muminim Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Har i det siste merket noen problem med for varm CPU, først og fremst da jeg nylig hadde noen pckrasj og lagspikes i tungre program, som Age Of Conan (high settings). Då jeg fant ut at mine problem kunne være relatert til CPU overheting lette jeg litt og nedlastet et program som heter "Core Temp" som den gang raporterte at CPU kjernene mine var på 65-66¤ uten andre program kjørende enn bakgrunns program som Azureus Vuze og AVG. Etter det leste jeg at folk har fikset lignende problem ved foreksempel sette PC-en ned fra en hylla på gulvet. Problemet var at min PC var inni et lite, opent skap knapt 3 cm fra gulvet. Men likevel, berre ved å sette den ett par cm ned på gulvet fra et åpent skap stoppet de fleste problemene. Core temp rapporterer nå at kjerne er på 57¤, på det beste er de på ca. 55¤ (morninger, etter PC-en har stått av en stund) men som oftest på 59-61¤. Når jeg kjører program som AoC vil jeg helst ikke tenke på tempraturen, men ikke noen krasj idag i alle fall. Hatt mye problem med denne PC-en jeg kjøpte rett før jul. Først ble harddisken ødelagt uten noen grunn, deretter enn mengde problem med BIOS og drivere og nå dette. Jeg trur alltid at PC-en har våre altfor varm då, i det under første oppstart og konfigurasjon av windows at den lagde overhetings "advarsler/lyder". Specs: Cooler Master Centurion 534 (kabinett, utdatert og billig men veldig bra kritikk, ingen annen kjøling enn det som kom med den) Corsair Powersupply 620W (mer enn nok strøm trur eg, ganske bra kritikk og, står at den kommer med 120mm fan (vifte?)) Intel Core 2 Duo e6850 (CPU, ikke mye å si...) 4GB Corsair TWIN2X 5400 ddr2 (ram, ganske bra trur eg) Seagate Barracude 7200 500GB HD (harddisk, ganske grei) XFX GeForce 8800 GTS Fatall1ty 320MB (åpenbart et godt kort, trur det er overklokka frå kjøp) Helst vil jeg vite om det er noe jeg kan gjøre for å fikse problemet uten å sette i ei ny vifte. Tviler sterkt på at det har noe med sånn derre pasta greie, idet at PC-en er knapt et halvt år og har vore til reprasjon hos komplett to ganger. Jeg vil helst unngå å gjøre noe inni PC-en idet at jeg kjøpte den byggd hos komplett og jeg har hørt mye skrekkhistorier om skader til PC-en av inngrep. Dessuten mister jeg vel forsikring/support av Komplett vis jeg gjør noen inngrep? EDIT: PS, vet noen hvor varm e6850 kan bli før noe av PC-en blir skadet? Endret 7. juni 2008 av Uncreativex Lenke til kommentar
gjeewaytee Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) det finnes noen enkle grunner til varm cpu. det kan feks være for mye kjølepasta på cpu-en eller på kjøleren. for mye pasta isolerer nemlig. skal et fryktelig tynt lag på dårlig med luftsirkulasjon i kabinettet. spesielt hvis det er et tett kabinett med bare en 120 mm vifte bak som suger ut luft og du i tillegg har den inni et skap. løsningen blir nok evt et nytt kabinett som gjer bedre sirkulasjon. få den ut av skapet og sett den på gulvet (siden varmen stiger) og kjøp deg ny kjøler (trenger ikkje være så dyrt) EDIT: hvis du har garanti fra komplett på den så ryker den hvis du roter på egenhånd ja Endret 7. juni 2008 av gjeewaytee Lenke til kommentar
muminim Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 det finnes noen enkle grunner til varm cpu. det kan feks være for mye kjølepasta på cpu-en eller på kjøleren. for mye pasta isolerer nemlig. skal et fryktelig tynt lag pådårlig med luftsirkulasjon i kabinettet. spesielt hvis det er et tett kabinett med bare en 120 mm vifte bak som suger ut luft og du i tillegg har den inni et skap. løsningen blir nok evt et nytt kabinett som gjer bedre sirkulasjon. få den ut av skapet og sett den på gulvet (siden varmen stiger) og kjøp deg ny kjøler (trenger ikkje være så dyrt) EDIT: hvis du har garanti fra komplett på den så ryker den hvis du roter på egenhånd ja Takk for svaret. Leste nettop en annen tråd der enn fyr meinte at et annet program som heter real temp er bedre, og real temp sier jeg har 51-52 grader mens core temp sier at jeg har 59-61 grader (nå). Siden real temp har mye mer imponerende nettside velger jeg å tro at den er rett vis ikkje noen motsier det. Men vet noen hva tempratur som er farlig/alfor mye eller om dette er så farlig? Har ikke hatt noen problem jeg er sikker på siden jeg satt den ut av skapet... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Det er tydelig at du ikke har alt for gode kunnskaper når det gjelder den tekniske delen ved å ha en pc. dessverre så er det mange sånne "kontorpulter" som har den "geniale" egenskapen at de gjemmer bort pcen i et lite skap som har mangel på ventilasjon og som kan forårsake problemer ganske fort. Flere elementer er påvirket av varme : *Hardisker kan få problemer når temperaturen stiger over 40-50 Grader. *Databrikker (cpu, Nb, Sb) kan få problemer med varierende temperaturer, noen greier fint en temperatur på 100C (som regel Gpu) mens Cpu mistrives straks over 75C eller mindre i noen tilfeller. *Strømforsyning : Denne fungerer jo som regel som "exhaust" for luften som allerede er i kabinettet, er denne varm og psu allerede er under belastning så kan den fort få temperaturer som er over 75-90C noe som faktisk kan bety en veldig lav levetid på den og du kan risikere å få forringet ytelsen og til slutt store dataproblemer pga den. Du har derimot tatt det første riktige steget ved å få kabinettet ut av skapet, det du kan gjøre uten at det vil ha noen effekt på garantien er å ta en titt invendig og se om det er masse kabelrot. Er det sånn så kan du selvfølgelig rydde opp ved å prøve å sammle kablene med stripser sånn at det ser ryddig og fint ut og at du på samme måte hindrer minst mulig luftflyten innvendig. Se med det samme om det finnes plass til flere kabinettvifter og om dette er så kjøp inn og monter disse. Edit : Å montere en kabinettvifte eller å gjøre nødvendig vedlikehold av pcen gjør nok ikke at du mister garantien. Endret 7. juni 2008 av Malvado Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå