse til d300

Helst en nikkor linse. Er det noen som har noen anbefalinger og kan noen fortelle meg forskjeller på linsene. Så jeg vet hva jeg betaler for. Har 17-55 mm nikkor som jeg er veldig fornøyd med

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De aller beste macro'ene for Nikon er nok Zeiss sine; ZF 100mm og 50mm i f/2.0. Her må du leve med manuell fokus, men til macrobruk er det uansett ønskelig. I tillegg må du leve med et betydelig innhugg i bankkontoen. Men spesielt 100mm'en er i en særklasse kvalitetsmessig.

Ellers har jo Nikon selv bra greier: Både 105/2.8 VR og 60/2.8 er veldig bra objektiver. Den kuleste (og mest spesialiserte) er 85mm f/2.8 PC. Et tilt/shift-objektiv som også har macro.

Jeg har også veldig gode erfaringer med Sigma 150/2.8. Meget skarp. En annen som folk pleier å anbefale er Tamron 90/2.8.

Da mener jeg å ha nevnt alle de beste. Så må du bare bestemme deg for hvilken brennvidde som passer for deg. Kortere brennvidde medfører at du må jobbe nærmere; som er dumt hvis du skal ta bilde av ting som skremmes vekk. (Insekter, fugler, fisker, reptiler, slanger, nebbdyr, kuer/kyr etc.) Fordelen med de kortere brennviddene er at de egner seg bedre til håndholding (lettere å bruke), og at de gjerne er billigere.

EDIT: Jeg glemte en av de aller fineste. Voigtländer 125mm f/2.5 har rykte på seg for å være særdeles bra. Men er ute av produksjon og vanskelig å få tak i.

Endret av nilsjnesse
Lenke til kommentar
De aller beste macro'ene for Nikon er nok Zeiss sine; ZF 100mm og 50mm i f/2.0. Her må du leve med manuell fokus, men til macrobruk er det uansett ønskelig. I tillegg må du leve med et betydelig innhugg i bankkontoen. Men spesielt 100mm'en er i en særklasse kvalitetsmessig.

Ellers har jo Nikon selv bra greier: Både 105/2.8 VR og 60/2.8 er veldig bra objektiver. Den kuleste (og mest spesialiserte) er 85mm f/2.8 PC. Et tilt/shift-objektiv som også har macro.

Jeg har også veldig gode erfaringer med Sigma 150/2.8. Meget skarp. En annen som folk pleier å anbefale er Tamron 90/2.8.

Da mener jeg å ha nevnt alle de beste. Så må du bare bestemme deg for hvilken brennvidde som passer for deg. Kortere brennvidde medfører at du må jobbe nærmere; som er dumt hvis du skal ta bilde av ting som skremmes vekk. (Insekter, fugler, fisker, reptiler, slanger, nebbdyr, kuer/kyr etc.) Fordelen med de kortere brennviddene er at de egner seg bedre til håndholding (lettere å bruke), og at de gjerne er billigere.

EDIT: Jeg glemte en av de aller fineste. Voigtländer 125mm f/2.5 har rykte på seg for å være særdeles bra. Men er ute av produksjon og vanskelig å få tak i.

er det stor forskjell på nikkor macro 60 mm d og g

Lenke til kommentar
er det stor forskjell på nikkor macro 60 mm d og g

G linsen mangler blender ring for manuell fokus.

http://www.kenrockwell.com/nikon/60mm-afd-vs-afs.htm

Jeg har AF-D 60mm og er veldig fornøyd med den. Passer utmerket som lett tele/macro for det som skulle dukke opp. Den nye AF-S 60mm (g)er såpass mye dyrere, at jeg tviler på om jeg ville kjøpt den i stedet, selv om den vistnok er oppgradert optisk også. Selv de gamle 55mm Micro Nikkor linsene er kjent for å være meget gode.

Skal du ut for å fotografere innsekter (altså litt mer enn tilfeldige macrobilder) - så ville jeg vel vurdert 105mm, 200mm eller et annet merke. Jeg tror vel også at de gamle belgene kan brukes, dersom du skal ta bilder av noe som står stille.

Mitt beste tips til deg er nok 105mm, ettersom du har 17-55mm fra før.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Tråden bryter også med tre-ords-regelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar

Har inntrykk av at den nye 60mm AF-S er en ganske marginal oppgradering. Med mindre du trenger AF-S (D40/x/60), virker det smartest å kjøpe den "gamle".

Det er da MANGE Nikon fastobjektiver som burde blitt oppdatert før 60mm macro?

Endret av nilsjnesse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...