mviken Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Jeg har arvet et Canon Eos Mark II kamera som er 4år gammelt. Jeg tenkte jeg skulle begynne med fotografering men bildene blir aldri slik jeg ønsker dem. Fargene og lyset blir ikke helt som forventet, er det noen justeringer jeg må gjøre på kamera? Bruker et Canon 70-200mm Imagestabilizer objetiv. Endret 7. juni 2008 av mviken Lenke til kommentar
jvc1986 Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Tror du vil få flere/bedre svar hvis du laster opp et eksempel bilde og hva du mener er galt med det. Husk at Eos Mark II er et proff kamera og gir mye mer nøytrale (i de flestes øyne, grå og kjedelige bilder) rett fra kamera, slike modeller er beregnet for folk som nesten uansett redigerer bildene i ettertid. Har ikke spesiell kjennskap til Eos Mark serien, men det er nok mulighet til å pushe fargemetning/kontraster litt mer i kamera, sjekk om det er Picture Styles eller noe liknende som du kan endre på. Men som sagt, garantert noen med mye bedre kjennskap til Eos enn meg her, som kan svare deg mer korrekt/detaljert på hva du evt. kan gjøre. Lenke til kommentar
magnusgl Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Har du 1D eller 1Ds, og er objetkivet f/2.8 eller f/4.0? Anyhow, fantastisk utstyr du har fått deg! Hvis noen skal hjelpe deg er du nødt til å legge ut bildeeksempler. Først da kan folk komme med konstruktive innspill. Edit: Håper du selv er klar over verdien og kvaliteten over utstyret ditt? Endret 7. juni 2008 av magnusgl Lenke til kommentar
mviken Skrevet 7. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Har du 1D eller 1Ds, og er objetkivet f/2.8 eller f/4.0? Anyhow, fantastisk utstyr du har fått deg! Hvis noen skal hjelpe deg er du nødt til å legge ut bildeeksempler. Først da kan folk komme med konstruktive innspill. Edit: Håper du selv er klar over verdien og kvaliteten over utstyret ditt? Er ikke helt 100% sikker på kvaliteten og verdien på utstyret men tipper det er veldig veldig bra og er verdt en 20 000 ? Har forresten 1D og objektivet er f/2.8. Har nettopp fått det og holder på å lære meg det men det er sykt vanskeligt og jeg er nybegynner i foto verden Endret 7. juni 2008 av Aetius Lenke til kommentar
magnusgl Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Hehe, du skulle bare visst du. Du sitter med utstyr i hendene som de fleste av oss bare kan drømme om. Vi snakker virkelig om utstyr av ypperste kvalitet. I tilfelle du lurer på hva utstyret ditt er verdt nytt: https://prisguiden.no/product.php?productId=36121 https://prisguiden.no/product.php?productId=2827 Kameraet linket til her er riktignok Mark II n, men regner ikke med det kun er en lett oppdatering eller lignende av Mark II (?) Med andre ord har utstyret en pris på ca. 45 000,- Håper inderlig du bestemmer deg for å verdsette utstyret ved å virkelig lære deg fotografering. Ville nemlig vært skammelig å ikke la slikt utstyr oppfylle potensialet sitt. Edit: Endret link fra 1Ds til 1D Endret 7. juni 2008 av magnusgl Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) Heftig pakke,lykke til Endret 7. juni 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Gratis med kamera,du har mye å lære nå ta tiden til hjelp så får du greie på det. Med det utstyret du har skaffet deg så blir det som å kjøre subaruen til solberg i et olabilløp. anbefaler og lese det eminente fotokompendiumet her på forumet,det gir deg en grei innføring i den digitale fotoverden. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Bare fortsett og ta bilder,men få deg et system/program til lagring av bilder du tar,bedre å gjøre det nå og ikke når du har et par tusen bilder. Bruker selv lightroom et kjempeprogram som også redigerer/behandler bilder på en utmerket måte. Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 (endret) https://prisguiden.no/product.php?productId=21382 Det du linket til er 1Ds mark II. Trådstarter har 1D Mark II uten s. Legg gjerne ut eksempelbilde som sagt. Mye enklere å si hva som er galt/hva du gjør galt da. 1D mkII og EF 70-200 f/2.8L IS er en glimrende pakke, og bør gi gode bilder. Husk at mk2 har ganske mange funksjoner. Det er vel noen som har det kameraet her, de har sikkert litt mere erfaring med mk2 enn meg. Endret 7. juni 2008 av Djupviken Lenke til kommentar
magnusgl Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Oops, der hadde det skjedd en feil ja. Har fikset ny link Takker! Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 7. juni 2008 Del Skrevet 7. juni 2008 Jeg har arvet et Canon Eos Mark II kamera som er 4år gammelt. Jeg tenkte jeg skulle begynne med fotografering men bildene blir aldri slik jeg ønsker dem. Fargene og lyset blir ikke helt som forventet, er det noen justeringer jeg må gjøre på kamera? Bruker et Canon 70-200mm Imagestabilizer objetiv. Tipper det er hvitbalansen din som bommer og gir deg andre farger enn du forventer. Lær deg å fotografere i RAW-format, så kan du lett endre på dette i ettertid uten å få tap i kvalitet. Ellers så er det selvfølgelig viktig å eksponere riktig. 1D-II tåler ikke særlig mye undereksponering før det går drastisk utover kvaliteten, så pass på det. Gratulerer med et flott kamera/objektiv, har selv hatt 1D-IIn/III + alle varianter av 70-200. Mvh Ståle Tvete Lenke til kommentar
mviken Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg har arvet et Canon Eos Mark II kamera som er 4år gammelt. Jeg tenkte jeg skulle begynne med fotografering men bildene blir aldri slik jeg ønsker dem. Fargene og lyset blir ikke helt som forventet, er det noen justeringer jeg må gjøre på kamera? Bruker et Canon 70-200mm Imagestabilizer objetiv. Tipper det er hvitbalansen din som bommer og gir deg andre farger enn du forventer. Lær deg å fotografere i RAW-format, så kan du lett endre på dette i ettertid uten å få tap i kvalitet. Ellers så er det selvfølgelig viktig å eksponere riktig. 1D-II tåler ikke særlig mye undereksponering før det går drastisk utover kvaliteten, så pass på det. Gratulerer med et flott kamera/objektiv, har selv hatt 1D-IIn/III + alle varianter av 70-200. Mvh Ståle Tvete Dette svaret virket ganske så logisk Men har merket at rett nedforbi utløseren (rød pil) er det en ting jeg kan skru på så ser jeg at et nummer på den lille sjermen skifter (rosa pil) men jeg forstår ikke hva dette betyr, men merker at jo høyere den er, jo mørkere blir bildene og motsatt. Hva bør den ligge på ? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Du står i manuell modus og justerer lukkertiden. Større tall= kortere lukkertid = mørkere bilder. Du er helt nødt å få tak i en brukermanual og studere den nøye om du har tenkt å beholde kameraet. Hadde jeg vært deg ville jeg nok vurdert å selge 1D'en og heller kjøpe en 40d, som er et bedre egnet kamera for nybegynnere enn 1dII. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Det du henviser til er lukkerhastigheten. Har du bruksanvisning/manuals til kameraet ditt ? Hvis ikke så kan du laste den ned her. http://www.canon.com.au/support/default.aspx Edit. her er en direkte link hvis den virker kun engelsk http://support-au.canon.com.au/EN/search?c...amp;menu=Manual Edit II les fotokompendiumet her på forumet veldig lærerikt. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Endret 8. juni 2008 av Nautica Lenke til kommentar
JPTvete Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg har arvet et Canon Eos Mark II kamera som er 4år gammelt. Jeg tenkte jeg skulle begynne med fotografering men bildene blir aldri slik jeg ønsker dem. Fargene og lyset blir ikke helt som forventet, er det noen justeringer jeg må gjøre på kamera? Bruker et Canon 70-200mm Imagestabilizer objetiv. Tipper det er hvitbalansen din som bommer og gir deg andre farger enn du forventer. Lær deg å fotografere i RAW-format, så kan du lett endre på dette i ettertid uten å få tap i kvalitet. Ellers så er det selvfølgelig viktig å eksponere riktig. 1D-II tåler ikke særlig mye undereksponering før det går drastisk utover kvaliteten, så pass på det. Gratulerer med et flott kamera/objektiv, har selv hatt 1D-IIn/III + alle varianter av 70-200. Mvh Ståle Tvete Dette svaret virket ganske så logisk Men har merket at rett nedforbi utløseren (rød pil) er det en ting jeg kan skru på så ser jeg at et nummer på den lille sjermen skifter (rosa pil) men jeg forstår ikke hva dette betyr, men merker at jo høyere den er, jo mørkere blir bildene og motsatt. Hva bør den ligge på ? Det er lukkerhastigheten, hva den bør ligge på avhenger av hva du fotograferer, hvilket objektiv du bruker, hvilken blender du bruker, hvilken ISO du bruker & hvor mye lys du har tilgjengelig.. Lenke til kommentar
mviken Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg har arvet et Canon Eos Mark II kamera som er 4år gammelt. Jeg tenkte jeg skulle begynne med fotografering men bildene blir aldri slik jeg ønsker dem. Fargene og lyset blir ikke helt som forventet, er det noen justeringer jeg må gjøre på kamera? Bruker et Canon 70-200mm Imagestabilizer objetiv. Tipper det er hvitbalansen din som bommer og gir deg andre farger enn du forventer. Lær deg å fotografere i RAW-format, så kan du lett endre på dette i ettertid uten å få tap i kvalitet. Ellers så er det selvfølgelig viktig å eksponere riktig. 1D-II tåler ikke særlig mye undereksponering før det går drastisk utover kvaliteten, så pass på det. Gratulerer med et flott kamera/objektiv, har selv hatt 1D-IIn/III + alle varianter av 70-200. Mvh Ståle Tvete Dette svaret virket ganske så logisk Men har merket at rett nedforbi utløseren (rød pil) er det en ting jeg kan skru på så ser jeg at et nummer på den lille sjermen skifter (rosa pil) men jeg forstår ikke hva dette betyr, men merker at jo høyere den er, jo mørkere blir bildene og motsatt. Hva bør den ligge på ? Det er lukkerhastigheten, hva den bør ligge på avhenger av hva du fotograferer, hvilket objektiv du bruker, hvilken blender du bruker, hvilken ISO du bruker & hvor mye lys du har tilgjengelig.. ISO? Blender? Er som sagt fersk så faen Lenke til kommentar
grizley Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 Jeg har arvet et Canon Eos Mark II kamera som er 4år gammelt. Jeg tenkte jeg skulle begynne med fotografering men bildene blir aldri slik jeg ønsker dem. Fargene og lyset blir ikke helt som forventet, er det noen justeringer jeg må gjøre på kamera? Bruker et Canon 70-200mm Imagestabilizer objetiv. Tipper det er hvitbalansen din som bommer og gir deg andre farger enn du forventer. Lær deg å fotografere i RAW-format, så kan du lett endre på dette i ettertid uten å få tap i kvalitet. Ellers så er det selvfølgelig viktig å eksponere riktig. 1D-II tåler ikke særlig mye undereksponering før det går drastisk utover kvaliteten, så pass på det. Gratulerer med et flott kamera/objektiv, har selv hatt 1D-IIn/III + alle varianter av 70-200. Mvh Ståle Tvete Dette svaret virket ganske så logisk Men har merket at rett nedforbi utløseren (rød pil) er det en ting jeg kan skru på så ser jeg at et nummer på den lille sjermen skifter (rosa pil) men jeg forstår ikke hva dette betyr, men merker at jo høyere den er, jo mørkere blir bildene og motsatt. Hva bør den ligge på ? Det er lukkerhastigheten, hva den bør ligge på avhenger av hva du fotograferer, hvilket objektiv du bruker, hvilken blender du bruker, hvilken ISO du bruker & hvor mye lys du har tilgjengelig.. ISO? Blender? Er som sagt fersk så faen Blender bestemmer hvor mye lys som slipper inn til sensoren, og ISO bestemmer hvor følsom sensoren skal være. Arrester meg gjerne om jeg tar feil folkens Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 ISO? Blender?Er som sagt fersk så faen Som tidligere nevnt; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Lenke til kommentar
mviken Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 ISO? Blender?Er som sagt fersk så faen Som tidligere nevnt; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Har vært innpå denne Veldig nyttig Jeg har arvet et Canon Eos Mark II kamera som er 4år gammelt. Jeg tenkte jeg skulle begynne med fotografering men bildene blir aldri slik jeg ønsker dem. Fargene og lyset blir ikke helt som forventet, er det noen justeringer jeg må gjøre på kamera? Bruker et Canon 70-200mm Imagestabilizer objetiv. Tipper det er hvitbalansen din som bommer og gir deg andre farger enn du forventer. Lær deg å fotografere i RAW-format, så kan du lett endre på dette i ettertid uten å få tap i kvalitet. Ellers så er det selvfølgelig viktig å eksponere riktig. 1D-II tåler ikke særlig mye undereksponering før det går drastisk utover kvaliteten, så pass på det. Gratulerer med et flott kamera/objektiv, har selv hatt 1D-IIn/III + alle varianter av 70-200. Mvh Ståle Tvete Dette svaret virket ganske så logisk Men har merket at rett nedforbi utløseren (rød pil) er det en ting jeg kan skru på så ser jeg at et nummer på den lille sjermen skifter (rosa pil) men jeg forstår ikke hva dette betyr, men merker at jo høyere den er, jo mørkere blir bildene og motsatt. Hva bør den ligge på ? Det er lukkerhastigheten, hva den bør ligge på avhenger av hva du fotograferer, hvilket objektiv du bruker, hvilken blender du bruker, hvilken ISO du bruker & hvor mye lys du har tilgjengelig.. ISO? Blender? Er som sagt fersk så faen Blender bestemmer hvor mye lys som slipper inn til sensoren, og ISO bestemmer hvor følsom sensoren skal være. Arrester meg gjerne om jeg tar feil folkens Hvordan justerer jeg dette ? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 8. juni 2008 Del Skrevet 8. juni 2008 (endret) Hvordan justerer jeg dette ? Iso/lukkerhastighet/blenderåpning. Prinsippene står i fotokompendiumet. Hvordan du bruker disse står i bruksanvisningen til ditt kamera,er greit og se i den da det er forskjellige måter å gjøre det avhengig av type kamera. Ps. du behøver ikke og sitere tidligere innlegg blir så himla lange,sliter ut skrollehjulet mitt Edit:leif Edit II 300 innlegg Endret 8. juni 2008 av Nautica Lenke til kommentar
mviken Skrevet 8. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2008 Hvordan justerer jeg dette ? Iso/lukkerhastighet/blenderåpning. Prinsippene står i fotokompendiumet. Hvordan du bruker disse står i bruksanvisningen til ditt kamera,er greit og se i den da det er forskjellige måter å gjøre det avhengig av type kamera. Ps. du behøver ikke og sitere tidligere innlegg blir så himla lange,sliter ut skrollehjulet mitt Edit:leif Hehe ;D Stefaren min (som jeg arvet kameraet av) var anti bruksanvisning og fantastisk fotograf (søk på Kjetil Helland på google så finner du brukeren og bilder på foto.no) men han tok alle "hemmeligheter" om hvordan han brukte kameraet med seg i graven, men har fått mange gode tips her på diskusjon og det er jeg takknemlig for Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå