eb81 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hei. Har køddet litt med fotografering i sollys med blits (sb-400). Får ikke raskere lukkertid enn 1/500 (er det vanlig med blits?), har ikke lavere iso enn 200 på d40 og får veldig liten blender ca f16 og mindre Så har stilt inn på S med lukkertid 1/500. Hva gjør dere. Har dere noe tips? Vil jo helst bruke blits for å unngå de værste skyggene Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hei. Har køddet litt med fotografering i sollys med blits (sb-400). Får ikke raskere lukkertid enn 1/500 (er det vanlig med blits?), har ikke lavere iso enn 200 på d40 og får veldig liten blender ca f16 og mindre Så har stilt inn på S med lukkertid 1/500. Hva gjør dere. Har dere noe tips? Vil jo helst bruke blits for å unngå de værste skyggene Ja, det er begrenset hvor rask lukkertid blitzen kan brukes på, fordi at hvis lukkertiden er for kort, kommer blinket når lukkeren er delvis åpen. Den består av to "gardiner" eller sett lameller foran sensoren. Blitzblinket er mye kortere enn lukkeren, så den må blinke når lukkeren er helt åpen. Noen avanserte blitzer kan fordele lyset over lengre tid og synkronisere på lengre lukkertider. Så hvis du har behov for å lette opp skygger på raske lukkertider, må du heller kanskje prøve en reflektorskjerm. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Hei. Har køddet litt med fotografering i sollys med blits (sb-400). Får ikke raskere lukkertid enn 1/500 (er det vanlig med blits?), har ikke lavere iso enn 200 på d40 og får veldig liten blender ca f16 og mindre Så har stilt inn på S med lukkertid 1/500. Hva gjør dere. Har dere noe tips? Vil jo helst bruke blits for å unngå de værste skyggene Svakheten med SB400 er fullstendig avhengighet av kameraets elektronikk både med iTTL eller manuell styring. Da tillates ikke kortere lukkertid enn sync.tiden 1/500. På D40X er det ikke mulig å få kortere enn 1/200 sek med tilkoblet SB400. Dersom du ønsker kortere lukkertid, må du benytte en blits som bare bruker hotshoe-kontakten på kameraet, f.eks. en eldre blits med thyristor-elektronikk fra Vivitar, Soligor eller National. (Vær obs. på trigger-spenningen. Begrensninger i D40 tilsier maks 12V) Med National PE3057 kan jeg synkronisere med alle lukkertider, men taper litt av blitslyset på 1/4000 sek. Og dette uten å "kødde". Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Ja, det er begrenset hvor rask lukkertid blitzen kan brukes på, fordi at hvis lukkertiden er for kort, kommer blinket når lukkeren er delvis åpen. Den består av to "gardiner" eller sett lameller foran sensoren. Blitzblinket er mye kortere enn lukkeren, så den må blinke når lukkeren er helt åpen. Dette stemmer for nye kamera av typen D40X, D60 D80 (+ D300 D3 tror jeg). Men: På D40, D50 og D70 er det to lukkersystemer i ett: Mekanisk lukker med to gardiner, og en digital lukker på bildebrikken. Den mekaniske lukkeren har ikke kortere lukkertid enn 1/125 eller deromkring. For å få kortere lukkertid slås bildebrikken av etter et kort øyeblikk, slik at hele brikken blir belyst samtidig i dette korte øyeblikket. Dette kan utnyttes med en manuelt styrt blits. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Kjelldells forklaring på begrensningene i lukkertid sammen med blits gjelder for konvensjonelle kamera, men ikke Nikons 6Mp-kameraer. Disse bruker ikke konvensjonell lukker for kortere lukkertider enn 1/125, så man får ingen problematikk med at bakre gardin har begynt å bevege seg før fremre er ferdig. Derfor fungerer metoden Ivar beskriver helt utmerket med disse kameraene, men som sagt ikke med SB-400. Man kan fikse det med "gammeldagse" blitser, eller ved å tape over alt annet enn senterkontakten på SB-600/800. Forøvrig tror jeg Ivar tar feil når han sier at D40 ikke tåler trigger-spenning over 12V. Canon-kameraer er fryktelig pinglete i omgang med eldre blitser (EOS-spec er 6V), men jeg har aldri vært borti en Nikon som ikke tåler minst 220V trigger-spenning. Er dette noe spesielt med D40, eller bare en Internettmyte du har plukket opp? Edit: Ivar slo meg på svaret til kjelldell... Sånn går det når man må legge kone og barn før man får postet... Endret 7. juni 2008 av Anew Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Men:På D40, D50 og D70 er det to lukkersystemer i ett: Mekanisk lukker med to gardiner, og en digital lukker på bildebrikken. Den mekaniske lukkeren har ikke kortere lukkertid enn 1/125 eller deromkring. For å få kortere lukkertid slås bildebrikken av etter et kort øyeblikk, slik at hele brikken blir belyst samtidig i dette korte øyeblikket. Dette kan utnyttes med en manuelt styrt blits. Det har noe med hvilken type brikke det er. På CMOS sensorer er det vel slik at brikken ikke liker å bli skrudd av og på såpass kjapt og derfor trenger "ordentlig" lukker. På CCD sensor kan brikken brukes som en elektronisk lukker fordi det er mulig å skru brikken av og på såpass kjapt. Kristallo eller noen andre med bedre elektronikk-innsikt kan helt sikkert utdype dette. Endret 8. juni 2008 av Pallesen Lenke til kommentar
martbo Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg: Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's. Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. (Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.) Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Forøvrig tror jeg Ivar tar feil når han sier at D40 ikke tåler trigger-spenning over 12V. Canon-kameraer er fryktelig pinglete i omgang med eldre blitser (EOS-spec er 6V), men jeg har aldri vært borti en Nikon som ikke tåler minst 220V trigger-spenning. Er dette noe spesielt med D40, eller bare en Internettmyte du har plukket opp? Edit: Ivar slo meg på svaret til kjelldell... Sånn går det når man må legge kone og barn før man får postet... Det er mulig jeg tar feil, men personlig har jeg ikke lyst til å teste det ut :!: Håndboka advarer selvfølgelig mot i det hele tatt å sette på noe annet enn en blits fra Nikon. Da gjelder ingen garanti lenger. Jeg lurer på om ikke de fleste "nyere" blitser med thyristor-automatikk (blenderprioritert) stort sett har lav trigger-spenning? Men min gamle PE-300 uten automatikk har definitivt høy spenning! På Nikkormat FT2 var det en PC-kontakt i tillegg til hotshoe. Om jeg kom borti PC-kontakten med blitsen i hotshoe, var det bare flaks flere ganger at ikke kameraet gikk i golvet! Nikon FE har også to kontakter, men det er en bryter i hotshoe... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Blitser produsert etter at ISO-standarden kom i 1992 (tror jeg det var...) har stort sett relativt lav triggerspenning - dvs. ikke mer enn de 24V som ligger i standarden, og altså ikke mer enn 6V om de har vært tiltenkt bruk på en Canon. Jeg vet om mange som har brukt gamle blitser med triggerspenning på 200+ V på bla. D70. Det er jo mye D70 i D40, så det ville forundre meg om den var spesielt pinglete i Nikon-sammenheng. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Det står i brukermanualen til D40 at det tåler triggerspenninger opp til 250 V. Man skal også passe seg for negative spenninger, det er noen eldre blitser med omvendt polaritet som kan skape plunder selv om spenningen er under 250 V. En CCD-brikke kan helt uten videre konstruere med elektronisk lukker siden den er basert på å kunne flytte innholdet fra en piksel til en annen. Dermed trenger man bare et sett med ekstra piksler (som ikke er lysfølsomme) og så har man en elektronisk lukker som er i stand til ekstremt korte lukkertider. Bakdelen er at det vil ta opp plass og gjøre at man får lavere dynamisk omfang og mer støy på grunn av at hver piksel kan holde en mindre elektrisk ladning. På en CMOS-brikke er det ikke like enkelt. Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 lukkertiden kan bare bli så kort som kameraet tillater det, og det er fordi det er ved den hastigheten kameraet er synkronisert med blitsen, mitt nikon d80 har 1/200 som maks lukkertid med blits, men da fryser alt i bildet, så hvorfor trenge raskere lukkertid? Lenke til kommentar
fototim Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 ...men da fryser alt i bildet, så hvorfor trenge raskere lukkertid? I dagslys hvor man ønsker å ballansere det tilgjengelig lyset med blitzlyset, trenger man ofte kortere lukkertider. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Dette er nok litt OT, men jeg drister meg til en ørliten avsporing som allikevel er innenfor temaet "blitzbruk i sollys": Jeg har lagt merke til at jeg svært ofte får utbrent himmel når jeg bruker den innebygde blitzen på min D40 for å gi utfyllingslys ved typiske snapshot-portretter utendørs. Uten blits blir eksponeringen ok. Jeg ender dermed ofte opp med å måtte justere ned eksponeringen med -1,3 eller -1,7 EV. Er det noen som har en formening om hva dette kan komme av og hvordan det evt. kan avhjelpes? Håper noen kan hjelpe... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) ... Jeg har lagt merke til at jeg svært ofte får utbrent himmel når jeg bruker den innebygde blitzen på min D40 for å gi utfyllingslys ved typiske snapshot-portretter utendørs. ... Nå er det forskjell på Pentax og Nikon og blitzstyringssystemene deres, men kan du fpr hjelp av at jeg beskriver hvordan jeg ballanserer fill med eksisterende lys. Jeg har funnet ut at det er lettst å ballansere lyset, når jeg brker M. Jeg måler det eksisterende lyset og setter eksponeringen i henhold til den målingen. Hvis det f.eks er motlysportrett legger jeg vekt på bakgrunnslyset når jeg måler. Etter jeg ar satt eksponeringen, slår jeg på blitzen, og lar TTL styre mengden tilleggslys. Som regel bruker jeg en viss kompensasjon på selve blitzen. I sterkt motlys velger jeg kanskje -1,3 til -2EV, mens hvir lyset er jevnere fordelt i bildet nøyer jeg meg kanskje med -0,6 eller noe deromkring. Grunnen til at jeg gjør dette i M modus er at blitzen påvirker målingen i andre modus. M lar meg altså låse den målte ekponeringen, selv om jeg slår på blitzen. EDIT: Jeg bør kanskje føye til at Pentax ikke har begrensinger i forhold til HSS med den innebyggete blitzen, heller ikke med ekstern kompatibel blitz. Men så lenge du holder deg til lukkertider under synk tida, bør du ikke få problemer. Endret 9. juni 2008 av fototim Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg har lagt merke til at jeg svært ofte får utbrent himmel når jeg bruker den innebygde blitzen på min D40 for å gi utfyllingslys ved typiske snapshot-portretter utendørs. Uten blits blir eksponeringen ok.Mange kameraer bruker 1/60 s eksponeringstid ved bruk av blitz. Det er også en grense for rask eksponeringstid man kan ha med blitz. Sjekk EXIF informasjonen i filene så burde det gå ganske klart fram hva problemet er. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Jeg har funnet ut at det er lettst å ballansere lyset, når jeg brker M. Jeg måler det eksisterende lyset og setter eksponeringen i henhold til den målingen. Hvis det f.eks er motlysportrett legger jeg vekt på bakgrunnslyset når jeg måler. Etter jeg ar satt eksponeringen, slår jeg på blitzen, og lar TTL styre mengden tilleggslys. Som regel bruker jeg en viss kompensasjon på selve blitzen. I sterkt motlys velger jeg kanskje -1,3 til -2EV, mens hvir lyset er jevnere fordelt i bildet nøyer jeg meg kanskje med -0,6 eller noe deromkring. Hm, godt innspill. Da unngår en jo at kameraet endrer eksponeringen etter at jeg vipper opp blitzen (noe jeg antar at kameraet gjør, siden jeg plutselig får utbrente partier av bildet). Skal prøve det neste gang! Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 Mange kameraer bruker 1/60 s eksponeringstid ved bruk av blitz. Det er også en grense for rask eksponeringstid man kan ha med blitz. Sjekk EXIF informasjonen i filene så burde det gå ganske klart fram hva problemet er. Ja, når jeg tenker meg om tror jeg kameraet virker svært glad i 1/60 ved blitsbruk. Tror maks synk-hastighet med blits på D40 er 1/500, det burde jo ikke være det som er problemet, kan jo bare bruke mindre blender dersom det er for lyst for 1/500. Men det er jo mulig at P-modus (som jeg gjerne bruker i mer snap-shot situasjoner med familie og venner) på D40 er såpass teit at den ikke går høyere enn 1/60 ved bruk av blits uansett hvor lyst det er ute... Lenke til kommentar
fototim Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 (endret) Hm, godt innspill. Da unngår en jo at kameraet endrer eksponeringen etter at jeg vipper opp blitzen (noe jeg antar at kameraet gjør, siden jeg plutselig får utbrente partier av bildet). Skal prøve det neste gang!Nettopp, du har tatt poenget I P-modus kalkulerer kamera summer av tilgjengelig lys og biltzlys. Et sabla komplisert regnestykke. Jeg tipper at det Matrix systemet som Nikon er så stolt av (med god grunn) må gi tapt og derfor legger mindre vekt på bakgrunnen. Med den teknikken jeg beskriver kan du f.eks ballansere kraftig lys fra vinduer. Jobber du nøyaktig nok, og bruker huet underveis, kan du få en fin effekt av av et skille mellom de to typene belysning, eller du kan gjøre overgangen nesten usynlig om det er det du ønsker. Du får altså ganske stor kontroll, samtidig som du slipper å forholde deg til ledetall og slikt, for det tar TTL-automatikken seg av. Endret 9. juni 2008 av fototim Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 9. juni 2008 Del Skrevet 9. juni 2008 hm, takker for opplysende innspill, skjønner ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på det selv Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå