Gå til innhold

Der brant min nykjøpte xp2200+ :(

fudun

Anbefalte innlegg

Oppsettet var som følger:

Asus a7n8x

xp2200+

glacialtech igloo silent breeze

Sapphire radeon 9700

2x512 twinmos pc3200 m/winbond brikker

Ble veldig overivrig under overklokking og endte med høyeste stabile fsb på 185 ved 10,5 multiplier. Fikk da litt over 4100 i 3dmark2003 uten å røre skjermkortet.

Problemet var nok at jeg hadde kjørt opp spenninga på cpu litt for høyt, mener den lå på 1,75 V eller 1,775 V, og etter å ha starta en runde med 3dmark ved leggetid, våkna jeg opp om morgenen med innlogginsvinduet til xp, FRYST.

Måtte til med resetknappen, men da ble det mørkt som i ....

cpu var ikke over 60 grader under 3dmark, så jeg var dum nok til å tro at det var trygt.

Nå har jeg en ny av samme cpu, får håpe den ikke tar samme veien... Det burde vel være rimelig trygt, så lenge jeg ikke kjører opp spenninga?

Kjører nå 166x11, og standard spenninger. Temperatur under load er 50/30.

Skrev dette litt for å dele erfaringer, men tar gjerne imot konstruktive kommentarer. Trenger ikke høre hvor mongoloid det var å kjøre opp spenninga på cpu f.eks...

EDIT: utrolig hvor mye rare ord som blir sensurert...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tør påstå at din overklokking og overvolting ikke har noe med saken å gjøre så lenge du hadde montert kjølern riktig, og tempen du avleste stemmer.

Man skal fint kunne kjøre en tbred på 1,9v uten noen fare så lenge man har normalt god kjøling. Tror nok du har fått en cpu som var syk fra fabrikk.

Lenke til kommentar
Sier du det? Det gleda sjela mi litt, men er det mulig å få igjen på garantien på en død cpu?

Bare ikke fortel dem at du har OC den, så får du ny. Om de spør deg så bare nekt. De kan IKKE finne det ut på noen måte.

Forresten.. finn frem et forstørelsesglass og sjekk core... se om den er helt eller om det er noe hakk i den. Er det det så får du ikke garanti på den, og du har svaret på hva som har gått galt.

Lenke til kommentar
Man har vel egentlig ikke krav på å få noe på garantien, hvis man overklokker, men dersom den virkelig var syk, slik dere sier, så burde jeg jo det.

Jeg mener at det må ha vært en feil med den fra fabrikken, eller at du har klart å "knuse" kjerna når du har monter kjølern.

Dette kommer de ikke til å si seg enig i. Ikke si noe om OC di, og du får ny. Dette synes jeg du kan gjøre med dog sammvittighet siden du bare har drevet litt småklokking, noe som den skal tåle fint.

Lenke til kommentar

Tok en kikk på den nå, det er en bitteliten ripe, men det er nesten usynlig, og ikke noe som helst dyp. Cpu funka jo i begynnelsen, og den ripa kan ha dukka opp når jeg vaska av kjølepastaen og.

Kanskje jeg burde klatte på litt kjølepasta før jeg leverer den igjen da.

Lenke til kommentar
Har montert flere socket A cpu'er, montert fram og tilbake, men aldri klart p knuse en kjerne.

Altså, hva vil det si å knuse den? Det er ikke det samme som å lage en bitteliten ripe midt på, det vel?

Om den er så liten som jeg tror den er så burde det ikke ha noe å si..

Lenke til kommentar

Ok, da takker jeg for veldig bra svar, men er ikke helt sikker på om jeg tør å kjøre min nye cpu like hardt.

Av diverse grunner kjøpte jeg en ny cpu i en annen butikk, men da burde det vel funke å gå ned dit med den gamle, sånn at jeg blir sittende med to (ingen anelse hva jeg skal med det, men...)

Lenke til kommentar
.....sånn at jeg blir sittende med to (ingen anelse hva jeg skal med det, men...)

Du skal begynne å klokke opp igjen :)

Som de de sier: det beste du kan gjøre er å komme deg opp på hesten igjen :D

Du må ikke la en liten bagatell ødelegge hele moroa med klokking.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
.....sånn at jeg blir sittende med to (ingen anelse hva jeg skal med det, men...)

Du skal begynne å klokke opp igjen :)

Som de de sier: det beste du kan gjøre er å komme deg opp på hesten igjen :D

Du må ikke la en liten bagatell ødelegge hele moroa med klokking.

Lykke til :)

:yes::yes::yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...