albions Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Har ein fiber sentral med 3 TV uttak og 1 internett uttak. Er det mulig å kjøpe ein splitter sånn at eg får to uttak eller må det kjøpes ein ruter ? Endret 7. juni 2008 av albions Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) HAr ein fiber sentral med 3 TV uttak og 1 internett uttak. Er det mulig å kjøpe ein splitter sånn at eg får to uttak eller må det kjøpes ein ruter ? Hei, Går ut i fra at du har Altibox og siste versjon av hjemmesentralen(den med antenner). For å få flere TV uttak(skulle du trenge det), kan du koble til en switch. En ruter vil forstyrre signalet, da hjemmesentralen må lese mac adressene til tv-dekoderne. For å få flere Internett uttak kan du VELGE om du vil koble til Switch eller Ruter. Dette er pga hjemmesentralen har innebygget ruter(og wifi) og da trenger du ikke en ruter. Har du en hjemmesentral uten antenner, er det ikke ruter funksjoner og du må bruke en router visst du skal koble til flere maskiner på internett Endret 7. juni 2008 av Gjest Lenke til kommentar
albions Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 HAr ein fiber sentral med 3 TV uttak og 1 internett uttak. Er det mulig å kjøpe ein splitter sånn at eg får to uttak eller må det kjøpes ein ruter ? Hei, Går ut i fra at du har Altibox og siste versjon av hjemmesentralen(den med antenner). For å få flere TV uttak(skulle du trenge det), kan du koble til en switch. En ruter vil forstyrre signalet, da hjemmesentralen må lese mac adressene til tv-dekoderne. For å få flere Internett uttak kan du VELGE om du vil koble til Switch eller Ruter. Dette er pga hjemmesentralen har innebygget ruter(og wifi) og da trenger du ikke en ruter. Har du en hjemmesentral uten antenner, er det ikke ruter funksjoner og du må bruke en router visst du skal koble til flere maskiner på internett Hva er det ein switch gjør. Må eg åpne porter i switchen eller er det godt nokk å åpne porter i hjemmesentralen. Nå sliter eg med at eg ikkje får åpnet porter pga eg får signal gjennom ruter nr2. Nett levrandør ville merklig nokk ikkje sette hjemmesentralen i bridge modus Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) En switch gir deg bare flere koblings punkter. Ingen porter som blir verken sperret eller åpnet her. Ruter blir et mellomledd og bruker du det må du sperre\åpne porter i ruteren. Forstod ikke helt spørsmålet ditt for å være ærlig Å ha 2 rutere etterhverandre er ikke anbefalt(da det blir så mye å holde styr på og unødvendig) Prøv å send inn en skriftlig forespørsel på å få ruteren i bridget modus visst du fikk et rart svar på telefonen. Men å bruke en Switch eller disable DHCP serveren i ruteren er også en god løsning Endret 8. juni 2008 av Gjest Lenke til kommentar
albions Skrevet 9. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 9. juni 2008 En switch gir deg bare flere koblings punkter.Ingen porter som blir verken sperret eller åpnet her. Ruter blir et mellomledd og bruker du det må du sperre\åpne porter i ruteren. Forstod ikke helt spørsmålet ditt for å være ærlig Å ha 2 rutere etterhverandre er ikke anbefalt(da det blir så mye å holde styr på og unødvendig) Prøv å send inn en skriftlig forespørsel på å få ruteren i bridget modus visst du fikk et rart svar på telefonen. Men å bruke en Switch eller disable DHCP serveren i ruteren er også en god løsning Ok, så lenge eg har åpnet porter i ruter nr1 og kopler meg videre i fra ein switch så skal ikkje switchen sperre for noen porter slik som ruter nr2 gjør nå ? Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 En switch gir deg bare flere koblings punkter.Ingen porter som blir verken sperret eller åpnet her. Ruter blir et mellomledd og bruker du det må du sperre\åpne porter i ruteren. Forstod ikke helt spørsmålet ditt for å være ærlig Å ha 2 rutere etterhverandre er ikke anbefalt(da det blir så mye å holde styr på og unødvendig) Prøv å send inn en skriftlig forespørsel på å få ruteren i bridget modus visst du fikk et rart svar på telefonen. Men å bruke en Switch eller disable DHCP serveren i ruteren er også en god løsning Ok, så lenge eg har åpnet porter i ruter nr1 og kopler meg videre i fra ein switch så skal ikkje switchen sperre for noen porter slik som ruter nr2 gjør nå ? Korrekt Lenke til kommentar
MataFaka Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 (endret) Har ein fiber sentral med 3 TV uttak og 1 internett uttak. Er det mulig å kjøpe ein splitter sånn at eg får to uttak eller må det kjøpes ein ruter ? Man kan vel også sette hjemmesentralen i bridge å koble til en egen router? å dermed bruke sin egen router til routing og åpning av porter osv. Edit: correct me if i'm wrong Endret 14. juni 2008 av MataFaka Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 14. juni 2008 Del Skrevet 14. juni 2008 Har ein fiber sentral med 3 TV uttak og 1 internett uttak. Er det mulig å kjøpe ein splitter sånn at eg får to uttak eller må det kjøpes ein ruter ? Man kan vel også sette hjemmesentralen i bridge å koble til en egen router? å dermed bruke sin egen router til routing og åpning av porter osv. Edit: correct me if i'm wrong Det går også fint ja:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå