FrilanserBob Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hei Har en tabell, la oss kalle den produkter. I den er det en kolonne som heter varenr, og jeg trenger et script som henter ut lavste og høyeste varenummer for meg. Men nå har jeg lest til øynene er store og røde og finner ikke noen som passer. Noen som kan hjelpe meg? Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Du sier ikke noe om hvilken databasetype du bruker, men du kan gjøre det slik i MySQL: mysql_query("SELECT MIN(varenr) FROM produkter"); mysql_query("SELECT MAX(varenr) FROM produkter"); Lenke til kommentar
FrilanserBob Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Glemte å si at det er mysql og php, ønsker at scriptet skal være mest mulig kompakt sånn at jeg slipper å lage to script. Endret 7. juni 2008 av FrilanserBob Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Ganske standard SQL skulle tilsi at følgende spørring bør fungere SELECT MIN(felt) AS minste, MAX(felt) AS hoyeste FROM tabell Endret 7. juni 2008 av Ernie Lenke til kommentar
FrilanserBob Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Nå har jeg følgende fungerende kode: { $sql="SELECT MIN(varenr) AS minste, MAX(varenr) AS hoyeste FROM tabell1"; $resultx = mysql_query($sql) or die(mysql_error()); $j = mysql_fetch_array($resultx); $minste = $j['minste']; $minste1 = $minste + 2; $hoyeste = $j['hoyeste']; } Saken er at jeg har to tabeller, tabell1 og tabell2, varenr starter i tabell1, og fortsetter i tabell2 av ulike årsaker. Det jeg trenger hjelp til nå er: - Hvis varenr er lik eller mindre en "minste1" skal en tekst vises - Hvis varenr er større en "minste1", men mindre eller lik "hoyeste", skal en annen tekst vises - Hvis varenr ikke er en av de over (altså er å finne i tabell2), skal en tredje tekst vises Mulig jeg er helt blind nå, slått ut av varmen her sørpå Endret 8. juni 2008 av FrilanserBob Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 SELECT MIN(minste) AS minste, MAX(hoyeste) AS hoyeste FROM ( SELECT MIN(varenr) AS minste, MAX(varenr) AS hoyeste FROM tabell1 UNION ALL SELECT MIN(varenr) AS minste, MAX(varenr) AS hoyeste FROM tabell2 ) Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Høres ut som en god, gjennomtenkt og effektiv databaseløsning... Lenke til kommentar
roac Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Høres ut som en god, gjennomtenkt og effektiv databaseløsning... Ikke sant? Høres ut som noe i retning av at varekategori ligger kodet i varenummer eller noe slikt Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Evt så høres det ut som to systemer som er blitt koblet sammen. Det er dessverre sånt som skjer, og man har ikke alltid muligheten til å kode om to applikasjoner for å kunne gjøre de nødvendige endringene i datamodell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå