Gå til innhold

Fotografering i sollys med blits

Anbefalte innlegg

Jeg bruker utelukkende M når jeg bruker blits. Det er fordi jeg ønsker å bestemme dybdeskarphet og hvor mye tilgjengelig lys jeg ønsker. Blits er veldig enkelt å forholde seg til. Det er bare å foreta de valgene du ønsker, og TTL sørger for resten. Jeg bruker også stort sett langsom sync, noe som alle burde leke med for å forstå det.

Jeg har jo aldri hatt en TTL-blits før, så jeg var ikke klar over hvor greit det fungerer før jeg var på et fly til London da min 550 EX var ny. Det var faktisk en homofil flyvert som viste meg det, da han spurte om han skulle ta bilde av meg og poden på flyet. Jeg så med en gang at han hadde peiling, og la merke til hva han gjorde :idea:

For de som har noia på å montere en gammel blits på kameraet sitt er det greit å sjekke om Canon takler den. Da er du garantert at også ditt kamera tåler den, siden det merket har minst toleranse.

Her kan du sjekke de fleste blitser jeg har vært borti i mitt liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hm, godt innspill. Da unngår en jo at kameraet endrer eksponeringen etter at jeg vipper opp blitzen (noe jeg antar at kameraet gjør, siden jeg plutselig får utbrente partier av bildet). Skal prøve det neste gang!
Nettopp, du har tatt poenget :)

I P-modus kalkulerer kamera summer av tilgjengelig lys og biltzlys. Et sabla komplisert regnestykke. Jeg tipper at det Matrix systemet som Nikon er så stolt av (med god grunn) må gi tapt og derfor legger mindre vekt på bakgrunnen.

Sverre: Hvilken lysmålingsmetode benytter du? I matrix skal automatikken i utgangspunktet forsøke å eksponere bakgrunnen ca. 1EV lavere enn forgrunnen. I P gjør den det ved en blanding av blender og lukkertid, i A ved å justere lukkertid (men trenger den mer enn 1/500 for dette, så skjærer det seg for D40, som ikke støtter FP-sync), og i S ved å justere blenderen.

Bruker du sentrumsveid eller spot, så ryker alt dette. Da forsøker den utelukkende å eksponere subjektet rett vha. blitsen, uten spesielt hensyn til bakgrunn.

Det at kameraet er "veldig glad i 1/60" er fordi dette er standardinnstilling for lengste tillatte lukkertid med blits. Det kan konfigureres til å være mer eller mindre. Blir det nødvendig med lengre lukkertid enn 1/60, kompenseres det utelukkende med blits i A og P, om du ikke endrer standardinnstillingene, eller velger slow sync som blitsmodus.

Lenke til kommentar
Sverre: Hvilken lysmålingsmetode benytter du? I matrix skal automatikken i utgangspunktet forsøke å eksponere bakgrunnen ca. 1EV lavere enn forgrunnen. I P gjør den det ved en blanding av blender og lukkertid, i A ved å justere lukkertid (men trenger den mer enn 1/500 for dette, så skjærer det seg for D40, som ikke støtter FP-sync), og i S ved å justere blenderen.

Jeg bruker matrix til 99% av bildene, kun unntakvis bruker jeg spotmåling og aldri sentrumsveid. Du kommer med et godt poeng mtp blenderprioritet. Jeg bruker det også en del, og har da sett at jeg gjerne får problemer med utbrente partier. Det er nok pga 1/500 er max hastighet... Når du sier at 1/60 er lengste tillate hastighet, mener å huske at jeg har lest det et sted. Mye å lære innen fotografi gitt - blits og belysning generelt er foreløpig et stort mysterium for meg...

Jeg får hive meg utpå og bruke M når jeg skal bruke utfyllingsblits, det virker som om det er mye å hente der, samt mye større kreativ frihet. Ønsker meg også en TTL-kabel, ser artig ut å få blitsen ut fra kamera...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...